مذاکرات سئول-توکیو درباره ماجرای فوکوشیما هنوز به نتیجه نرسیده است

تهران- ایرنا - با وجود اینکه یک مقام رسمی کره جنوبی از اجماع قابل ملاحظه در مذاکرات میان سئول و توکیو درباره تصمیم ژاپن برای تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس خبر داده است اما این مذاکرات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و قرار است جلسات این گفت و گوها ادامه پیدا کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از یونهاپ، کره جنوبی و ژاپن دومین دور مذاکرات در سطح مدیران کل را از طریق ویدئوکنفرانس به درخواست یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی از فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن برای ورود کارشناسان کره ای در رصد کردن رهاسازی پسماندهای نیروگاه هسته ای فوکوشیما انجام دادند.

پارک کو یئون معاون اول رئیس دفتر هماهنگ کننده سیاست دولت کره جنوبی درباره موضوع فوکوشیما گفت : « اجماعی قابل توجه درباره جزئیات اقدامات همکاری برای دستیابی به آنچه در اجلاس ژاپن و کره جنوبی در ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر ) مطرح شده بود حاصل شد. »

وی افزود دور دیگری از مذاکرات پیش از دستیابی به تصمیم نهایی برای گسترش همکاری میان دو کشور برگزار و برنامه جلسه آینده از طریق کانال های دیپلماتیک مشخص خواهد شد. ژاپن و کره جنوبی نخستین دیدار برای این مذاکرات را در ژاپن و در تاریخ ۲۵ ژوئیه ( ۳ مرداد ) آغاز کردند.

طی این دیدار که در حاشیه اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در لیتوانی برگزار شده بود، رئیس جمهوری کره جنوبی خواستار توقف فوری تخلیه پسماندهای فوکوشیما به اقیانوس آرام در صورت بالاتر بودن سطح مواد رادیواکتیو در آب بیش از حد استاندارد و در اختیار گذاشتن اطلاعات از سوی توکیو به این کشور شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha