۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85193127
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشارکت حداکثری در انتخابات، نماد همبستگی و اقتدار کشور

زنجان - ایرنا - انتخابات نماد مردم سالاری دینی و ویترین اهمیت قائل شدن برای دیدگاه‌ها و نظرات عموم مردم در اداره کشور است و مشارکت حداکثری در این عرصه حساس و مهم، شاخص همبستگی، انسجام و اقتدار کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، در نظام جمهوری اسلامی که نظام مردم سالاری دینی است، برگزاری انتخابات برای دخیل کردن عموم مردم در سرنوشت و اداره کشور همواره مورد تاکید و توجه جدی بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور میانگین هر سال یک انتخابات اعم از انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا برگزار شده است.

امسال نیز مردم ایران در میدان انتخابی دیگر قرار گرفته اند که فرایند اجرایی آن با آغاز پیش ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از ۱۶ مردادماه آغاز شده است و حماسه آن روز ۱۱ اسفندماه امسال با حضور پرشور و گسترده مردم کشور در پای صندوقهای رای رقم می خورد و کشور با مشارکت حداکثری و انتخاب آگاهانه در مسیر روشنی قرار می گیرد.

خبرنگار ایرنا در این باره با ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا. انتخابات از نمودهای مردم سالاری است، در این باره توضیح دهید.

انتخابات از نمودهای مردم سالاری است و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نظام مردم سالار دینی بوده و الگوی خاص حکومتی به سراسر دنیا ارایه داده است.

یکی از ویژگی های بارز این نظام دینی، حضور مردم در عرصه های مختلف تعیین سرنوشت است که از ابتدای پیروزی انقلاب به اشکال مختلف خود را نشادن داده به طوریکه مردم در صحنه های مختلف حامی کشور و نظام خود بودند و برای آن هزینه داده اند.

مشارکت حداکثری در انتخابات، نماد همبستگی و اقتدار کشور

یکی از راه‌های تحقق مردم سالاری، انتخابات است بر همین اساس پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور میانگین هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده است که مردم از این مسیر خواسته های خود را از طریق انتخاب مجریان مختلف یا نمایندگان مجلس، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و دیگر موارد مطرح کرده اند.

ایرنا. اهمیت انتخابات از چه نظر قابل بررسی است؟

انتخابات زمینه ای ایجاد می کند که گفتمان های مختلفی شکل بگیرد و آرا و نظرات مردم در این فضا مورد بحث و تبادل واقع شود.

انتخابات فرصتی ایجاد می کند که موضوعات مختلف کشور بحث و بررسی شود و در دسترس مردم قرار گیرد تا آنها بتوانند یکی از این دیدگاه ها و رویکردهای مورد نظر و خواست خود را انتخاب کنند.تاکنون مردم با اقتدار پای نظام و کشور خود ایستاده اند و انتخابات قله این امر است که به شکل کاملا رسمی خود را نشان می دهد.

در عرصه انتخابات قول ها و صداهای مختلف شنیده می شود و تک تک مردم بهترین آن را انتخاب می کنند و خروجی آن، انتخابی برای ادامه مسیر است که علاوه بر تقویت مردم سالاری از منظر اقتدار بین المللی کشور نیز نمود بارزی دارد و شاخصی بسیار مهم محسوب می شود.

مشارکت حداکثری در انتخابات، نماد همبستگی و اقتدار کشور

زمانیکه مردم از نظام و کشور خود پشتیبانی می کنند هیچ قدرتی یارای مقابله با آنها را ندارد و تاکنون نیز ثابت شده است که مردم با اقتدار پای نظام و کشور خود ایستاده اند و انتخابات قله این امر است که به شکل کاملا رسمی خود را نشان می دهد.

ایرنا. انتخابات چه پیامی را به جهان مخابره می کند؟

انتخابات دارای پیام بین المللی است که حاکی از اقتدار، وحدت، انسجام ملی و پشتیبانی مردم از نظام و سازوکارهای پیش بینی شده برای مشارکت آنان در تعیین سرنوشت کشور می باشد.

مجلس نیز عصاره تمام فضایل ملت است و مقام معظم رهبری نیز در خصوص اهمیت مجلس تاکید کرده اند که وجود نمایندگانی از تمام گروه ها در آن مظهر یکپارچگی کشور و با شکوترین نماد اتحاد ملی است که تمام شهرستانها، مناطق و اقلیت های دینی با سلایق مختلف سیاسی در مجلس نماینده دارند و در خصوص مسایل کلان و مهم کشور تصمیم گیری می کنند و هم وظیفه قانون گذاری و هم نظارت را برعهده دارند.

ایرنا. درخصوص تغییرات روند انتخابات امسال توضیح دهید.

روند انتخابات امسال تغییراتی دارد که با پیش ثبت نام آغاز شده است و امسال بعد از ابلاغ اصلاح موادی از قانون انتخابات که برای اولین بار بعد از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات در دستور کار مجلس بود، تغییراتی در برخی مواد قانون انتخابات ایجاد شد که یکی از آنها زمان بندی در چگونگی ثبت نام ها بود.

از جمله مهمترین ویژگی و شرایط ایجاد شده، پیش ثبت نام در انتخابات مجلس است که صرفا به صورت اینترنتی و غیرحضوری از طریق مراجعه داوطلبان به پنجره واحد وزارت کشور انجام می شود. زمان پیش ثبت نام از ۱۶ تا ۲۲ مرداد به مدت یک هفته است و داوطلبان در مهلت تعیین شده با ورود به این سامانه و ثبت درخواست خود، فرم های الکترونیکی را تکمیل و اطلاعات درخواستی را بارگذاری می کنند.

زمان پیش ثبت نام از ۱۶ تا ۲۲ مرداد به مدت یک هفته است و داوطلبان در مهلت تعیین شده با ورود به این سامانه و ثبت درخواست خود، فرم های الکترونیکی را تکمیل و اطلاعات درخواستی را بارگذاری می کنند.

مشارکت حداکثری در انتخابات، نماد همبستگی و اقتدار کشور

داوطلبان پیش ثبت نام خود را در روزهای اول مهلت قانونی انجام دهند و به ترافیک روزهای آخر موکول نکنند چون پیش ثبت نام آغاز فرایند انتخابات است و این فرایند پیش شرط ثبت نام نهایی است.

داوطلبان برای ثبت نام نهایی که ۲۷ مهرماه به مدت یک هفته انجام می شود حتما باید پیش ثبت نام را انجام داده باشند وگرنه امکان ثبت نام نهایی نیست.

ایرنا. علت پیش ثبت نام چیست؟

یک سری مدارک و مستنداتی در رابطه با شرایط علمی و شکلی داوطلبان مانند مدرک تحصیلی، تابعیت و سوابق دیگر، خود اظهاری و بارگذاری می شود که از جمله این اسناد، تصویر آخرین مدرک تحصیلی است که باید کارشناسی ارشد به بالا باشد و بارگذاری کارت پایان خدمت و معافیت دایمی برای افراد کمتر از ۵۰ سال و بارگذاری کپی گواهی رسمی حاکی از پذیرش استعفای مقامات مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات نیز باید انجام شود.

پیش ثبت نام فرایند بررسی شرایط شکلی و علمی داوطلبان است و در این فرصت اصالت مدارک بررسی می شود و در این مدت این اسناد توسط دستگاه های مربوطه راستی آزمایی و اصالت سنجی خواهد شد.

این مرحله کاملا محرمانه است و اطلاعات آن به فرمانداری ها و حوزه های انتخابیه اعلام نخواهد شد.

ایرنا. با توجه به آغاز فرایند پیش ثبت نام، تاکنون چند نفر در این زمینه ثبت نام کرده اند؟

در دو روز اول پیش ثبت نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان، ۱۷۵ نفر به تکمیل فرم های پیش ثبت اقدام کردند.

از این تعداد ۱۵۴ نفر آقا و ۲۱ نفر از بانوان هستند.در دو روز اول پیش ثبت نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان، ۱۷۵ نفر به تکمیل فرم های پیش ثبت اقدام کردند.

ثبت نام در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲ مرحله ای بوده و عدم پیش ثبت نام در موعد تعیین شده مانع ثبت نام نهایی خواهد شد.

مهلت پیش ثبت ‌نام از متقاضیان داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از طریق سایت keshvar.moi.ir هفت روز است که از ۱۶ مرداد آغاز و تا پایان روز یکشنبه ۲۲ مرداد ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha