اجرای طرح انتقال آب سدکالپوش به شاهرود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

شاهرود - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود با بیان اینکه اجرای طرح انتقال آب سدکالپوش به این شهرستان هم اکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، گفت: برآورد هزینه انتقال در سال‌های بعد از ساخت این سد ۲ هزار میلیارد ریال بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب جلالی سه‌شنبه شب در دیدار با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار افزود: انتقال آب این سد برای استفاده مردم شهرستان شاهرود باید چندین سال قبل با هزینه بسیار کم انجام می‌شد که در این رابطه کوتاهی شده است.

وی با بیان اینکه از ۹ ماه پیش به طور جد اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت، ابراز کرد: روند قانونی و تشریفات در واگذاری به بخش غیردولتی به منظور اجرای طرح در مرحله تکمیل است.

جلالی با اشاره به اینکه ایجاد یکسری تنش‌های اجتماعی در اجرای این طرح قابل پیش بینی است، اظهار کرد: نشست‌های متعددی در راستای کاهش این تنش‌ها، تسهیل‌گری و بسترسازی در شهرستان میامی و مرکز استان سمنان برگزار شده است.

اجرای طرح انتقال آب سدکالپوش به شاهرود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

فرماندار ویژه شاهرود با بیان اینکه انتقال آب سد کالپوش به این شهرستان باید انجام شود، تصریح کرد: در اجرای این طرح باید حقوق مجاوران و روستاهای مسیر در شهرستان میامی رعایت شود.

وی تاکید کرد: در اجرای طرح انتقال آب چنانچه نافرمانی مدنی، سماجت و مقابله از سوی برخی افراد انجام شود رفتار قانونی صورت خواهد گرفت.

اجرای طرح انتقال آب از چشمه‌سارهای قطری در دستور کار است

جلالی با بیان اینکه تامین آب پایدار از ۲ منبع سد کالپوش و چشمه‌سارهای منطقه قطری در دستور کار است، ابراز کرد: برای انتقال آب منطقه قطری نیز مکاتبه‌های متعددی با استان و حتی وزارتخانه در راستای رفع موارد حقوقی انجام شده است.

فرماندار ویژه شاهرود ادامه داد: در راستای اجرای برنامه‌های کوتاه و میان مدت به منظور تامین آب آشامیدنی مردم شاهرود استفاده از آب‌های زیرزمینی با حفرچاه‌های عمیق در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته میزان آب‌های سطحی، روان آب‌ها و چاه‌های شهرستان کاهش شدیدی داشته است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته ۱۱ هزار لیتر برثانیه در این شهرستان آب تولید می‌شد اما این میزان هم اکنون به هشت هزار لیتر برثانیه کاهش یافته است.

جلالی به کمبود آب در بخش کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: اجرای طرح‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار دارد اما برای زیر پوشش قرار دادن تمام سطح مزارع شهرستان نیاز به زمان زیادی است.

فرماندار ویژه شاهرود با بیان اینکه مراحل انتقال آب سدکالپوش به شاهرود آغاز شده است، افزود: به زودی عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، در حالی که منابع آبی شهرستان شاهرود روز به روز محدودتر و عمق چاه‌ها برای دست‌یابی به آب به بیش از ۳۰۰ متر رسیده و تقاضای آب هم برای مصارف مختلف با افزایش مواجه است، طرح‌های مختلف آب‌رسانی به این شهرستان تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است.

ساخت سد کالپوش از طرح‌های مهر ماندگار سال ۱۳۹۲ در منطقه جغرافیایی شهر رضوان میامی در شرق استان سمنان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت تا پاسخگوی نیاز آبی ٢ شهرستان شاهرود و میامی باشد.

هم اکنون بحران کمبود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب در شهر شاهرود، نگرانی مردم برای تامین آب آشامیدنی پایدار را به همراه داشته است؛ در حالی که مساله انتقال آب سد کالپوش به شاهرود وعده مسوولان بوده و فقط ۱۴۶ کیلومتر از شاهرود تا سد کالپوش میامی فاصله وجود دارد.

شهرستان شاهرود ۳۲۰ لیتر بر ثانیه در زمان اوج مصرف کمبود آب دارد، شهر شاهرود ۲۰۰ لیتر برثانیه و پنج شهر دیگر ۳۵ لیتر برثانیه و روستاهای این شهرستان ۸۵ لیتر برثانیه کمبود آب دارند.

تامین و تولید آب پایدار برای این شهرستان باید از سوی مسوولان استان و کشوری به طور جدی پیگیری شود، انتقال آب از سد کالپوش و چشمه سارهای منطقه قطری به عنوان تامین آب پایدار از سال‌ها پیش در دستور کار بوده است، اما هر کدام به دلایلی متوقف شده است.

شهرستان شاهرود با بیش از ۲۲۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha