۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۲:۲۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85193492
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشدار صربستان به اوکراین درباره به رسمیت شناختن کوزوو

تهران- ایرنا- الکساندر وویچ رئیس جمهوری صربستان هشدار داد که اگر اوکراین استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد اعتماد بلگراد را از دست خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، ووچیچ سه‌شنبه گفت: ما اوکراین را دوست خود می‌دانیم و هرگز هیچ مناقشه‌ای با این کشور نداریم و امیدوارم که نداشته باشیم.

وی افزود: اگر اوکراین کوزوو را به رسمیت بشناسد همه چیز از جمله اعتماد سیاسی ما را از دست خواهد داد.

ووچیچ تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین چگونه می‌تواند بگوید که به حقوق بین‌الملل احترام می‌گذارد؟ به هیچ عنوان نمی‌تواند.

منطقه خودمختار کوزوو و متوهیا در فوریه ۲۰۰۸ بطور یکجانبه اعلام استقلال کرد و قصد دارد به سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونسکو و اینترپل ملحق شود.

بیش از ۶۰ کشور از جمله روسیه، هند، چین و پنج کشور عضو اتحادیه اروپا مخالفت خود را با استقلال کوزوو اعلام کرده‌اند.

ده‌ها هزار نفر از مردم صربستان اسفند ماه گذشته با برگزاری تظاهراتی در بلگراد با شناسایی کوزوو بعنوان یک کشور مستقل مخالفت کردند.

معترضان در تظاهرات خود پرچم‌ها و نمادهای صرب و روسیه و بنرهای کلیسا در دست داشتند و شعارهای میهن‌پرستانه سر می‌دادند.

یک شرکت‌کننده در این تظاهرات گفت: ما نمی‌توانیم استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسیم زیرا این منطقه بخشی از روح و ذهن ماست. ما برای مردم و کشورمان مبارزه کرده‌ایم و به این مبارزه ادامه خواهیم داد.

صرب‌ها که اکثریت جمعیت منطقه شمالی کوزوو را تشکیل می‌دهند، همچنان اعلامیه استقلال سال ۲۰۰۸ کوزوو از صربستان را نمی‌پذیرند و با گذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ در سال ۱۹۹۹ بلگراد را پایتخت خود می‌دانند. آلبانیایی‌ها بیش از ۹۰ درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha