۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۵:۱۰
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85193514
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اکواس از ناکامی مأموریت هیأت مشترک به نیجر خبر داد

تهران-ایرنا- اکواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) در بیانیه‌ای از ناکامی مأموریت هیأت مشترک این گروه به نیجر خبر داد.

به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره قطر، در بیانیه اکواس آمده است که مأموریت این هیأت مشترک پس از تماس تلفنی مقامات نظامی نیجر ناکام مانده است.

اکواس بدون اشاره به مفاد تماس تلفنی کودتاچیان نیجر تنها اعلام کرد: به اتخاذ تمام اقدامات برای بازگرداندن حکومت رسمی مبتنی بر قانون اساسی در نیجر ادامه خواهیم داد.

این گروه سه‌شنبه شب نیز تحریم‌های جدیدی را علیه «کودتاچیان» در نیجر اعمال و اعلام کرد که این تحریم‌های جدید شامل افراد و نهادهای مرتبط با رهبران کودتا در نیجر است.

بیش از یک هفته پیش، اکواس به کودتاگران نیجر اعلام کرده بود که اگر «محمد بازوم» رئیس جمهوری این کشور که به فرانسه نزدیک است، ظرف ۷ روز به قدرت بازنگردد، آنها با مداخله نظامی احتمالی، اعضای این اتحادیه اقتصادی روبه رو می‌شوند، اما حکومت نظامی نیجر روز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت ۷ روزه اکوواس، نه‌تنها بازوم را به قدرت بازنگرداندند، بلکه حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را نیز بستند.

رسانه‌های فرانسوی نیز روز سه‌شنبه مدعی شدند که روسای ستاد ارتش کشورهای عضو گروه «اکوواس» توافق کردند که نیرویی متشکل از ۲۵ هزار نظامی را برای ورود به نیجر تشکیل دهند.

براساس ادعای این رسانه‌ها، نیجریه می تواند بیش از نیمی از نیروی یاد شده را برای دخالت در بحران نیجر با مشارکت کشورهای سنگال، بنین و ساحل عاج فراهم کند.

اکواس پس از نادیده گرفته شدن اولتیماتوم خود از سوی کودتاچیان نیجر، عصر دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از برگزاری نشست جدید خود در روز پنجشنبه برای گفت وگوی رهبران اعضای این اتحادیه اقتصادی درباره اوضاع سیاسی و تحولات اخیر نیجر و منطقه غرب آفریقا خبر داد.

تحلیلگران بر این باورند که رهبران منطقه در جستجوی راه حلی فوری برای جلوگیری از تشدید تنش که به طور بالقوه می‌تواند کل منطقه غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار دهد، به یک موضع واحد نیاز دارند.

در صورتی که اکواس برای بازگرداندن بازوم (که طبق گزارش‌ها به گروگان گرفته شده است) تصمیم قطعی بگیرد، کشورهای نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین همگی تمایل خود را برای اعزام نیرو به نیجر ابراز کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha