تلاش دیپلماتیک لبنان برای جلوگیری از تغییر قطعنامه یونیفل/ رایزنی با چین و روسیه

تهران - ایرنا - یک هیات دیپلماتیک از لبنان با استقرار در نیویورک برای جلوگیری از تغییر قطعنامه مربوط به نیروهای حافظ صلح بین الملل موسوم به یونیفل در راستای مطامع رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه الاخبار لبنان امروز (چهارشنبه) نوشت: لبنان برای اعزام یک هیات دیپلماتیک به نیویورک به ریاست "عبدالله بوحبیب" وزیر امور خارجه و سرتیپ "منیر شهاده"، نماینده هماهنگی دولت لبنان با یونیفل آماده می شود تا در جلسات مقدماتی نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید ماموریت یونیفل شرکت فعالانه داشته باشد.

اطلاعات دریافتی الاخبار نشان می دهد که دولت لبنان از سه هفته پیش فعالیت های چراغ خاموش خود در شورای امنیت بویژه با طرف های روسیه و چین را آغاز کرده است تا بتواند جلوی هرگونه تغییر در ماموریت های نیروهای یونیفل را بگیرد و حتی تغییراتی که سال گذشته با فشار رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا انجام شود نیز، لغو کند.

بر اساس تغییرات سال گذشته نیروهای یونیفل می توانند آزادانه و بدون هماهنگی قبلی با ارتش لبنان اقدام به عملیات گشتزنی و تفتیش در منطقه جنوب لیطانی کنند.

این بند سال گذشته بر اساس پیشنهاد آمریکا با همکاری فرانسه و انگلیس و بدون مخالفت چین و روسیه به تصویب رسید، درحالی که بر سر این مساله، میان دولت، وزارت خارجه و نمایندگی لبنان در سازمان ملل اختلاف وجود داشت، اما اکنون ارتش لبنان با همکاری وزارت خارجه این کشور بدنبال آن است که این مساله جبران شود و جلوی اشتباه بزرگتر احتمالی به نفع رژیم صهیونیستی گرفته شود.

یک منبع نظامی در این زمینه به الاخبار گفت که هیات دیپلماتیک لبنان در شورای امنیت دنبال تغییر بند مربوط به آزادی تردد یونیفل است که سال گذشته به تصویب رسید.

وی گفت: ارتش لبنان پیش تر نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در یونیفل را دعوت کرده و درباره ساز وکار فعالیت میدانی و همکاری میان یونیفل و ارتش لبنان بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ با آنان گفتگو کرده است.

این منبع افزود: ما نشان دادیم که طی این مدت برخی از نیروهای یونیفل چگونه ارتش لبنان را دور زده اند؛ بر این اساس فرمول جدیدی ارائه کردیم تا ماموریت یونیفل از هماهنگی الزامی با ارتش فراتر نرود.

وی در عین حال اظهار داشت: ارتش لبنان نگران تصویب بندهای جدیدی در تغییر ماموریت های یونیفل به بهانه حادثه العاقبیه هستیم.

تیراندازی افراد ناشناس به یک گشتی یونیفل در نقطه ای خارج از محل ماموریت یونیفل در منطقه العاقبیه در جنوب لبنان در سپتامبر ۲۰۲۲ منجر به کشته شدن یک سرباز حافظ صلح و زخمی شدن سه تن دیگر شد.

این منبع اضافه کرد: از دیگر نگرانی های ارتش، احتمال تحمیل یک مرزبندی جدید میان لبنان و رژیم صهیونیستی در راستای منافع تل آویو است. مرزهای ما از سال ۱۹۲۳ ترسیم شده است و در توافقنامه آتش بس در سال ۱۹۴۹ نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در زمان آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی نیز، لبنانی ها روی سه نقطه در هنگام ترسیم خط آبی، حرف داشتند که پس از تجاوز سال ۲۰۰۶ به خاک لبنان این نقاط به ۱۳ افزایش یافت و ما از هیچ یک از آنها صرف نظر نخواهیم کرد.

وی گفت: ارتش لبنان همچنین با ارسال نامه ای از طریق وزارت امور خارجه به شورای امنیت خواستار لغو عبارت تعیین مرزها و جایگزینی آن با اصطلاح مشخص کردن مرزها و همچنین تغییر نام «بخش شمالی شهرک الغجر» و جایگزینی «خراج شهرک الماری» شده است.

نیروهای یونیفل به عنوان نیروهای حافظ صلح بین‌المللی، به موجب قطعنامه ۴۲۵ در ماه مارس سال ۱۹۷۸ توسط شورای امنیت به لبنان آمدند تا بر عقب‌نشینی اسرائیل از خاک این کشور نظارت کنند.

در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی، به موجب قطعنامه ۱۷۰۱ تعداد این نیروها افزایش یافت. در حالی که پیش از جنگ چیزی حدود دو هزار نظامی در زمره نیروهای یونیفل در لبنان حضور داشتند، پس از صدور این قطعنامه، تعدادشان پس از جنگ به بیش از ۱۵ هزار نفر رسید.

بر اساس گزارش ها، در زمستان سال ۲۰۱۶ میلادی شمار این نیروها ۱۰ هزار و ۵۲۱ نظامی، ۲۵۷ کارمند و ۵۹۱ کارمند غیرنظامی محلی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha