۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱
کد خبر: 85193812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پویش «مصرف آب، نصف» سهم ۲۵ درصدی در تامین کسری آب مشهد دارد

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ۲۵ درصد از میزان کسری چهار هزار و ۱۵۰ لیتری آب مشهد با اجرای راهکارهای پویش «مصرف آب، نصف» توسط مردم تامین خواهد شد.

حسین اسماعیلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وضعیت شدید خشکسالی باید مصرف آب را در مشهد به نصف کاهش دهیم، برای تحقق این هدف پس از کارهای کارشناسی و جلسات بحث و بررسی در استانداری خراسان رضوی در بحث اقناع افکار عمومی و فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف پویشی با عنوان «مصرف آب، نصف» با هدف تبیین بحران کنونی و دعوت از مردم به کاهش مصرف آب آغاز به کار کرده است.

وی بیان کرد: در این پویش سه راهکار مهم با توجه به فرهنگ مصرف‌کننده و اقلیم منطقه با عنوان (۳-۳۰-۳) پیشنهاد داده شده که عبارت از ۳ دقیقه کاهش زمان دوش گرفتن، کاهش دادن حجم فلاش تانک‌ها به میزان ۳۰ درصد در طی تابستان و کاهش میزان سه ساعت از روشن بودن کولر آبی است که بر میزان مصرف بسیاری اثر می‌گذارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: حوزه های مصرف و تامین آب در مشهد متعادل و تراز نیست، این کلانشهر علاوه بر جمعیت ثابت خود هر ساله میزبان زائران زیادی است که بیشترین حضور آنها در ایام اوج مصرف مانند تابستان است.

وی خاطر نشان کرد: تامین آب مشهد در چنین شرایطی از پیچیدگی‌های فنی خاصی برخوردار است و به دلیل نوسانات شدید در حوزه مصرف گاهی هم زمان شدن برخی مناسبت‌ها منجر به بالا رفتن مصرف آب می‌شود.

اسماعیلیان با بیان اینکه هم اینک سدها اوضاع خوبی ندارند و میانگین ذخیره سدها ۱۱ درصد است، افزود: نیاز آبی حداقلی شهر مشهد نیز در اوج مصرف تابستان با در نظر گرفتن برنامه‌های مدیریت مصرف و تعدیل فشار، حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است.

به گفته وی، از طرفی ظرفیت تولید و ورودی آب با در نظر گرفتن تمام منابع، شامل سدها، منابع سطحی و زیرزمینی حدود هشت هزار و ۵۵۰ لیتر بر ثانیه است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که اقدامی صورت نگیرد، حدود چهار هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه معادل تقریبا ۳۲ درصد کمبود و کسری آب در زمان اوج مصرف خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در مشهد سرانه مصرف به نسبت میانگین کشوری عدد بالایی نیست، میزان مصرف خانگی هر فرد به شکل شبانه روزی میزان ۱۲۰ لیتر است که از سقف استاندارد و نسبت سایر کلانشهرها پایین‌تر است و مطابق بررسی‌های صورت گرفته، امکان مدیریت مصرف و رساندن این میانگین به ۷۰ لیتر در شرایط بحرانی آب وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha