پانزوان: تیم وزنه‌برداری نوجوانان سال‌هادر حسرت سکوی نخست بود

تهران- ایرنا- سرمربی تیم وزنه‌برداری جوانان و نوجوانان پسران ایران گفت: در شرایطی به عنوان سرمربی انتخاب شدم که آشفتگی در وزنه‌برداری ایران مشهود بود و حتی سال‌ها بود که تیم ما در رده‌سنی نوجوانان در حسرت سکوی نخست بود و وارث یک ویرانه بودم.

به گزارش ایرنا، تیم وزنه‌برداری نوجوانان ایران پس از سال‌ها موفق شد سکوی نخست قاره کهن را در این رشته فتح کند. در پیکارهای قهرمانی آسیای در هند تیم وزنه‌برداران نوجوانان ایران با کسب ۹ طلا، ۱۲ نقره و ۲ برنز با ۷۴۱ امتیاز تیمی، در رقابتی نزدیک با ازبکستان، با ۹ امتیاز برتری عنوان قهرمانی آسیا را به دست آوردند. کسب عنوان قهرمانی در رده سنی نوجوانان و نایب قهرمانی در رده سنی جوانان بهانه‌ای شد تا خبرنگار ایرنا پای سخنان سیدهادی پانزوان سرمربی این تیم بنشیند.

پانزوان در این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات پیش‌روی وزنه‌برداری ایران گفت: در بخش‌های پایه وزنه‌برداری، ایران با مشکلاتی از جمله شمار کم مدعیان در دسته‌های مختلف روبرو است اما می‌شود با یک برنامه مستمر، از دل این تیم چندین پدیده را به وزنه‌برداری معرفی کرد. وی همچنین توضیحاتی در خصوص حضور سجاد انوشیروانی و بهداد سلیمی در سالن گرم مسابقات داد.

پانزوان: سال‌ها تیم وزنه‌برداری نوجوانان در حسرت سکوی نخست بود

متن کامل مصاحبه پانزوان در زیر آمده است؛

هادی پانزوان هفتم تیرماه سال ۱۴۰۱ به عنوان سرمربی تیم‌های پایه انتخاب و بیش از یکسال است که بر تمرینات تیم نظارت دارد، شرایط موجود و مطلوب این تیم‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وزنه‌برداری ایران در قاره کهن در تمام رده‌های سنی پیشینه طلایی دارد و این بر کسی پوشیده نیست اما من در چه شرایطی این تیم را تحویل گرفتم خود داستان دیگر دارد. در شرایطی به عنوان سرمربی انتخاب شدم که آشفتگی در وزنه‌برداری ایران مشهود بود و حتی سال‌ها بود که تیم ما در رده‌سنی نوجوانان در حسرت سکوی نخست بود و وارث یک ویرانه بودم. اما در این یکسال توانستیم به کمک فدراسیون و دیگر اعضای کادر فنی نتایج خوبی کسب کنیم. یکی از مهمترین دلایل این نتایج اردوهای بلند مدت بود. اردوهای مستمر و تمرکز ورزشکاران بر روی تمرین به دور از هر حاشیه‌، موجب شد تا برخی از نوجوانان و جوانان نسبت به مسابقات قهرمانی کشور در خرم‌آباد افزایش رکورد چشمگیری داشته باشند.

اردوهای مستمر با کمترین وقفه به اولویت فدراسیون تبدیل شده است. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کسانی که امروز در راس فدراسیون قرار دارند، خود قهرمانان نامداری در وزنه‌برداری بودند و به خوبی می‌دانند که فاصله بین اردوها چه آسیب‌هایی دارد. من به عنوان سرمربی تیم باور دارم اگر مدت استراحت یک وزنه‌بردار از ۲ هفته بیشتر باشد، برای بازگشت وی به نقطه اول نیاز به چند ماه تمرین است. سجاد انوشیروانی و بهداد سلیمی به عنوان رئیس و نایب رئیس فدراسیون به این مهم واقف هستند چون خود از عنوان‌داران جهان و المپیک هستند، با وجود این افراد دیگر نیاز نیست من در کسوت سرمربی برای متقاعد کردن رئیس فدراسیون، برنامه ارائه کنم.

پانزوان: سال‌ها تیم وزنه‌برداری نوجوانان در حسرت سکوی نخست بود

آیا ممکن است حضور قهرمان جهان و المپیک در مدیریت فدراسیون، زمینه دخالت آنان را در کادر فنی افزایش دهد؟

اصلا اینگونه نیست بلکه آنان به دنبال برنامه‌های خود برای احیا و توسعه وزنه‌برداری هستند و تا کنون نیز کارهای خوبی در راستای شکوفایی این رشته المپیکی انجام داده‌اند.

اما در سالن گرم مسابقات شاهد حضور رئیس و نایب رئیس بودیم، این کار دلیل خاصی داشت؟

من مسوولیتی را قبول و در قبال آن پاسخگو هستم. اینگونه نیست که رئیس یا نایب رئیس فدراسیون در کار من دخالت کنند اما من از دانش کسانی که به دنبال کمک به وزنه‌برداران جوان هستند استفاده خواهم کرد. بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی بالاترین رده‌های وزنه‌برداری جهان و المپیک را فتح کرده و حضور آنان موجب روحیه برای جوانان خواهد بود. این قهرمانان الگوهای جوانان ما هستند و حضور آنان در سالن گرم موجب دلگرمی خواهد شد.

از اردوهای مستمر صحبت کردید، با بودجه کنونی فدراسیون آیا امکان ادامه این اردوها وجود دارد؟

ما باید واقعیت را بپذیریم، بودجه فدراسیون و کمک وزارت و کمیته در حد چند سفر خارجی است. می‌خواهم یک مثال بزنم. فدراسیون برای اعزام قهرمانان به رقابت‌های جهانی کلمبیا مبلغی در حدود هشت میلیارد تومان هزینه کرد. در طول سال چندین اعزام این چنینی وجود دارد. همچنین اردوها در سه رده پایه نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار می‌شود. این اردوها در ۲ بخش زنان و مردان است. هزینه اعزام، اسکان، تغذیه و مکمل وزنه‌برداران چند برابر بودجه فدراسیون است. در کنار این فدراسیون نیاز به یک سری بازسازی دارد که خود نیازمند بودجه جداگانه است.

پانزوان: سال‌ها تیم وزنه‌برداری نوجوانان در حسرت سکوی نخست بود

پس مسوولان فدراسیون چگونه هزینه‌ها را تامین می‌کنند؟

از زمانی که تیم جدید در فدراسیون مستقر شده تمام تلاش خود را برای کسب بودجه و اسپانسر به کار گرفتند و توانستند اردو و اعزام‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. کارهای خوبی انجام شده است و تلاش آنان بی تردید بدون نتیجه نخواهد بود.

نتایج تیمی نوجوانان و جوانان هم با تمجید و هم با انتقاد مواجه شده است، آیا می‌توان در بین این ورزشکاران قهرمانی برای آینده پرورش داد؟

وزنه‌برداری در بخش پایه با آمار کمی مواجه است اما ما تیمی خوبی داریم. وزنه‌برداری رشته رکوردی است و نمی‌شود آینده را پیش‌بینی کرد اما واقعیتی که وجود دارد آن است که در صورت توجه، نسل خوبی می‌تواند برای وزنه‌برداری ایران پرورش پیدا کند. این نسل می‌تواند در برخی از دسته‌ها به پشتوانه تیم ملی بزرگسالان تبدیل شوند.

پانزوان: سال‌ها تیم وزنه‌برداری نوجوانان در حسرت سکوی نخست بود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha