۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبر: 85194008
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حل معضل ۱۰ ساله فاضلاب مسکن مهر نوشهر

۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبر: 85194008
حل معضل ۱۰ ساله فاضلاب مسکن مهر نوشهر

نوشهر- ایرنا- چالش دفع غیر بهداشتی فاضلاب انسانی مجتمع ۲۳۲ واحدی مسکن مهر منطقه نیرنگ نوشهر پس از گذشت ۱۰ سال بی توجهی، سرانجام با احداث شبکه جمع آوری فاضلاب آن با عزم مسوولان جهادی دولت سیزدهم به زودی برطرف می شود.

به گزارش ایرنا، این سکونتگاه با مالکیت دست کم هزار نفر در سال ۱۳۹۲ ساخته شد و در اختیار متقاضیان قرار گرفت اما مدت سه سال بعد مشکلات و خرابی های این مجتمع یکی پس از دیگری سرباز کرد که حادتر از همه این موارد، پس زدن فاضلاب انسانی و جاری شدن آن در سطح محوطه، زمین های کشاورزی و در نهایت آبراه های این مجتمع بود.

محیط زیست شهرستان نوشهر پیش از این گزارش داده بود که پیمانکار این مجتمع بنا بود برای هر بلوک هشت واحدی از مجموع ۲۹ بلوک، سه حلقه چاه حفر کند در حالی که یک حلقه چاه حفر کرد و همین کوتاهی پیمانکار سبب پرشدن زودهنگام چاه و نتیجه ساکنان از وضعیت ناطلوب زیست محیطی مجتمع اعتراض کردند.

این چالش بهداشتی علاوه بر رنجش روحی و روانی ساکنان این مجتمع، سبب شد تا مشکلات زیست محیطی منطقه را افزایش دهد به طوری که با هدایت فاضلاب به داخل رودخانه نیرنگ منتهی به دریای خزر و اراضی روستاهای پایین دست کردیکلا و محوطه های همسایه های همجوار نیز دچار آسیب شوند و از طرفی به خاطر بوی تعفن آن موجی از نارضایتی مالکان اراضی و ساکنان اطراف را نیز بر انگیخت.

بارها این موضوع به عنوان ابرچالش زیست محیطی و بهداشتی در نشست های کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نوشهر مطرح و هربار از سوی فرمانداران وقت برای حل آن ضرب الاجل تعیین می شد به گونه ای که این موضوع در جلسات کارگروه امنیت سلامت و امنیت غذایی استانی نیز مطرح شد تا جایی که اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران نیز در سال ۱۳۹۷ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای حل این معضل پیش بینی کرد اما همه این تلاش ها ثمره ای نداشت.

ساکنان این مجتمع به خاطر بی نتیجه بودن پیگیری ها و بی اعتنایی پیمانکار برای اصلاح سیستم فاضلاب، برای حل موقتی این معضل و هدایت فاضلاب به چاه عمیق، حدود ۲۰ میلیون تومان هم هزینه کردند اما این اقدام هم چاره ساز نبود و مشکلشان همچنان به قوت خود باقی است.

ساکنان مسکن مهر در این مجتمع نسبت به نداشتن مسجد و حسینیه، پارک بازی کودکان، فضای سبز مناسب، مراکز عرضه مواد غذایی، واحدهای آموزشی و سرویس های عمومی برای آمد و شد به شهر نیز گلایه دارند.

ساکنان این مجتمع به خاطر بی نتیجه بودن پیگیری ها و بی اعتنایی پیمانکار برای اصلاح سیستم فاضلاب، برای حل موقتی این معضل و هدایت فاضلاب به چاه عمیق، حدود ۲۰ میلیون تومان هم هزینه کردند اما این اقدام هم چاره ساز نبود.

حل معضل ۱۰ ساله فاضلاب مسکن مهر نوشهرپیگیری های نتیجه بخش

سرانجام با گذر حدود ۱۰ سال از قدمت ساخت این مجتمع و نگرانی ساکنان به خاطره تحت تاثیر قرار گرفتن سلامتشان ناشی از این چالش بهداشتی و زیست محیطی موضوع در دستور کار مدیران جهادی شهرستان و استان مازندران قرار گرفت و عملیات اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شهری از مرداد ماه سال گذشته برای رفع این معضل آغاز شد.

چالش مهم برطرف شد

ابوذر آزادیان یکی از ساکنان مسکن مهر نوشهر ضمن قدردانی از حمایت مسوولان در به اتمام رساندن مشکل فاضلاب مسکن مهر این شهرستان گفت : این مشکل سالها برای ساکنان این مجموعه یک دغدغه بوده که خوشبختانه با حمایت مسوولان دولت سیزدهم برطرف شده است.

وی اظهارداشت : مسوولان امر برای حل مشکلات بخش های مختلف شهرستان ها باید برنامه داشته باشند و دولت نیز با تخصیص اعتبارات لازم برای تامین رفاه مردم گام های اساسی بردارد که ما در این پروژه شاهد آن بودیم.

بهروز خواجه وند دیگر ساکن مسکن مهر منطقه نیرنگ نوشهر هم با ابراز خرسندی در رفع شدن مشکل فاضلاب این مجموعه، گفت : به طور کلی مجموع مسکن مهر هر شهرستان از جمله این شهرستان در کنار مشارکت ساکنان اصلی به حمایت مسوولان امر نیاز دارند.

لزوم توجه به دیگر امکانات رفاهی و خدماتی در مسکن مهر

وی خاطرنشان کرد : تاکنون مشکل فاضلاب اهالی ساکنان مسکن مهر نیرنگ را رنج می داد تا این که مسوولان دولت سیزدهم به این مطالبه اساسی اهالی پاسخ داده اند.

وی بر ضرورت زیباسازی و دیگر امکانات رفاهی و خدماتی نظیر پارک بازی، مسجد و حسینه ها در این مجموعه تاکید کرد.

حل معضل ۱۰ ساله فاضلاب مسکن مهر نوشهرحل معضل ۱۰ ساله فاضلاب مسکن مهر نوشهرحل معضل ۱۰ ساله فاضلاب مسکن مهر نوشهر

در این پیوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت : روند اجرای طرح شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب مجتمع ۲۳۲ واحدی مسکن مهر شهرک نیرنگ نوشهر به خوبی پیش می رود و ماه آینده و همزمان با هفته دولت به بهره برداری می رسد.

تامین اعتبار از منابع داخلی و مشارکت مردمی

بهزاد برار زاده روز چهارشنبه در گزارشی به ایرنا افزود : اعتبار اجرای این طرح از محل اعتبارات مسکن مهر، منابع داخلی و مشارکت مردمی تامین شده و پس از تکمیل و بهره برداری آن سطح بهداشت عمومی جامعه ارتقا پیدا کرده و محیط زیست و سلامت مردم این منطقه هم حفظ می شود و نکته دیگر آنکه با هدایت فاضلاب این مجتمع و بازچرخانی در نهایت برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مسوول اظهار کرد : در زمان حاضر عملیاتی مانند احداث شبکه جمع آوری فاضلاب به طول ۴۵۰ متر مربع، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۶ لیتر در ثانیه، ساخت پکیچ تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۱۲۰ متر مکعب در شبانه روز در دست اجرا است.

به گفته برار زاده، هم اینک این طرح پاسخگوی ۲۳۲ خانوار است منتهی برای پیش بینی ۷۰۰ خانوار نیازمند ۱۱۰ میلیون ریال است که بتوانند از مزایای این طرح بهره ببرند.

حل معضل ۱۰ ساله فاضلاب مسکن مهر نوشهر

دغدغه های رفع چالش های مسکن مهر به عنوان میراثی ماندگار دولت های گذشته از یکسو، مهاجرت بی رویه جمعیت از دیگر استان ها در معرض تهدید بلایای طبیعی به مازندران و عوارض ناشی از سرریز فاضلاب ها به داخل رودخانه های منتهی به دریای خزر از سوی دیگر، مسوولیت پذیری مدیران این دولت جهادی در این استان را دوچندان کرده است.

عزم دولت سیزدهم در حل مشکلات مردم

با همه این چالش ها، در سایه عزم و اراده مسوولان امر و سفرهای استانی دولت مردمی به جای جای کشور، مردم خطه غربی مازندران هم از برکات این سفرها بهره مند شدند که مهم ترین آن اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس بوده است.

گام نخست این تصفیه خانه در سال ۱۳۸۵ با اشتراک پذیری حدود ۱۰ هزار مشترک در شهرهای نوشهر و چالوس به بهره برداری رسید و گام دوم آن هم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان کلنگ زنی شد که متاسفانه بنا به گزارش های منابع رسمی از این اعتبار حدود ۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

طبق مستندات موجود، روند ساخت مرحله دوم یا به عبارتی مدول دوم این تصفیه خانه تا پیش از سال ۱۴۰۱ لاک پشتی بوده و بنا به گفته پیمانکاران این طرح ملی روند پیشرفت کار آن حدود ۲۰ درصد بود اما با شکل گیری دولت سیزدهم و اهمیت موضوع به لحاظ بالا بودن سفره های آب زیر زمینی، نفوذ آب های آلوده، روند روز افزون جمعیت به خاطر گردشگرپذیری، ساخت و سازهای بی رویه و سرریز فاضلاب های خانگی به آبراه ها و رودخانه های منتهی به دریا، عملیات ساخت و تکمیل این تصفیه خانه در دستور کار قرار گرفت.

به گونه ای که پیش از سفر پر خیر و برکت دولت جهادی و مردمی به استان علویان که در بیستم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ انجام گرفت یکی از بسته های پیشنهادی مسوولان دست اندرکار بهره مندی از سفره این سفر اختصاص اعتبار برای به سرانجام رساندن این طرح تاریخی پس از سال ها بود که به برکت این سفر حدود ۱۰۰ میلیارد برای تسریع در روند اجرای این طرح اختصاص داده شد.

شهرستان نوشهر با برخورداری از سه نقطه شهری و ۱۲۰ نقطه روستایی در غرب مازندران قراردارد

نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، رامسر، تنکابن و کلاردشت با بیش از ۲۰ نقطه شهری ، هزار نقطه روستایی و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر جزو شهرستان های غربی مازندران به شمار می آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha