جناح مخالف دولت کره جنوبی از ژاپن بخاطر ماجرای فوکوشیما شکایت می‌کند

تهران- ایرنا - جناح اصلی مخالف دولت کره جنوبی (حزب دموکراتیک ) امروز چهارشنبه اعلام کرد در اعتراض به تصمیم ژاپن برای رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن در آب اقیانوس، پیش از پایان ماه جاری میلادی نزد شورای حقوق بشر سازمان ملل شکایت خواهدکرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از یونهاپ، حزب اصلی مخالف دولت کره جنوبی ( حزب دموکراتیک ) برنامه توکیو برای رهاسازی پسماندهای نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس را نقض توافقنامه های بین المللی بسیاری خواند و از یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی خواست تا مخالفت خود با این برنامه را در نشست سه جانبه میان کره جنوبی، آمریکا و ژاپن که قرار است هفته آینده برگزار شود، ابراز کند.

وو ون شیک نماینده مجلس کره جنوبی که مدیریت کمیته حزب دموکراتیک برای مخالفت با برنامه رهاسازی پسماندهای فوکوشیما را به عهده دارد گفت : « با عقل سلیم جامعه بین الملل و روند حرفه ای یک سازمان بین المللی، ما مخالفت خود را با آلوده کردن اقیانوس که نه تنها در آینده کشورمان بلکه در پایه و اساس زندگی هایمان نقش دارد اعلام می کنیم. »

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شکایت های افراد، نهادها و کشورها را درباره وقوع پیاپی نقض حقوق بشر مورد بررسی قرار می دهد.

در این شکایت حزب اصلی مخالف دولت کره جنوبی ( حزب دموکراتیک ) نگرانی هایی درباره چندین مسئله در رابطه با رهاسازی پسماندهای آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام را مطرح کردند که شامل ضرورت ارزیابی کامل خطر تشعشات رادیواکتیو پیش از رهاسازی و همچنین یقین درباره اینکه آیا سازمان انرژی اتمی بین الملل روند سیستم پیشرفته مایع را برای استفاده در تصفیه آب های رادیواکتیو راستی آزمایی کرده است.

این شکایت حدود اواخر ماه اوت پس از جمع آوری امضای نمایندگان و شهروندان ارسال خواهد شد.

لی جائی میونگ رهبر حزب اصلی مخالف دولت کره جنوبی ( حزب دموکراتیک ) ضمن انتقاد از دولت این کشور برای اعتماد به تصمیم ژاپن از یون سوک یول خواست تا قاطعانه مخالفت خود را با برنامه رهاسازی پسماندهای فوکوشیما در نشست آتی سه جانبه با آمریکا و ژاپن اعلام کند.

https://en.yna.co.kr/view/AEN20230809008751315?section=national/politics

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha