آبرسانی پایدار به روستاهای شیراز ؛ چاه‌ روستای کفری در مدار بهره‌برداری

شیراز-ایرنا- تأمین آب شرب پایدار از مسائل اولویت‌دار دولت سیزدهم در استان فارس است که برای تحقق این امر و به منظور پایداری وضعیت آب روستاها شرکت آب و فاضلاب شیراز اعلام کرد که در حال حاضر چاه شماره چهار روستای کفری با عمق ۳۰۰متر وارد مدار بهره‌برداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میزان تداوم سکونت و ماندگاری جمعیت ساکن در روستاها به عنوان یکی از اساسی‌ترین شاخص‌ها برای تبیین پایداری این مناطق به شمار می‌رود.

تکاپوی دولت سیزدهم برای تأمین آب پایدار

این در حالیست که آب از عوامل اساسی و مهمی محسوب می‌شود که پایداری و تداوم سکونت در یک سکونتگاه را تقویت یا تهدید می کند.

بدون شک دسترسی به آب سالم هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نقش مهمی در افزایش و با پایداری جمعیت روستایی دارد، از این رو رفع تنش آبی در روستاها و آبرسانی به مناطق محروم در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

بر همین اساس وزارت نیرو در دولت سیزدهم در حال اجرای طرح عظیم جهاد آبرسانی روستایی است تا بتواند محرومیت و تنگناهای آبی این مناطق را برطرف کند.

اجرای طرح جهاد آبرسانی در ۱۰هزار روستای کشور

وزیر نیرو که معتقد است طرح جهاد آبرسانی، وسیع‌ترین طرح عمرانی سراسر کشور است، در نخستین جلسه رسمی حضور در این وزارتخانه در سال ۱۴۰۰ از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفت که به‌زودی مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو راه‌اندازی می‌شود، مرکزی که با توجه به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شد.

وزیر نیرو همچنین پنجم تیرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که مجموع پیشرفت این طرح در ۱۰هزار روستا نزدیک به ۴۰درصد است و هم‌اکنون سه هزار روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی به شبکه متصل شده‌اند.

تلاش برای دستیابی به آب پایدار در استان فارس نیز در حال پیگیری و انجام است به طوری که چندی پیش فاز نخست طرح آبرسانی به شهر بالاده و روستاهای اطراف آن در شهرستان کازرون تکمیل شد که با بهره‌برداری از این فاز، آب پایدار به هفت هزار و ۵۰۰ تُن از شهروندان فارس رسید.

چاه روستای کفری با عمق ۳۰۰ متر در مدار بهره‌برداری

همچنین اخیراً رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اعلام کرده که چاه کفری با عمق ۳۰۰ متر در سازند سخت حفاری و وارد مدار بهره‌برداری شد.

بهمن بهروزی افزود: چاه شماره چهار کفری واقع در جنوب روستای کفری و جمال آباد حدود ۳۵ لیتر در ثانیه آبدهی دارد.

مدیرعامل آبفا شیراز اظهار کرد: با وارد مدار شدن این چاه وضعیت آبرسانی بالغ بر ۱۵ هزار نفر از اهالی روستاهای کفری، جمال آباد، خاتونک، کرونی، سلطان آباد، حسن‌آباد و محمود آباد پایدار خواهد شد.

فارس نیازمند توسعه زیرساخت‌های آبی

فارس یکی از استان‌های پُرتنش آبی کشور است که امسال یکی از گرم‌ترین تابستان‌های خود را سپری می‌کند به گونه‌ای که مردم در مناطق مختلف این استان مجبورند روزهای طاقت‌فرسا را ساعت‌ها با بی‌آبی بگذرانند، از این رو تأمین آب و آبرسانی به ویژه در مناطق روستایی و محروم کشور، افزون بر فراهم کردن شرایط برای دسترسی به آب سالم و ایجاد زیرساخت‌های جدید، می‌تواند نقش مهمی در محرومیت‌زدایی از این مناطق ایفا کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha