حکم دیوان عدالت اداری برای رئیس سازمان سنجش/ اجرای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- حضور وزیر علوم در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و اعلام خبر اجرای رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها برخی از اخبار حوزه آموزش عالی در یک هفته گذشته بود که در سایه تعجب از حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش برای جلوگیری از بازگشت داوطلبان شبهه‌دار به تحصیل، رنگ باخت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در حالی که مجموعه آموزش عالی روزهای آرامی را در دومین هفته از تعطیلات تابستانی مرداد ماه می‌گذراند و برخی دانشگاه‌ها در حال تعمیر زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بودند، موضوع انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش توسط دیوان عدالت اداری به دلیل مقاومت در برابر بازگشت شماری از داوطلبان متقلب آزمون‌های سراسری سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به تحصیل، به‌شدت سروصدا و بار دیگر توجه افکار عمومی را به این موضوع جلب کرد.

برای اطلاع از روند رویدادهای منجر به این حکم و موضع سازمان سنجش در برابر تقلب و تخلف در آزمون‌های سراسری گزارش‌های ایرنا را شبهه‌داران ۱۴۰۱ به دانشگاه راه نیافتند/پرونده تخلفات ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین دیوان عدالت اداری و رئیس سازمان سنجش قربانی اجرای عدالت شد؟ را بخوانید.

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای در پی این حکم اعلام کرد: همانگونه که در توضیحات نماینده حقوقی سازمان سنجش آموزش کشور به دیوان عدالت اداری نیز تصریح شده است با توجه به اعلامی بودن رأی صادره هیات‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری درباره داوطلبان شبهه‌دار، دانشگاه پذیرنده بلافاصله پس از وصول حکم، نسبت به اجرای آن اقدام کرده و به عبارتی با ابلاغ رأی مردودی علمی براساس رأی هیأت مربوطه قبولی آنها در سنوات گذشته در دانشگاه ابطال شده بنابراین افراد مذکور حین صدور دستور موقت توسط قاضی محترم دانشجو نبوده‌اند و اگر ورود این افراد با دستور موقت به دانشگاه‌ها و با سوء برداشت از قانون استفساریه مجلس شورای اسلامی میسر گردد به خودی خود مشمول قانون تفسیری خواهند شد. لذا از قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری انتظار می‌رود به جهت رعایت عدالت آموزشی و پیشگیری از از ورود افراد فاقد صلاحیت علمی در رشته‌های خاص مانند پزشکی به دانشگاه‌ها که در آینده سلامت عموم مردم در گرو صلاحیت‌های علمی و تخصصی آنها خواهد بود، آرای صادره مطابق قوانین و مقررات مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

همچنین «حکم انفصال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اتهام مقاومت در قبال عدم معرفی داوطلبان مذکور به دانشگاه قطعی نیست و در مهلت قانونی نسبت به آن اعتراض نموده و تجدید نظرخواهی می‌شود».

حکم دیوان عدالت اداری برای رئیس سازمان سنجش/ اجرای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها

اختصاص اعتبار پژوهانه ویژه برای اساتید یک درصد و دو درصد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم به دانشگاه جامع امام حسین (ع) رفت و در جمع اعضای هیات علمی این دانشگاه از برنامه‌ریزی منسجم برای فناوری و مرجعیت علمی خبر داد و گفت: در بحث مرجعیت علمی به اساتید ممتاز و یک درصد و دو درصد برتر دنیا گرنت (پژوهانه) ویژه اعطا می شود و به زودی اعتبار پژوهانه ویژه‌ای هم اختصاص می یابد.

محمدعلی زلفی گل به وجود دوگانه و چندگانه‌های تجمیع پذیر اشاره کرد و افزود: دو گانه و چندگانه هایی وجود دارد که باید آنها را پاس بداریم، روبه‌روی هم قرار ندهیم و مکمل بدانیم. دوگانه‌هایی مانند علم و ثروت، علم یا فناوری، اقتصاد یا سیاست، اجتماع یا فرهنگ، مردم‌سالاری یا مردم‌سالاری دینی که حداقل در جامعه دانشگاهی در کنار هم مطرح می‌شوند و برخی اوقات هم به نادرست در مقابل هم قرار داده می شوند که صحیح نیست.

وی تصریح کرد: در جامعه دانشگاهی این سوال مطرح می شود که به تولید علم بیشتر توجه کنیم یا فناوری؟ "تولید علم مرجعیت می آورد و مصرف علم رفاه و آسایش می آورد". این سوال مطرح می شود که بالاخره مرجعیت علمی مهم است یا رفاه و آرامش جامعه؟ پاسخ این است که همه اینها مهم و مکمل است.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه باید به مسایل روز جامعه بپردازد و آنها را حل کند، دنبال رفع نیازهای جامعه باشد یا به تولید علم بپردازد؟ کتاب، مقاله علمی، ثبت اختراع، آثار بدیع هنری و نظریه‌های جدید لازم است یا اینکه جامعه دانشگاهی باید ظرفیت خود را برای حل نیازهای جامعه اختصاص دهد؟ همه اینها باهم مهم و قابل جمع هستند. شخصیت علم کشور و شخصیت علمی دانشگاه جامع باید متوازن باشد.

حکم دیوان عدالت اداری برای رئیس سازمان سنجش/ اجرای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها

آغاز پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی‌کاربردی ازهفته اول شهریور با ۶ هزار ظرفیت اشتغال

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز از نام نویسی برای پذیرش در این دانشگاه در پنج هزار و ۸۵۳ کدرشته‌محل از هفته اول شهریور با ۶ هزار ظرفیت تضمین اشتغال خبر داد.

حسین بلندی در دیدار با استاندار اردبیل به تقاضامحوری در شکل گیری و فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و افزود: تدوین برنامه‌ درسی در این دانشگاه با همکاری خبرگان بازار از طریق شناسایی شغل و تجزیه و تحلیل آن آغاز و نیاز آموزشی طی فرایند مشخص به برنامه درسی تبدیل می‌شود، پیوستگی ارتباط دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با صنایع به گونه‌ای است که علاوه بر تدوین دوره، اجرای آن نیز در محل استقرار صنعت و با استفاده از تجهیزات و امکانات آن محقق می‌شود. این دانشگاه نه دانشگاهی در کنار صنعت بلکه بخشی از صنعت محسوب می شود.

وی با تاکید بر مطالبات رهبر معظم انقلاب در ۲۹ فروردین امسال در ارتباط با ضرورت آمایش سرزمین در ارائه آموزش‌ها و اهتمام جدی برای رفع بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، یادآورشد: تلاش کردیم ضمن انجام کامل آمایش آموزش عالی علمی‌کاربردی، در برنامه‌ها تسریع کنیم. بنابراین طی هماهنگی و رایزنی با ۱۲۰ شرکت مجری آموزش‌های علمی‌کاربردی، ۲۷ هزار ظرفیت تضمین اشتغال فراهم شد که از این تعداد ۶ هزار ظرفیت تضمین اشتغال برای پذیرش مهر ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: از بین این فرصت‌های شغلی تضمین شده بخشی از دانشجویان حین تحصیل و بخشی پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار می شوند. هدف از طرح «آباد» آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها با کمک صنعت است که طی آن دوره‌های آموزش عالی کوتاه مدت مهارتی در محل کار آموزش داده می‌شود.

حکم دیوان عدالت اداری برای رئیس سازمان سنجش/ اجرای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها

تعمیرات خوابگاه های دانشگاه تهران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران نیز از آغاز تعمیرات خوابگاه‌های این دانشگاه خبر داد و گفت: با تأمین بودجه مناسبی که صورت گرفته است، مسئولان واحدها نظارت مستمر داشته باشند تا نواقصی که در خوابگاه‌های واحدهای دانشگاهی وجود دارد حداکثر تا ۱۵ شهریور برطرف شود.

احمد نوحه‌گر در نهمین نشست معاونان اداری و مالی واحدهای دانشگاه تهران که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، به درخواست برخی واحدهای دانشگاه تهران برای جذب نیروی کارشناسی اشاره کرد، اظهار داشت: برخی واحدها اظهار می‌کنند که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند و تقاضای جذب نیرو دارند. این در حالی است که پایش‌های اداره‌کل منابع انسانی دانشگاه نشان می‌دهد که برخی واحدها دچار تراکم نیروی انسانی هستند.

وی افزود: برای جبران کمبود نیرو در دانشگاه برنامه‌ای برای جذب نیروی جدید نداریم؛ بلکه تاکید داریم با مدیریت و نظارت دقیق، واحدهای با تراکم نیرو در دانشگاه تهران شناسایی شوند تا نیروی مازاد این واحدها به واحدهای نیازمند نیروی انسانی هدایت شوند.

حکم دیوان عدالت اداری برای رئیس سازمان سنجش/ اجرای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها

رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرایی شدن رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در سال جاری خبر داد.

محمدمهدی ذوالفقارزاده ضمن تأکید بر اهمیت رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ ها بر اساس شاخص‌های اختصاصی دقیق و قابل سنجش اظهار داشت: در سال‌های گذشته در وضعیتی بودیم که نمایه فعالیت شفاف و دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها نداشتیم و در مقایسه با سایر کارکردهای آموزش عالی، همچون حوزه آموزش که وضعیت مشخص و تعریف شده‌ای دارد، فضای فرهنگی در دانشگاه‌ها مبهم و نامشخص بود.

وی تاکید کرد: در حوزه هایی مثل آموزش در وزارت علوم، رشته تحصیلی و تخصصی برای آن وجود دارد و بر اساس آن دانش، کارهای آن حوزه پیش می‌رود. همچنین در حوزه پژوهش با موضوع علم‌سنجی مواجه هستیم که خیلی از موضوعات پژوهش را با علم سنجی، اندازه‌گیری می‌کنند و تصویری از وضع موجود نشان می‌ دهند. هرچند ممکن است به این ابزارها نقدهایی وارد باشد، به هر حال وقتی مقایسه می‌کنیم با حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌بینیم فاصله جدی وجود دارد. اما حوزه فرهنگی و اجتماعی از گستردگی، تنوع و وسعت مهمی برخوردار است.

حکم دیوان عدالت اداری برای رئیس سازمان سنجش/ اجرای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها

بازدید قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری بین‌المللی

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل نیز طی هفته گذشته به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران سر زد و در دیدار با رئیس این سازمان و مدیران آن گفت: در دنیای آینده باید با ایجاد تعاملات فناورانه به دنبال فناوری‌های جدید مانند کوآنتوم، میکروالکترونیک و هوش مصنوعی باشیم.

وحید حدادی‌اصل از ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از شرکت‌های این پارک با زمینه فعالیت بین‌المللی بازدید کرد.

وی در این بازدید گفت: در پارک بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور که می‌خواهند در فضای بین‌المللی فعالیت کنند باید شناسایی شده و هر یک از آن ها با کشورهای نزدیک به منطقه خود تعاملات فناورانه برقرار کنند.

حدادی اصل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص جنبش نرم‌افزاری بیان کرد: در دنیای آینده باید در فضای بین‌المللی و با ایجاد تعاملات فناورانه به دنبال فناوری‌های جدید مانند کوانتوم، میکروالکترونیک و هوش مصنوعی باشیم.

پرداخت کمک هزینه تحصیلی به رتبه‌های برتر کنکور در دانشگاه خواجه نصیر

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی هم در این هفته اعلام کرد به رتبه‌های برتر کنکور سال ۱۴۰۲ که این دانشگاه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کنند، کمک هزینه تحصیلی می‌دهد. همچنین داوطلبان غیربورسیه کنکور سراسری که رتبه آنها دارای شرایط اعلامی این دانشگاه باشد، در صورت انتخاب دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان محل تحصیل، از کمک هزینه تحصیلی بهره‌مند خواهند شد.

براساس اعلام دانشگاه خواجه نصیر، پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر دارای رتبه زیر ۲۰۰ منطقه یک و زیر ۱۰۰ منطقه دو، سایر رشته‌های مهندسی با رتبه زیر ۴۰۰ منطقه یک و زیر ۲۰۰ منطقه دو و همچنین رشته‌های علوم پایه (شیمی، فیزیک و ریاضی) زیر ۸۰۰ مناطق یک و دو در صورت انتخاب دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی می‌توانند از تسهیلات اعلامی این دانشگاه بهره‌مند شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha