۵۰۹ مورد مشکوک به سرطان پستان در نیشابور شناسایی شد

مشهد- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: هشت هزار و ۹۷۶ نفر از ابتدای امسال تاکنون برای غربالگری سرطان پستان به مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۸.۵ درصد معادل ۵۰۹ نفر مشکوک به سرطان پستان در این منطقه شناسایی شدند.

دکتر هادی حسین‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده، سرطان پستان جزء پنج سرطان نخست شایع در کشور و خراسان رضوی است، افزود: در نیشابور هم سرطان پستان جزء پنج سرطان اول شایع به شمار می‌رود.

وی با بیان این که بیشترین سن مبتلایان به سرطان پستان در گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال است، ادامه داد: سال ۱۴۰۱ ، ۲۱ هزار و ۲۹۶ نفر برای غربالگری سرطان پستان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۵.۱ درصد معادل هزار و ۹۲ نفر مشکوک به سرطان پستان شناسایی شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سال ۱۴۰۰ ، ۱۹ هزار و ۴۴۸ نفر برای غربالگری سرطان پستان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱.۸ درصد مشکوک به سرطان شناسایی شده اند.

حسین زاده افزود: میزان افزایشی یا کاهشی بودن ابتلا به سرطان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با توجه به عدم نهایی شدن داده های ثبت سرطان کشور فعلا مشخص نیست

وی با اشاره به این که هم اکنون غربالگری و تشخیص زود هنگام سه سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم (سرویکس) در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله نیشابور قرار دارد، ادامه داد: غربالگری سرطان پستان جهت کلیه زنان ۳۰ تا ۶۹ سال تمام است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: از جمله چالش‌ها و مشکلات موجود در زمینه غربالگری سرطان کمبود اعتبارات برای تهیه تست‌های تشخیصی از جمله خرید تست تشخیص فیت که نشان دهنده خون مخفی در مدفوع برای غربالگری سرطان روده بزرگ است.

حسین زاده علت عدم مراجعه مردم به مراکز خدمات جامع سلامت برای غربالگری سرطان را نداشتن اطلاع از خدمات ارائه شده در این مراکزعنوان کرد و گفت: تمایل به مراجعه به بخش خصوصی از دیگر علل عدم مراجعه مردم به مراکز خدمات جامع سلامت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تشخیص دیر هنگام سرطان که باعث پیشرفت بیماری و دست‌اندازی و سرایت به سایر اندام‌ها و صرف هزینه‌های مالی و عاطفی و افزایش احتمال مرگ زودرس می‌شود از جمله عوارض ناشی از عدم مراجعه به هنگام برای غربالگری سرطان است.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha