۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85194794
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات گمانه‌زنی در تپه تاریخی «فریمان» اسفراین آغاز شد

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین گفت: عملیات گمانه‌زنی در تپه تاریخی «فریمان» این شهرستان امروز (پنجشنبه) به‌ منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آغاز شد.

عباس توکلیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اعتبار موردنیاز برای انجام عملیات گمانه‌زنی این تپه تاریخی ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی است.

وی افزود: با توجه به نبود نقشه دقیق از عرصه و حریم تپه و اطلاعات کافی از چگونگی گسترش لایه‌های فرهنگی در زیر بافت با اجرای عملیات گمانه‌زنی امکان جلوگیری از تخریب بخش‌های باقی‌مانده تپه فراهم می‌شود.

توکلیان خاطرنشان کرد: در همین راستا عملیات کاوش و گمانه‌زنی در دو تپه محوطه تاریخی ارگ نادری شیروان و محوطه تاریخی آلمادوشن راز و جرگلان نیز در حال انجام است.

وی یادآور شد: در سطح تپه داده‌های فرهنگی از قبیل قطعات شکسته آجر، سفال، جوش‌کوره قابل‌ مشاهده است که با توجه به شواهد سفالی از قبیل نقوش زرد بر زمینه قهوه‌ای با خمیره قرمز آجری و قطعه سفال‌های با لعاب یکرنگ فیروزه‌ای، سبز لجنی مربوط به دوره سلجوقی است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین گفت: تپه فریمان در بخش شمال غرب دشت اسفراین در پایکوه‌های غربی رشته‌کوه آلاداغ و در بین تپه‌ماهورها در فاصله حدود ۶ کیلومتری شمال غرب شهر اسفراین واقع شده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha