۱۰۶ هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور تحصیل می‌کنند

مشهد- ایرنا- معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: هم‌اکنون تعداد ۱۰۶ هزار دانش‌آموز استثنایی (دانش‌آموزان با نیازهای ویژه) در استانهای کشور مشغول تحصیل هستند.

به گزارش ایرنا، حمید طریفی حسینی روز پنجشنبه در نشست خبری و آیین نکوداشت خبرنگاران در مشهد افزود: ۸۴ هزار نفر از این دانش آموزان در مدارس خاص استنثایی و بقیه در مدارس عادی و تلفیقی مشغول تحصیل هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در این سازمان به دو دسته از دانش آموزان شامل هوشبر عادی و کم توانان ذهنی خدمات متناسب با شرایط فردی هر کدامشان ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: امسال ۱۰۰ فضای آموزشی درون مدرسه ای برای دانش آموزان استثنایی آماده و تحویل داده خواهد شد.

طریفی افزود: همچنین ۲۲ زمین چمن مصنوعی و ۲۵ اتاق بازی برای دانش آموزان استثنایی در کشور در حال آماده سازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون نسبت معلم به دانش‌آموز ، یک به چهار است که رقم بسیار خوب و استانداردی در سطح جهانی است.

وی افزود: در برخی از استان‌ها این نسبت یک به دو است، لذا کمبود معلم نداریم.

طریفی اظهار کرد: ۴۰ مدرسه خاص استثنایی تا پایان سال جاری آماده سازی و تحویل داده می شود. .

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت : در جریان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به مدرسه نیز اجرای طرح تحولی از آذر ماه پارسال آغاز شد و تا پایان تیر ماه پایان یافت.

وی بیان داشت: برای نخستین بار مراکز جامع سنجش آموزش و مداخله بهنگام رشدی - تربیتی طراحی شد که مراکز ارتقا یافته آموزشی و توانبخشی، روی مشکلات ویژه یادگیری کار می‌کردند.

طریفی گفت: بخش مهمی از سنجش سال گذشته در این مراکز و توسط نیروهای متخصص انجام شد.

جذب ۱۳۰۰ نیروی توانبخشی، کار درمان و گفتار درمانی

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: تقویت نیروی متخصص مدارس و مراکز پیگیری شده است، بدین منظور مجوز جذب هزار و ۳۰۰ نیروی توانبخشی، کار درمان و گفتار درمانی را گرفته ایم که به زودی فراخوان استخدامی انجام می‌شود.

طریفی پوشش تحصیلی را جزو مهمترین اهداف دانست و افزود: در قالب اجرای طرح شهید "محمودوند" تمام بازماندگان تحصیلی آموزش و پرورش استثنایی شناسایی شده اند و درصورت برخورداری از سطح ورود به مدرسه، امکان تحصیل آنان با وجود معلولیت فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: در حوزه پرورشی و تربیت بدنی نیز برگزاری مسابقات و رقابتهای مختلف ویژه دانش آموزان استثنایی سراسر کشور در حال برگزاری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از سال گذشته انجام فعالیتهای آموزش و پرورش به شکل منسجم و بهم پیوسته تشکیل شده است، افزود: از سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص آموزش و پرورش عادی در کشور نیز اظهار کرد: علاوه بر این در موضوع توجه به دانش آموزان نیز سال گذشته حدود ۱۱ درصد کلاسها با تراکم بالای ۴۰ دانش آموز کاهش یافته و حدود ۲۰ مدرسه سمپاد جدید راه اندازی شد.

وی با اشاره به رشد ۶ درصدی دانش آموزان عشایر و رشد سه درصدی دانش آموزان استثنایی طی سال تحصیلی اخیر، بیان کرد: همچنین یک درصد رشد پوشش تحصیلی در آموزش ابتدایی محقق شد که در کشور رقم بزرگی است.

طریفی از افزایش حدود ۲ درصدی دانش‌آموزان رشته ریاضی پایه دهم پس از روند کاهشی ۱۳ درصدی طی ۹ سال گذشته و همچنین افزایش ۲ درصدی سهم آموزشهای فنی و حرفه ای در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخشی از سخنانش با بیان اینکه فعالان حوزه خبر، بخش مهم جریان اطلاع رسانی هستند، افزود: رسانه ها در آموزش و پرورش به عنوان رکنی از تعلیم و تربیت و همراه در مسیر خدمت رسانی محسوب می‌ شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha