۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۵۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85195246
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: ۷۰ درصد پلاک‌های روستایی با تبدیل به احسن موقوفات، تعیین تکلیف می‌شود

همدان- ایرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: ۴۴ پلاک در ۳۷ روستای در این شهرستان موقوفه است که با تبدیل به احسن موقوفات، ۷۰ درصد پلاک‌های روستایی ملایر تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ "سلمان اسماعیلی" روز پنجشنبه در نشست هماهنگی تبدیل به احسن روستاهای موقوفه زیر یک دانگ شهرستان ملایر افزود: با تدبیر رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مجوز تبدیل به احسن ۳۷ روستای موقوفه شهرستان ملایر اخذ شد.

وی افزود: این اقدام بسیار بزرگ پس از چند صد سال توسط سازمان اوقاف و امور خیریه اتفاق افتاد و با احراز سهم مردم، قیمت به نفع مردم لحاظ شده و باری از روی دوش آنها برداشته می‌شود.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه شراکت مردم با اوقاف موانع و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، خطاب به بخشداران و دهیاران تاکید کرد: تا دهم شهریور یک کار ویژه‌ای صورت گیرد و ۴۴ پلاک روستایی تعیین تکلیف شود.

اسماعیلی با بیان اینکه اجرای این طرح یک تحول بزرگ در این شهرستان ایجاد می‌کند، افزود: همدان نخستین استان کشور است که موفق به کسب مجوز تبدیل به احسن موقوفات را کسب کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز استقبال مردم روستاها را شرط لازم برای اجرای طرح تبدیل به احسن کردن موقوفات عنوان کرد و گفت: سهم موقوفات در اراضی روستایی به صورت مشایی مشکلاتی را برای مردم در حوزه اخذ سند مالکیت یا رهن اسناد برای اخذ تسهیلات ایجاد کرده است.

حجت الاسلام "رضا حاجی زین‌العابدینی" بیان کرد: با توجه به اینکه نیات واقفین به دلیل کمتر بودن سهم موقوفه، سهم پایین‌تری دارد و نیت واقف تعطیل شده است، به فکر افتادیم یک بار برای همیشه این مشکل حل شود.

نیازمند همراهی مردم روستاها در اجرای این طرح هستیم

وی افزود: طی رایزنی‌های انجام شده، موفق شدیم مجوز تبدیل به احسن اراضی که سهم موقوفه در آنها یک دانگ یا کمتر از یک دانگ است را به عنوان اولین استان کشور اخذ کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: سهم موقوفه در این اراضی با اولویت افراز (بر اساس اصل هم ارزشی سهم موقوفه بصورت شش دانگ جداگانه و سهم مردم هم بصورت شش دانگ جداگانه باشد)، انجام می‌شود.

حجت الاسلام زین‌العابدینی ادامه داد: اگر هم افراز اتفاق نیفتاد، حاضریم سهم موقوفه را در این اراضی تبدیل به احسن کنیم و بر اساس هیات کارشناس رسمی دادگستری سهم موقوفه قیمت‌گذاری شود و یکجا این سهم را می‌فروشیم.

وی با بیان اینکه طرف حساب سازمان اوقاف در این طرح دهیاری یا شوراهای اسلامی روستاها است، تاکید کرد: با تنظیم مبایعه‌نامه بین سازمان اوقاف و دهیاری روستاها، دهیاری یا شورای اسلامی روستا به عنوان نماینده مردم، پول را به حساب موقوفه واریز می‌کند و مکاتبات لازم برای اخذ سند مالکیت با اداره ثبت انجام خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تاکید بر نقش همت و تلاش مسئولان روستایی و استقبال مردم در روند اجرای طرح، خاطرنشان کرد: با این اقدام تکلیف اراضی مردم مشخص می‌شود و دغدغه آنها مبنی بر گرفتن سند مالکیت یکبار برای همیشه حل و فصل خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ ۶۳.۵ درصد از اراضی شهرستان ملایر موقوفه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha