سوخت‌رسانی به کشاورزان و روستاییان فارس؛ توزیع ۹۸ هزار  لیتر مواد سوختی در چهار ماه امسال

شیراز-ایرنا- یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم در برخی از مناطق روستایی محروم و دور افتاده، عدم دسترسی به شعب نفت فعال برای تأمین سوخت است؛ دغدغه‌ای که با توزیع بیش از ۹۸ هزار لیتر مواد سوختی در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۲ در روستاهای فارس تا حدود زیادی برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه خدمات‌رسانی به روستاها با تشکیل جهاد سازندگی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و با روحیه جهادی جهادگران تداوم داشته اما این امر مهم در دولت سیزدهم با نگاه ویژه و عزم جدی‌تری دنبال شده است.

سوخت‌رسانی به کشاورزان و روستاییان فارس؛ توزیع ۹۸میلیون لیتر مواد سوختی در چهار ماه امسال

روستاییان و عشایر نیازمند تأمین سوخت

در حال حاضر درد مردم در برخی از مناطق روستایی محروم و دور افتاده کشور، عدم دسترسی به شعب نفت فعال برای تأمین سوخت است.

این در حالیست که عشایر هم در زمان کوچ نیازمند تأمین سوخت از جمله گاز مایع هستند، لذا تأمین سوخت برای برخی از عشایر و مردمان ساکن در روستاهای فاقد گاز به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم آنها و مسئولان به شمار می‌رود.

دغدغه روستاییان و عشایر برای تأمین سوخت مورد نیازشان در حالیست که برخی صاحب‌نظران معتقدند با وجود بیش از ۳۳تریلیون مترمکعب ذخایر گازی و ۱۵۴میلیارد بشکه نفت قابل برداشت در کشور هنوز هم سرمایه‌گذاری کافی در این صنعت صورت نگرفته است.

عزم دولت سیزدهم برای تولید فرآورده‌های نفتی

با این حال دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده که با برداشتن گام‌های اساسی در این مسیر، نه تنها به تسهیل سرمایه‌گذاری در این بخش بپردازد بلکه راه را برای بهره‌مندی هر چه بهتر و بیشتر روستاییان از حوزه نفت و گاز نیز هموارتر کند.

بر همین اساس یکی از بحث‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم و وزارت نفت از شهریور ۱۴۰۰، افزایش تولید گاز و نفت و احداث مجتمع‌های پتروپالایشی به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور، جلوگیری از خام‌فروشی و تأمین سوخت مناطق مختلف بوده و هست.

سوخت‌رسانی به کشاورزان و روستاییان فارس؛ توزیع ۹۸میلیون لیتر مواد سوختی در چهار ماه امسال

افزایش تولید نفت از سه میلیون بشکه به یک میلیارد مترمکعب

وزیر نفت در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که حدود ۲.۲ میلیون تُن گاز مایع در پالایشگاه‌های نفتی، ۵.۶ میلیون تُن در پالایشگاه‌های گازی و ۴ میلیون تُن در مجتمع‌های پتروشیمی کشور تولید می‌شود و در دولت سیزدهم نسبت به اواخر دولت دوازدهم بیش از ۵۰ درصد صادرات ال‌پی‌جی و در نتیجه درآمدزایی بیشتر در بحث تبصره ۱۴ برای کشور فراهم شده است.

او همچنین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ گفت: تولید نفت کشور از آغاز فعالیت دولت سیزدهم طی ۲۰ماه به بیش از سه میلیون بشکه و تولید گاز خام به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است.

طبق دورنمای ترسیم‌شده در برنامه هفتم توسعه کشور، صنعت پالایش تا پایان سال ۱۴۰۶ دستیابی به تولید روزانه حدود ۱۳۰میلیون لیتر بنزین و نفت گاز را هدف‌گذاری کرده است که ۷۵ درصد از این مقدار، مربوط به فرآورده‌های با کیفیت یورو چهار و بالاتر از آن خواهد بود.

سوخت‌رسانی به روستاها توسط شبکه عظیم تعاون روستایی

بدین ترتیب تلاش‌های قابل‌توجهی برای تولید نفت در کشور شکل گرفته و در امتداد این مجاهدت‌ها سوخت‌رسانی به روستاها نیز در اولویت متولیان امر قرار گرفته است.

یکی از دستگاه‌های متولی در امر سوخت‌رسانی به روستاییان به ویژه کشاورزان سازمان جهاد کشاورزی و در کنار آن شبکه عظیم تعاون روستایی است.

طبق مصوبه مجلس در شهریور ماه سال ۱۴۰۰، مسئولیت تعیین سوخت همه بخش‌های دخیل در کشاورزی اعم از ماشین های کشاورزی و واحدهای تولیدی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و نمایندگان مجلس در نشست علنی و در جریان رسیدگی به طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، ماده ۷ این طرح را با ۱۸۹ رأی موافق مصوب کردند.

بر اساس این مصوبه وزارت نفت موظف است بنا بر تصمیمات اخذ شده توسط وزارت جهاد کشاورزی سهمیه‌های تعیین‌شده را بدون تغییر در اختیار بهره‌برداران قرار دهد.

هرچند در بحث توزیع مواد سوختی سازمان تعاون روستایی نیز نقش بسزایی دارد.

در حال حاضر توزیع مواد سوختی بین روستاییان و کشاورزان یکی از مهم‌ترین وظائف و رسالت‌های شبکه تعاون روستایی است که با هدف حمایت از تولیدکننده روستایی، استقرار و توسعه روستاها و گسترش خدمات‌رسانی به روستاییان انجام می‌شود.

طبق آخرین آمارها در سال ۱۴۰۱، در مجموع میزان ۲میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۳۲۸ هزار لیتر انواع سوخت شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید و روغن همچنین گاز طبیعی و گاز مایع در بین کشاورزان و روستائیان توزیع شده که توزیع این میزان مواد سوختی توسط حدود ۶هزارو ۴۰۰ جایگاه عرضه سوخت و فروشگاه مواد سوختنی فعال متعلق به تعاونی‌های روستایی در سطح کشور صورت گرفته است.

این در حالیست که میزان سوخت مصرفی گازوئیل در بخش کشاورزی حدود ۸ تا ۱۰ درصد و میانگین سالیانه مصرف گازوئیل در بخش کشاورزی حدود ۵.۵ تا ۵.۸ میلیارد لیتر است که حدود ۲.۸ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش ماشین‌آلات کشاورزی استفاده می‌شود.

توزیع بیش از ۹۸ هزار  لیتر مواد سوختی در چهارماهه نخست سال جاری

سوخت‌رسانی به روستاهای فارس هم همواره در مرکز توجه متولیان امر در این استان قرار دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از۹۸ مهزار لیتر مواد سوختی در چهار ماهه اول سالجاری توسط شبکه تعاون روستایی فارس توزیع شد.

سیدکاظم موسوی با بیان اینکه تعاونی‌های روستایی در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش اساسی دارند افزود: یکی از وظایف شبکه تعاونی‌های روستایی، عاملیت توزیع موادنفتی و ارائه خدمات مناسب به روستائیان و کشاورزان است.

وی ادامه داد: شبکه تعاون روستایی فارس نهاده‌های موردنیاز روستائیان و کشاورزان حتی در مناطق دوردست و صعب العبور را تأمین می‌کند چراکه ارائه این خدمات به اقتصاد روستائیان و کشاورزان کمک شایانی می‌کند و این قشر مولد و تولیدکننده بدون طی مسافت طولانی در کوتاه ترین زمان از مراکز خدمات تعاونی‌ها دریافت می‌کنند.

فعالیت ۴۶۵جایگاه فروشندگی مواد نفتی در روستاهای فارس

موسوی افزود: به همین منظور در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از ۹۸ هزار لیتر مواد نفتی بین کشاورزان جهت ماشین‌آلات کشاورزی توزیع شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس یادآور شد: سال گذشته نیز میزان ۳۸۰ هزار لیتر انواع مواد سوختی توسط فروشندگی‌های مواد نفتی شبکه تعاون روستایی فارس توزیع شده است.

به گفته موسوی تعداد ۴۶۵جایگاه فروشندگی مواد نفتی، هشت جایگاه فرآورده‌های نفتی و ۲جایگاه CNG توسط شبکه تعاون روستایی فارس در روستاها فعالیت دارند.

سوخت‌رسانی به کشاورزان و روستاییان فارس؛ توزیع ۹۸میلیون لیتر مواد سوختی در چهار ماه امسال

تقویت زیرساخت‌های روستایی راهی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر

بدون شک این اقدامات می‌تواند کمک شایانی به توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر کند.

استاندار فارس نیز معتقد است در صورت تقویت روستاها، افراد خارج از محدوده روستا و حاشیه‌نشین به درون روستا باز می‌گردند، از این رو باید تمام تلاش‌ها بر جلوگیری از مهاجرت به حاشیه‌ شهر شیراز متمرکز شود و این کار با تقویت زیرساخت‌های روستایی ممکن خواهد شد.

بنابراین خدمات سوخت‌رسانی به روستاها که توسط شبکه تعاون روستایی انجام می‌شود ضمن کمک به بهبود معیشت زندگی روستائیان، یکی از راهکارهای مهم در ممانعت از مهاجرت روستائیان به شهرها محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha