اجرای طرح آبخیزداری در ۶٨٠ هکتار منابع طبیعی استان سمنان هدفگذاری شد

شاهرود - ایرنا - معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۶۸۰ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز استان با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی‌(ع) برنامه‌ریزی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد راستین پنجشنبه در بازدید از طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود در جمع خبرنگاران افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه امام حسن مجتبی‌(ع) منعقد شد، مقرر گردید، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۶۸۰ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیزداری استان اجرایی شود و در مرحله بعد برای ۷۰۰ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز استان مطالعات تفضیلی اجرایی تهیه و سپس طرح هایی پیش بینی شود در این مطالعات اجرایی می‌گردد.

وی با بیان اینکه آبخیزداری ارمغان تولید امن آب، کاهش فرسایش خاک حاصل‌خیز، مدیریت سیلاب و در نهایت حفظ آب و خاک برای نسل‌های آینده است، ابراز کرد: تنها راه برون رفت از خشکسالی و مقابله با چالش‌های آن اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوضه‌های آبخیز استان سمنان بشمار می‌رود.

راستین با بیان اینکه با ارایه راهکارهای پیشگیرانه کنترل و بهره‌برداری از روان آب‌های سطحی و مدیریت سیلاب‌ها در بخش‌های مختلف حوضه آبخیز می‌تواند با مدیریت و کاهش خسارت‌های سیلاب این تهدید را به فرصت تبدیل کند، گفت: این امر به کشور در مدیریت منابع آبی در دوره‌های خشکسالی با کمترین تنش ناشی از کاهش نزولات جوی، کمک می‌کند.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: اجرای این طرح ها در جهت تحقق تدابیر ارزشمند رهبر معظم انقلاب، اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و گسترش عدالت اجتماعی، محرومیت زدایی و توانمندسازی اقتصادی استان صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه اجرای ۸۰۰ هزار متر مکعب عملیات تغذیه مصنوعی نیز در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ها در صورت بارش نزولات آسمانی، ظرفیت ذخیره ۲میلیون و چهار هزار متر مکعب روان آب وجود خواهد داشت، این اقدام مهم طی یک دوره سه ساله عملیاتی می‌شود.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: استفاده از راهبردها، توان اجرایی و ظرفیت سازی بر پایه مشارکت مردمی با هدف ایجاد رشد و توسعه پایدار عمرانی، اقتصادی و اجتماعی استان با حضور فرمانده قرارگاه امام حسن مجتبی‌(ع) در خصوص اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوضه های آبخیز در دستور کار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha