تجربه ۲ سال کار پژوهشی، پشتوانه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

تهران- ایرنا- رییس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: نزدیک به دو سال کار پژوهشی برای راه‌اندازی این رویداد در حوزه اقوام ایرانی انجام شده است.

مهدی حیدری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان توضیحاتی درباره اهداف، رویکردها و برنامه‌های جشنواره اقوام، اظهار داشت: فرهنگ اقوام ایرانی مرز جغرافیایی ندارد، به این معنا که همواره در همه دنیا تاثیرگذار بوده است.

وی بیان داشت: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در تلاش است تا بستری را برای معرفی جاذبه‌های هر قوم ایرانی و شناسایی فیلم‌ها و فیلمسازانی که در این حوزه همت گماشته و فعال بوده‌اند، فراهم کند.

حیدری با بیان اینکه اقوام ایرانی با اتحاد و همدلی خود می‌توانند همه دنیا را به وجد بیاورند، ادامه داد: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی اهدافی از جمله برجسته کردن اشتراکات فرهنگی، آیینی، دینی و مذهبی، نمایش گستره متنوع زیست بوم، شیوه زندگی، آداب و رسوم و سنن مردم، ایجاد بستر مناسب برای نمایش ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری، معرفی جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی و غیره را دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و هر اتفاقی میان اقوام ایرانی می‌تواند به زیبایی به جهان نشر پیدا کند.

رییس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی درباره زمان و محل برگزاری جشنواره گفت: این رویداد ۹ تا ۱۴ آبان ماه امسال در تبریز برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حوزه اقوام در سینما کم کاری انجام شده است. در گذشته فیلم‌های زیادی ساخته و اکران می‌شدند که به نوعی به موضوع اقوام ایرانی مربوط بودند. فیلم‌هایی مثل «دونده»، «باشو غریبه کوچک» و «گیلانه» از این نوع آثار هستند، اما امروز جای این نوع فیلم‌ها در سینمای ایران خالی است.

حیدری اظهار داشت: آثار سینمایی امروز به طور عمده محدود به پایتخت و تهران شده‌ است و ما از شهرها و شهرستان‌های دیگر غافل شده‌ایم، در حالی که فیلمسازان بسیار توانمند و با استعدادی در شهرستان‌ها و حتی مناطق محروم داریم که می‌خواهند فیلم‌شان دیده شود و جشنواره فیلم اقوام ایرانی تلاش دارد جایی و فرصتی باشد برای این دیده شدن و این رویداد منحصرا متعلق به همه اقوام ایران عزیزمان است و می‌خواهیم آبان امسال اتحاد و یکپارچگی بین آن‌ها را در تبریز به نمایش بگذاریم.

وی درباره علت انتخاب شعار «اقوام؛ ریشه ایران زمین» برای این جشنواره، عنوان کرد: هر رویدادی باید شعاری را برای خود انتخاب کند. ما در جمع‌بندی‌هایمان به این شعار رسیدیم که در پوستر جشنواره نیز درج شده است. به این معنا که این رویداد قصد دارد ریشه ایران عزیزمان را به نمایش اقوام ایرانی مستحکم تر از هر زمان دیگری بازتاب بدهد.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی و به همت موسسه فرهنگی هنری فصل هنر آبان ۱۴۰۲ در تبریز برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha