شهر و روستاهای تشنه فارس سیراب از جهاد آبرسانی دولت/بهره‌برداری از ۲۰۰ پروژه در ۲سال گذشته

شیراز-ایرنا-طی ۲سال اخیر بیش از ۲۰۰پروژه آب و فاضلاب فارس با اعتباری نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد ریال افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند و مشکلات بسیاری از روستاها و شهرهایی که در سال‌های گذشته با چالش جدی بی‌آبی و کم‌آبی مواجه بودند با اجرای مؤثر این پروژه‌ها حل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با آغاز فصل گرما و افزایش بی‌سابقه دمای هوا، تنش آبی مهمان ناخوانده بسیاری از استان‌های کشور شده و در چنین شرایطی چالش‌های آبی نیز به اوج خود رسیده است.

شهر و روستاهای تشنه فارس سیراب از جهاد آبرسانی دولت/بهره‌برداری از ۲۰۰ پروژه در ۲سال گذشته

وضعیت تنش آبی در کشور

به گفته رییس سازمان هواشناسی، براساس شاخص SPEI از سال ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۱ خشکسالی‌ها در کشور روند افزایشی داشته و امسال نیز شرایط کشور خوب نیست چراکه میانگین بارش کشور ۲۰ درصد زیر نرمال بوده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور هم در ماه‌های نخست سال اعلام کرد که ۲۴ استان کشور اکنون با تنش آبی روبرو هستند که این تنش در هفت استان بسیار شدید است.

با این حال رفع تنش آبی در مناطق مختلف کشور طی ۲سال گذشته به عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و دولتمردان در طول این مدت عزم خود را برای حل این مشکل جزم کرده‌اند.

برنامه‌های دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی

در جلسه‌ای که در خردادماه سال جاری برای بررسی ۲۴۰ طرح اولویت‌دار و اضطراری وزارت نیرو با حضور معاون اول رییس جمهور ترتیب داده شد، محمد مخبر از وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه خواست با توجه به شروع فصل تابستان به منظور تأمین منابع مالی و سرعت بخشی به اجرای طرح‌های اضطراری بیش از پیش بکوشند.

این۲۴۰ طرح و پروژه اولویت‌دار وزارت نیرو شامل ۵۲ طرح در حوزه سد، ۲۸ طرح در بخش شبکه آبیاری و زهکشی، ۱۰۰ طرح آبرسانی شهری، یک طرح آبرسانی به ۱۰ هزار روستا و ۵۹ طرح در بخش فاضلاب می‌شد.

شهر و روستاهای تشنه فارس سیراب از جهاد آبرسانی دولت/بهره‌برداری از ۲۰۰ پروژه در ۲سال گذشته

سفرهای استانی دولت با هدف حل مشکل آبرسانی

رییس‌جمهور نیز که در جریان سفرهای استانی خود تاکید بسیاری به حل مشکلات آبرسانی و برطرف شدن تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور دارد تمام تلاش خود را برای حل این مشکل بکار گرفته و در سفرهای خود به استان‌های مختلف، بسیاری از طرح‌های آبرسانی نیمه‌تمامی که در دولت سیزدهم تکمیل شده را به بهره‌برداری رسانده است.

بر همین اساس بسیاری از صاحب نظران و متولیان امر بر این باور هستند که رویکرد دولت سیزدهم در حوزه آبرسانی روستایی جهادی است و در طول ۲سال گذشته تأمین کمی و کیفی آب در مناطق مختلف کشور به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

مشاور وزیر و رییس قرارگاه جهاد آبرسانی وزارت نیرو ۱۳اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد که در طول ۲سال گذشته تامین کمی و کیفی آب شرب سه‌هزار روستای کشور انجام شده است.

اتخاذ تدابیر لازم جهت رفع معضل بحران آب در شهرستان‌های فارس

استان فارس نیز از جمله استان‌هایی است که در حال حاضر با معضل بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند و تنش آبی در این استان مردم را با مشکلات بسیاری به ویژه در فصل گرما مواجه کرده است.

این در حالیست که در نخستین سفر استانی رییس جمهور به فارس در مهرماه ۱۴۰۰، مسئله آب به عنوان یکی از مهمترین مسایل مردم این استان شناسایی و مقرر شد تا با برنامه‌ریزی دقیق به وسیله آغاز یا تکمیل پروژه‌های آبرسانی زمینه حل پایدار مشکل آب آشامیدنی در مناطق مختلف به ویژه روستاهای استان مهیا شود.

شهر و روستاهای تشنه فارس سیراب از جهاد آبرسانی دولت/بهره‌برداری از ۲۰۰ پروژه در ۲سال گذشته

تشکیل کارگروه‌های تخصصی

پس از سفر رییس جمهور، فرآیند طراحی و تکمیل پروژه‌های آبرسانی در دستور کار قرار گرفت و این پروژه‌ها با شتاب بسیاری پیش رفت، در شرکت آبفا استان نیز کارگروهی تخصصی متشکل از مدیرعامل و جمعی از متخصصان حوزه آب و فاضلاب به منظور پیگیری و تحقق مصوبات این سفر تشکیل و این کارگروه مکلف به ارایه گزارش پیشرفت کار طبق برنامه زمانبندی شد.

این طرح ها شامل اجرای طرح‌های آبرسانی در شهرستان‌های مرودشت، استهبان، سرچهان، کازرون و نی ریز با صرف اعتباری افزون بر ۹۰۰ میلیارد ریال می‌شد و در بخش فاضلاب نیز ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال به منظور اجرای پروژه‌هایی در هفت شهر استان شامل اختصاص هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های فاضلاب از محل سهم دولت جمهوری اسلامی در تفاهمنامه همکاری با بانک توسعه اسلامی به منظور ایجاد تأسیسات جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در ۶شهر نی‌ریز، داراب، فیروزآباد، سپیدان، آباده و فسا و اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر کازرون پیش بینی شده بود.

تحقق ۱۰۰درصدی مصوبات سفر

سرعت در اجرای این مصوبات به گونه‌ای بود که استاندار فارس در ماه‌های اخیر در حاشیه جلسه شورای اداری استان اعلام کرد که در ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به یک هزار روستای استان دچار بحران یا تنش‌آبی بودند و از سال گذشته با تدبیر صورت گرفته و فعالیت‌های بسیج سازندگی، آب و فاضلاب استان و آبفای شیراز عملیات آبرسانی به ۳۷۰ روستا آغاز شده که این اقدام تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

هشتم مردادماه ۱۴۰۲ نیز مدیرعامل شرکت آبفا فارس اعلام کرد که در سفر نخست رییس جمهور و هیات دولت به استان، در حوزه آب و فاضلاب، پروژه‌های مهم و اثرگذاری تصویب و ابلاغ شد که در حال حاضر این طرح‌ها بطور کامل اجرا شده است.

این خبر مسرت‌بخش و امیدوارکننده موجبات رضایت خاطر مردم در بسیاری از شهرستان‌های استان را فراهم کرد، با این وجود اقدامات آبرسانی به شهرها و روستاهای فارس هنوز هم متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

شهر و روستاهای تشنه فارس سیراب از جهاد آبرسانی دولت/بهره‌برداری از ۲۰۰ پروژه در ۲سال گذشته

۲۰۰ پروژه آبرسانی در حال اجرا/ آبرسانی ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس در این باره گفت: این استان با بیش از چهار هزار و ۲۰۰روستا و ۱۱۷ شهر به عنوان یکی از استان‌های پهناور کشور به شمار می‌رود که شرکت آب و فاضلاب فارس در این منطقه جغرافیایی وظیفه آبرسانی به مردم را بر عهده دارد.

علی‌جان صادق‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طی ۲سال اخیر بیش از ۲۰۰پروژه آب و فاضلاب با اعتباری نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد ریال افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند و با اجرای این پروژه‌ها مشکلات اغلب مناطقی که در سال‌های گذشته با چالش جدی بی‌آبی و کم‌آبی مواجه بودند حل شد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون نیز در سطح استان بیش از ۲۰۰ پروژه آبرسانی در حال اجراست که این پروژه‌ها در اقصی نقاط مختلف استان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب اجرا می‌شوند.

حفر ۲۰۰ حلقه چاه در ۲سال اخیر

مدیرعامل آبفا فارس ادامه داد: نزدیک به ۲۰۰ حلقه چاه در ۲سال اخیر حفر، تجهیز و کف‌شکنی با مهندسی مجدد شده‌اند؛ با پروژه‌های که اجرا شده و تمرکزی که برای بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام از سال‌های گذشته وجود دارد توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات و مسایل شهرها و روستاهای استان را حل کنیم.

بهره‌برداری از ۷۰پروژه آب و فاضلاب در هفته دولت

صادق‌پور با بیان اینکه به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ پروژه آب و فاضلاب آماده بهره‌برداری هستند، گفت: این پروژه‌ها در ۲۶ شهر و ۲۴۰ روستا گسترده شده‌اند و جمعیتی نزدیک به ۷۶۶هزار نفر از این پروژه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس اضافه کرد: همچنین چهار تصفیه‌خانه فاضلاب جدید به بهره‌برداری می‌رسند که افتتاح این تعداد پروژه رکورد جدیدی در طی سال‌های گذشته است، با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه‌ها می‌توان گفت که در ۲سال اخیر پنج تصفیه‌خانه در استان افتتاح شده‌اند.

وی عنوان کرد: در واقع بیش از یک سوم کل تصفیه‌خانه‌های احداث شده در زمان پس از انقلاب در ۲سال اخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند که این موضوع حاکی از توجه ویژه دولت به بحث توسعه شبکه‌های فاضلاب و استفاده از ظرفیت‌ها در این بخش است.

ارایه خدمات آبرسانی به ۲هزار و ۷۰۰ مسکن ملی

صادق‌پور یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم را بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن ملی دانست و گفت: وظیفه شرکت آب و فاضلاب ارایه خدمات به این واحدهاست که تاکنون تأمین آب بیش از ۲هزار و ۷۰۰ واحد مسکن ملی در ۱۵ شهر و روستای استان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۵مورد از ۱۴۳ سایتی که در محدوده فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب قرار دارد تکمیل شده است و این مهم برای مابقی سایت‌ها هم متناسب با درصد پیشرفت فیزیکی آنها انجام خواهد شد و خدمات آب در برخی مناطق که امکان اجرای فاضلاب در آنها وجود دارد نیز ارایه می‌شود.

شهر و روستاهای تشنه فارس سیراب از جهاد آبرسانی دولت/بهره‌برداری از ۲۰۰ پروژه در ۲سال گذشته

تکمیل دیگر پروژه‌های آبرسانی

امسال همچنین خبر خوب تکمیل پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز نیز امید تازه‌ای را در دل مردم شیراز زنده کرد.

پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود امسال با پیگیری‌های مسئولان و حمایت‌های دولت سیزدهم به پایان رسید و مقرر شده که افتتاح این پروژه در سفر دوم رییس‌جمهور به فارس انجام گیرد.

بدون شک انجام این اقدامات تأثیر بسزایی در حل مشکل بحران کم‌آبی و گسترش خشکسالی در فارس دارد، با این وجود نباید نقش مهم فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف آب نادیده گرفته شود، می‌بایست افزون بر اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین آب و آبرسانی به مناطق مختلف تمهیدات کافی برای صرفه‌جویی در مصرف آب نیز اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha