اوکراین همچنان بدون خلبان اف-۱۶ / آموزش‌ها تا تابستان آینده ادامه دارد

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن پست عصر جمعه به نقل از مقامات ارشد دولتی و نظامی در کی‌یف گزارش داد که انتظار نمی‌رود اولین گروه از خلبانان اوکراینی آموزش هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا را تا تابستان سال آینده میلادی تکمیل کنند.

به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت تنها ۶ خلبان اوکراینی قرار است دوره اول آموزش را طی کنند و ۲ خلبان دیگر به عنوان گزینه‌های پشتیبان رزرو شده‌اند.

مقامات اوکراینی با اشاره به اینکه اگرچه همه این خلبانان در حال حاضر به زبان انگلیسی مسلط هستند، افزودند: این خلبانان هنوز باید چهار ماه در کلاس‌های زبان انگلیسی در انگلیس شرکت کنند تا اصطلاحات خاص مرتبط با جت‌های پیشرفته را بیاموزند.

این مقامات با تاکید بر اینکه خلبانان اوکراینی تنها پس از گذراندن این دوره‌های زبان می‌توانند آموزش رزمی را آغاز کنند، خاطرنشان کردند: این امر احتمالا زودتر از ژانویه ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد و برنامه آموزشی اف-۱۶ نیز ۶ ماه طول خواهد کشید.

مقامات اوکراینی با ابراز ناراحتی از کُندی این روند آموزشی، افزودند: انتظار می‌رود آموزش گروه دوم خلبانان اوکراینی نیز تقریباً به همان اندازه نیازمند زمان باشد و آنها برای پرواز با جت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴ آماده شوند.

مقامات ایالات متحده نیز در همین رابطه به واشنگتن پست گفته‌اند که ۲۰ خلبان اوکراینی دیگر آماده شروع دوره‌های زبان انگلیسی هستند ولی انتظار می‌رود بهترین خلبانان این کشور در طول آموزش زبان خود در اوکراین بمانند و به پرواز در هواپیماهای دوران شوروی ادامه دهند.

به گزارش ایرنا، بعد از اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ۲۵ تیر به کشورهای اروپایی اجازه داده بود آموزش خلبانان اوکراینی برای کنترل و هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ را آغاز کنند، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خطاب به روسای هیات‌های دیپلماتیک مقیم این کشور، گفت: تحویل و آموزش جنگنده‌های «اف-۱۶» به خلبانان ما باید هرچه زودتر انجام شود.

در همین راستا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت: با چراغ سبز رئیس جمهور، به کشورهای اروپایی اجازه داده شد آموزش خلبانان اوکراینی برای کنترل و هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ آغاز شود و ما از تحقق این موضوع، حمایت و آن را تسهیل می‌کنیم.

در نشست ماه ژوئیه (تیر) پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر «ویلنیوس»، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین تفاهم‌نامه‌ای که در آن شرایط آموزش اف-۱۶ برای خلبانان اوکراینی مشخص شده بود را با ۱۱ کشور امضا کرد.

با این حال، سی ان ان در ماه آگوست (مرداد/شهریور) گزارش داد که مقامات آمریکایی معتقدند برنامه‌های دقیق این آموزش هنوز نامشخص است و همچنان منتظر رهبران اروپایی برای ارائه برنامه آموزشی قطعی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha