«بولسونارو» به فروش جواهرات اهدایی به دولت برزیل متهم شد

تهران- ایرنا- طبق نتایج تحقیقات جدید منتشر شده، «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری سابق برزیل به فروش جواهرات اهدایی از سوی دولت‌های عربی، در ایالات متحده متهم شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای پاخینا دوسه (pagina۱۲)، طبق تحقیقات پلیسی منتشر شده توسط یک قاضی، رئیس‌جمهوری سابق برزیل دست‌کم چهار مورد از جواهراتی را که در سفرهای خود به کشورهای عربی دریافت کرده بود، در ایالات متحده به فروش رسانده است.

بولسونارو، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ (۹ دی ۱۴۰۱) کشورش را به مقصد ایالات متحده ترک کرد تا در مراسم رسمی انتقال قدرت به لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری جدید حضور نداشته باشد؛ وی به مدت سه ماه در این کشور ماند و مجموعه جواهرات ارزشمند اهدایی به دولت، از جمله محتویات چمدان‌هایی بود که بولسونارو با خود از برزیل خارج کرده بود؛ جواهراتی که در طول چهار سال ریاستش در جریان سفر به شماری از کشورهای عربی دریافت کرده بود.

تحقیقات پلیسی که توسط دادگاه عالی فدرال (STF) به طور علنی اعلام شده است، نشان می‌دهد که بولسونارو از هواپیمای ریاست‌جمهوری برای خارج کردن مقداری جواهرات اعلام نشده، استفاده کرده است.

به گزارش این رسانه، جواهرات از طریق واسطه‌ها به فروشگاه‌های تخصصی کالاهای لوکس در میامی و نیویورک برای ارزیابی و فروش ارسال شده و مبالغ به دست‌آمده از فروش جواهرات به منظور پنهان کردن منشا، محل و مالکیت مبالغ، با واسطه و بدون استفاده از سیستم رسمی بانکی، تبدیل به وجه نقد و وارد دارایی‌های شخصی رئیس‌جمهوری سابق شده است.

به گفته این منبع، با افشا شدن این رسوایی از طریق مطبوعات، همکاران بولسونارو بیشتر جواهرات را دوباره خریداری کردند تا متعاقبا آن‌ها را چنان که دادگاه محاسبات دستور داده بود، به کشور برزیل تحویل دهند. با این حال، حداقل یکی از جواهرات هرگز به مقامات تحویل داده نشد: ساعتی با برند رولکس که در خاک ایالات متحده به قیمت ۶۸ هزار دلار فروخته شد.

الکساندر د مورائس (Alexandre de Moraes) قاضی دیوان عالی برزیل، دستور بازرسی‌های جدید را در محل سکونت افرادی که ادعا می‌شود در این رسوایی نقش داشته‌اند، صادر کرده است؛ افرادی که به دلیل جرائم ادعایی اختلاس و پولشویی تحت بازجویی قرار دارند. با این حال، دستور بازرسی بولسونارو یا نزدیکان این سیاستمدار راست افراطی هنوز صادر نشده است.

بولسونارو آوریل گذشته (فروردین- اردیبهشت) پس از گذراندن سه ماه در ایالات متحده به برزیل بازگشت. پس از بازگشت، وی چندین مرتبه برای ارائه توضیحات در مورد پرونده جواهرات و همچنین برای تحقیق در مورد کودتای ۸ ژانویه (۱۸ دی) در پلیس فدرال حاضر شده است. علاوه بر این، حدود یک ماه پیش دادگاه انتخاباتی برزیل تصمیم گرفت تا بولسونارو را از نامزدی در مناصب دولتی تا سال ۲۰۳۰ رد صلاحیت کند و او را به اتهام «سوء استفاده از قدرت» به دلیل نشر اکاذیب و طرح سوءظن‌های بی‌اساس در مورد نظام انتخاباتی برزیل مجرم اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha