مخالفت جدی جمهوریخواهان با طرح کمک مالی جدید آمریکا به اوکراین

تهران- ایرنا- برخی از جمهوریخواهان در واکنش به درخواست جدید جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای ارائه کمک ۲۴ میلیارد دلاری به اوکراین، به شدت از آن انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد که در میانه اوج گیری بحران مرزی و همه گیری ماده مخدر فنتانیل، سران حزب جمهوریخواه از ارائه درخواست جو بایدن به کنگره برای کمک ۲۴ میلیارد دلاری به اوکراین به شدت انتقاد کردند.

درخواست بایدن شامل ۱۳ میلیارد دلار برای حوزه دفاعی و ۱۱ میلیارد دلار برای کمک اقتصادی در اوکراین می‌شود.

کمک مالی جدید دولت آمریکا به اوکراین بخشی از یک بسته مکمل کامل تر به کنگره در روز پنجشنبه است که شامل ۴ میلیارد دلار برای بحران مرزی و مقابله با دخالت خارجی در همه گیری فنتانیل است. آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از زمان شروع جنگ اوکراین، به کی‌یف کمک کرده است.

برخی از جمهوریخواهان اعلام کردند که آمریکا تاکنون کمک کافی به اوکراین را ارائه داده است. سناتور جان باراسو از ایالت وایومینگ روز جمعه به فاکس نیوز دیجیتال گفت: این درخواست هزینه اضافی نیازمند بررسی سخت از سوی کنگره و مردم آمریکا است. درحالیکه دولت بایدن فاجعه انسانی و امنیتی در مرز را نادیده گرفته، اشتهای آنها جهت خرج میلیاردها دلار برای اولویت‌های دیگر پایان ندارد.

وی اضافه کرد: ما یک کار واقعی برای انجام دادن در کشور داریم. آمریکا دو برابر ناتو کمک کرده است. متحدان ما در ناتو باید (کمک‌ها) را افزایش دهند زیرا آمریکا به تنهایی این مساله را به دوش نخواهد کشید.

جاش هاولی سناتور جمهوریخواه اهل میسوری که عضو کمیته‌های امور دولتی و امنیت داخلی و منتقد کمک به اوکراین است، به فاکس نیوز دیجیتال گفت که این درخواست نشان می‌دهد جو بایدن چقدر با مردم آمریکا ناهمگام است.

مخالفت جدی جمهوریخواهان با طرح کمک مالی جدید آمریکا به اوکراین
از راست جان باراسو، مت روزندال، جاش هاولی و مت گائتز

هاولی باور دارد که بایدن با عرضه میلیاردها دلار دیگر از پول مالیات دهندگان به یک جنگ در اروپا، یک نشانه واضح ارسال می‌کند که اوکراین نسبت به تضمین مرز جنوبی آمریکا، بازدارندگی مقابل چین در اقیانوس آرام و کاهش هزینه‌های خانواده‌ها اولویت بیشتری دارد.

این سناتور اهل ایالت میسوری همراه با دیگر اعضای کنگره، سال جاری میلادی طرح‌هایی برای محدود کردن کمک به اوکراین را ارائه دادند.

سال گذشته میلادی مت روزندال سناتور جمهوریخواه اهل مونتانا و عضو «رایزنش امنیت مرز داخلی»، مصوبه‌ای را برای محدود کردن دخالت آمریکا در جنگ اوکراین- روسیه ارائه کرد تا مرز جنوبی تامین امنیت شود.

روزندال ابراز عقیده کرد: این چیزی نیست جز ترفندی از سوی دولت بایدن برای هدایت پول بیشتر به اوکراین و خرج نابخردانه بیش از ۳ میلیارد دلار برای مرزهای جنوبی، نه برای تامین امنیت آن بلکه برای اسکان مهاجران غیرقانونی که آنها به کشور می‌آورند.

مت گائتز عضو کمیته امور خارجی سنا نیز در مخالفت با این طرح دولت اشاره کرد که واشنگتن دهه‌ها در خاورمیانه جنگیده است زیرا شرکت‌های نفتی در آنجا تسلط داشتند. گائتز اضافه کرد: اکنون ما اسلحه و پول نقد را به کشور رشوه دهندگان "بوریسما" (شرکت اوکراینی که رئیس جمهور آمریکا متهم به دریافت رشوه از آن است) وارد می‌کنیم.

در گفتگوهای ماه ژوئیه گائتز و چهار نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال اصلاح «قانون مجوز دفاع ملی» بودند که با هدف توقف کمک به اوکراین صورت گرفت. اگرچه این اصلاح با مخالفت دو حزبی و فقط رای مثبت ۷۰ جمهوریخواه مورد قبول واقع نشد.

در همین حال، در مجلس سنا یک اصلاحیه مشابه قانون مجوز دفاع ملی از سوی هاولی، راجر ویکر، جیم ریش و جان کندی سناتورهای جمهوریخواه ارائه شد تا یک دفتر نظارت بر اوکراین برای حسابرسی بودجه ایجاد شود که آن هم رد شد.

مخالفت جدی جمهوریخواهان با طرح کمک مالی جدید آمریکا به اوکراین

براساس این گزارش، بعید است که درخواست بایدن در مجلس نمایندگان مورد حمایت قرار گیرد. کوین مک‌کارتی رئیس این مجلس وعده داده است که لایحه بودجه تکمیلی را به مجلس نفرستد.

درخواست بودجه دولت آمریکا با افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی در مرز با مکزیک همراه شده است و تقریبا تمام بخش‌های مرزی با ورودهای غیرقانونی دست به گریبان هستند.

تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳، گشت مرزی با حدود ۱.۸ میلیون ورود غیرقانونی از مرز مواجه شده است.

دیک دوربین سناتور دموکرات و رئیس کمیته قضایی سنا به فاکس نیوز دیجیتال گفت که از ادامه کمک به اوکراین حمایت و برای تصویب شدن این کمک‌ها در سنا تلاش می‌کند.

در همین حال، میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان در سنا، در بیانیه‌ای گفت که درخواست بایدن را به دقت بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود که «برای حفظ امنیت آمریکا، امنیت مرزها، حمایت از متحدان و کمک به جوامع در بازسازی، ضروری و مناسب است.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha