به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا حاجی بابایی امروز در کنگره معلمان انقلاب اسلامی اظهار کرد: در هر موضوعی که بیتوجهی شده، مشکلات مربوط به آن را امروز میبینیم، هر نسخهای در آموزش و پرورش را میتوان در سند تحول بنیادین بدست آورد.
وی افزود: هزار دانشجوی نخبه در دانشگاه فرهنگیان تحصیل میکنند، یک روز در یک دولتی این دانشگاه تعطیل میشود. کشور ما در زمان انتخابات مانند یک تیم فوتبال عمل نمیکند، یک کشور داریم و ۲ تیم میخواهند مسابقه دهند، هرکدام میگویند من بازی خوبی را ارائه میدهم و در مجموع مردم از این مسابقه لذت میبرند اما در انتخابات یکی میگوید من دروازه را تهدید میکنم و یا اصلا به داور اجازه دخالت نمیدهند که نتیجه این امر تعطیلی دانشگاه فرهنگیان میشود و بعد میگویند چرا مجلس کاری انجام نمیدهد.
حاجی بابایی یادآور شد: بعضیها میان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه دیگری که نتیجه آن ساخت آجر است، تفاوتی قائل نمیشوند. همه دانشگاهها خوب هستند اما هر کدام کار خاصی را انجام میدهند، ۳۰ سال است که درباره اهمیت نظام تعلیم و تربیت صحبت میشود، سال گذشته پلیس این اهمیت را متوجه شد. سال ۸۸ هم این صحبتها را گفتیم و در سند تحول بنیادین نسخه آن را پیچیدیم اما این نسخه را سوزاندند.
وی عنوان کرد: مدرسه کانون فرهنگی محله است، یعنی مدرسهای در سند تحول بنیادین شامل پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم میشود. مدیر مدرسه، روحانی محله و غیره در مدرسه فعالیت میکنند و دانش آموزان را با خود به مسجد میبرد، اینکه در مسجد بشینیم تا اینکه دانش آموزان خودشان به آنجا بروند، نتیجه بخش نیست.
این نماینده مجلس عنوان کرد: مدرسه به عنوان کانون فرهنگی محله باید استخر و سالن ورزشی داشته باشد و روزهای پنجشنبه والدین به مدرسه بیایند و در جریان امور باشند تا پیوند مناسبی صورت گیرد و اینگونه سند تحول بنیادین یک نسخه شفا بخش است.
حاجی بابایی افزود: دانشگاه فرهنگیان در دورهای به دانشجو معلمان حقوق ندادند و اعلام کردند که این دانشگاه وضعیت مناسبی ندارد، مدتی تفکری در نظام تعلیم و تربیت حاکم بود که باید آموزش و پرورش مانند آمریکای جنوبی خصوصی شود و به افراد کم درآمد برای تحصیل کوپن داده شود، آنها میگفتند که باید همه بدنه آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کرد یعنی انسان سازی به بخش خصوصی و آجرسازی را در اختیار دولت بگذاریم.
وی با اشاره به تصویب نظام رتبهبندی معلمان در مجلس گفت: باید جایگاه معلم حفظ شود، آنجایی معلم سقوط میکند که جایگاه آموزش و پرورش از بین برود. مصوب کردن نظام رتبه بندی کاری بسیار دشوار بود.
حاجی بابایی اظهار کرد: در نظام تعلیم و تربیت رفع مشکلات را باید از دولت طلب کرد نه از مجلس. سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق و بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه کردیم که در طول دوران بی سابقه بود. بنده دولت به معنای عام را میگویم، دولت باید براساس فرمایشات رهبری بداند که قله او آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: گاهی به من انتقاد میشود که چرا میگویم آموزش و پرورش با وزارت نفت ادغام شود، منظور من این است که در حاکمیت، دولت مکلف است آموزش و پرورش، بهداشت و امنیت شهروندان را تامین کند و اداره مابقی امور را به مردم بسپارد.نباید از این سه امور کم بگذاریم و هزینه را صرف خودرو سازی کنیم، خودرو سازی باید به بخش خصوصی واگذار شود.
این نماینده مجلس افزود: در کشور ما کمبود فکر وجود ندارد، همه امور دانسته انجام میشود یکی معتقد است مدرسه باید خصوصی و دیگری میگوید دولتی باید اداره شود و هر دو نتیجه تفکر خود را میدانند و آنکه میگوید مدرسه باید خصوصی اداره شود قصد دارد که مدارس را به حال خود رها کرد و اداره آن را به دوستان و نزدیکان خود بسپارد.
حاجی بابایی ادامه داد: فردی که دانشگاه فرهنگیان را تعطیل میکند، دقیقا میداند که چه کاری را انجام میدهد. رهبر انقلاب میفرمایند که تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید حداقل ۲ برابر شود و خود ایشان در دانشگاه فرهنگیان حضور یافتند و آنکه هم به دنبال تعطیلی دانشگاه است به درستی نظر رهبری را میداند.
وی اظهار کرد: ما باید ۱۵ میلیون دانش آموز را به درستی تربیت کنیم و فقط معلم میتواند آنها را به درستی پرورش دهد، بنابراین باید عزتمندی معلم را حفظ کرد تا دانش آموزان هم حرفهای او را بپذیرند ،اکنون برای معلمان کم گذاشتیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر انقلاب فرمودهاند مجلس نباید سقف بودجه که دولت به مجلس میدهد را افزایش دهد، دولت باید برنامه ریزی کند اما بودجهها را میان دستگاههای مختلف تقسیم میکنند و هزینه زیادی برای آموزش و پرورش باقی نمیماند. اگر دولت بودجه آموزش و پرورش را سه برابر تعیین کند، در مجلس مخالفتی با این موضوع نیست.
حاجی بابایی افزود: حرف معلمان باید در جامعه گفته شود، ما معلمان را بیشتر از سایر مشاغل دوست داریم. اگر بخواهیم در این کشور امنیت داشته باشیم، باید افراد آگاه تربیت کنیم، بنابراین باید دانش آموزان را آگاه کنیم اما به جای رشد دانش آموزان گاهی حصار دور آنها میکشیم، باید گامهای بلندی برداشته و برای این آگاه سازی هزینه کرد.
وی عنوان کرد: اکنون پیشنهاد داریم که برای آبادانی مدرسه باید حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال تخصیص یابد و از این میان ۱۰ هزار میلیارد تومان آن خرج تجهیزات شود چرا اکنون بسیاری از مدرسهها تجهیزات ندارند. در کانون فرهنگی محله، مدیر مدرسه باید با شهردار و نهادها جلسات بگذارد اما در مواقعی فقط حال دانش آموزان را میپرسند و گزارش را به نهادهای دیگر میفرستند و این در صورتی است که معلمان بهداشت میتوانند به حال فرزندان رسیدگی کنند کار مدرسه ساختن جامعه است.
وی افزود: گاهی مدام میگوییم باید انقلابی باشیم و کیفیت را ارتقا دهیم، در اینجا اول باید انقلابی بودن را معنا کنیم بطور مثال انقلابی شهید سلیمانی است چرا که هر چه داشته فدای انقلاب و مردم کرده است و برای خودش چیزی نخواسته است. وقتی میگوییم کیفیت کتاب را بالا ببریم، باید به روز رسانی کنیم و گفتمان ما با دانش آموزان منطبق شود.
ادامه دارد...
نظر شما