۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85196379
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهار اثر میراث طبیعی گیلان به ثبت ملی رسید

۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶
کد خبر: 85196379
چهار اثر میراث طبیعی گیلان به ثبت ملی رسید

رشت-ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت چهار اثر طبیعی این استان در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به‌ گزارش روز شنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی افزود: پدیده‌های زمین شناختی بشکاته سنگ و عروس طله(بشکافته سنگ و عروس طلا) در شهرستان سیاهکل، کوه بغروبند تالش و درخت کهنسال افرا پلت شهرستان لنگرود، در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیدند.
وی اظهار کرد: گیلان دارای آثار طبیعی تاریخی فراوانی است که جزو هویت ماندگار و شناسنامه این استان به شمار می‌رود.
جهانی با اشاره به اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی در بخش‌های مختلف، بیان کرد: پرونده‌های پیشنهادی فیروزکوه سیاهکل و کوه تیلار تالش نیز پس از هماهنگی‌های استانی و تکمیل پرونده، در مرحله بعدی ثبت قرار خواهند گرفت.
از مجموع نزدیک به یک هزار و ۲۳۵ اثر تاریخی و طبیعی ثبتی استان بیش از ۵۰۰ مورد مرتبط با میراث‌ طبیعی است.بخشی از جنگل‌های هیرکانی گیلان نیز بعنوان میراث طبیعی ثبت جهانی شده است.ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی (از بقایای جنگل های دوران سون زمین شناسی) که بخش عمده‌ای از آن در گیلان قرار دارد در تیرماه سال ۹۸ در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد.
جنگل‌های هیرکانی چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و سمنان برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شد؛ بخش هایی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش، سه سایت پیشنهادی استان گیلان هستند که سال گذشته مورد بازرسی بازرسان یونسکو قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha