ایجاد شغل‌های کیفی رویکرد شورای عالی کار دولت در سال جاری است

ساری- ایرنا- معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اظهار این که اکنون دغدهه ایجاد شغل در کشور به حداقل رسید، گفت :ایجاد شغل های کیفی رویکرد شورای عالی کار دولت در سال جاری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا "محمود کریمی بیرانوند" روز شنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری مازندران با بیان این که اکنون در حوزه اشتغال مازندران دغدغه جدی نداریم، گفت: کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت سرمایه گذاری در مازندران را شاهد هستیم.

وی با بیان این که دستگاه های اجرایی و شخص استاندار مازندران به درستی در بخش اشتغال کار می کنند، افزود: امسال در جلسه شورای عالی کار شخص رییس جمهور دغدغه جدی در کیفی سازی اشتغال دارند، یعنی تمرکز بر افزایش کیفیت شغل را مورد تاکید قرار دادند.

وی با توضیح این که کاهش نرخ بیکاران فارغ التحصیلان یکی از کارمدی های کیفیت شغل است، ادامه داد: مهارت و آموزش در کیفیت اشتغال را از سوی وزارت های مختلف علمی و کاربردی از جمله دانشگاه ها پیگیری می کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که محور جلسات شورای‌ عالی کار فارغ التحصیلان است، ادامه داد:‌ هدف گذاری یک میلیون شغل سال گذشته محقق شد و امسال به کیفیت شغل توجه ویژه شده است.

کریمی با ذکر این نکته که دانشگاه ها و مراکز آموزشی و فرهنگی در اشتغال باید طبق مصوبات پاسخ گوی شغل کیفی باشند، تصریح کرد: رویکرد و جهت‌گیری کیفی شدن شغل از سوی شخص رئیس جمهور بسیار جدی دنبال می شود .

ایجاد شغل‌های کیفی رویکرد شورای عالی کار دولت در سال جاری است

وی گفت: همه مسولان استان های باید با این رویکرد کار کنند، درصد قابل توجهی از ساماندهی اشتغال با مدرک دیپلم و پایین تر از آن است، باید هدف گذاری امسال حداقل ۱۰ درصد فعالیت ها در ساماندهی شغل باید برای دکتری، ۱۵درصد برای بیکاری فارغ تحصیل ارشد باشد، بدانید معیار ارزیابی وزارت کار از استان ها اشتغال کیفی آنان است.

وی به اهمیت افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان به عنوان یکی دیگر از معیار های ارزیابی استان ها در سال جاری اشاره کرد و گفت:‌ تمام خدمات اشتغال در سامانه طبق رصد اشتغال بر اساس کد ملی بیکاران است و این عملیات در دولت سیزدهم به درستی اشتغالزایی را شفاف سازی کرده است.

وی با بیان این که دولت سیزدهم بر خلاف دولت های گذشته فقط به آمار نرخ بیکاری بسنده نمی کند، توضیح داد:‌ به همین دلیل نظارت ها نیز بسیار آسان و فعالیت های مسوولان قابل رصد است، همه مسایل در اشتغالزایی شفاف شده است و رسته های اشتغال نیز وجود دارد.

معاون وزیر کار گفت: سامانه رصد اشتغال در شورای عالی کار تکلیف را مشخص کرده است، جایگاه اشتغال در دولت مهم و محوری شده است. تبصره ۱۸ کار را باید بیش از پیش مورد توجه و عملیاتی شود، همه باید پاسخ گویی را باید داشته باشیم.

کریمی سامانه جستجوی شغل را مهمترین دستاور دولت سیزدهم در کاهش دغدغه اشتغال و کیفی سازی شغل توصیف کرد و گفت:‌این سامانه همه مسایل کاریابی، افراد جویای کار شغل و کارفرمایان را، شفاف سازی می کند.

وی با بیان این که حداکثر تا ۲ ماهه آینده با تکمیل سامانه جستجوی کار تمام آنالیز شغل های کشور در این سامانه قابل ارایه و اطلاع رسانی است، گفت: کارجویان و کارفرمایان در این سامانه نقش محوری دارند، کارنامه کارجویان را خواهیم داشت، کارفرمایان نیز نیازمندی های خودشان را اعلام می کنند.

کریمی با بیان این که وزارت علوم و دستگاه های آموزشی و مهارتی می توانند از این آنالیز بیشترین استفاده را در هدف‌گذاری داشته باشند، گفت: کاریابی ها نیز می توانند در این سامانه به فعالیت های خود عمق ببخشند.

وی توجه به مشاغل خانگی با رویکرد توسعه پشتیبانی از کارفرمایان در دستور کار دولت است، گفت: البته این که اشتغال مستقل خانگی را نداشته باشیم، نیست ولی اولویت پشتیبانی از کارفرمایان در ایجا اشتغال خانگی است.

ایجاد شغل‌های کیفی رویکرد شورای عالی کار دولت در سال جاری است

دغدغه تامین نیروی کار از سوی کارفرمایان در بعضی از استان های کشور به نقطه بحرانی رسید

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که اکنون دغدغه های کارفرمایان از کمبود منابع و سرمایه در گردش به تامین نیروی کار رسیده است، گفت: اطلاعات کارفرمایان و کارجویان در سامانه می تواند به مشکلات کیفی و کمیت اشتغال کشور کمک کند.

امید ملک با بیان این که هزینه کارفرمایان در استفاده از سامانه جوی کار به صفر می رسد، افزود: در دو ماهه گذشته ۷۶ هزار نفر به سامانه جویای کار مراجعه کردند، ۲۸ هزار کار جو درخواست کار کردند و فرصت شغلی برای حدود۱۴ هزار ایجاد شده است.

وی با تاکیدبر این که واحد های کار یابی ها در استان ها باید از طریق این سامانه پای کار بیایند، ادامه داد:‌ در این سامانه در عین حال افراد به صورت مستقل می توانند ثبت نام و ظرف پنج‌ روز کارفرمایان می تواند نیاز های خود را اعلام و در جذب این افراد اقدام کنند.

ملک گفت: از آنجایی که مشاغل نوظهور در حال افزایش از طریق این سامانه قابل رصد و پیگیری است، گفت: ۴۹هزار شغل در این سامانه طراحی شده است.

ایجاد شغل‌های کیفی رویکرد شورای عالی کار دولت در سال جاری است

شهرک های صنعتی مازندران برای نیروی کار ماهر با چالش مواجه هستند

رییس خانه صنعت و معدن مازندران نیز این جلسه گفت با بیان این که شهرک های صنعتی استان برای نیروی کار ماهر با چالش مواجه هستند، گفت:‌ بیشتر دانشجویان فارغ‌التحصیل ممتاز برای رفتن به خارج از کشور اقدام می کنند.

سید مجتبی رضوی افزود: امروز بسشیاری از واحد های تولیدی استان تشنه کارگر ساده، ماهر و متخصص هستند، این واحد از یکسال گذشته به شدت دنبال نیروی کار هستند ولی به نتیجه نمی رسند.

وی توضیح داد:‌شاهد عینی ما نصب بنرهای نیازمندی هیا کارگران ساده، ماهر و متخصص در سطح شهر و خیابان های استان مازندران است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران نیز در این جلسه گفت: ما مشکل نیروی کار ماهر در شغل داریم، این که ۸۵درصد فارغ التحصیلان بدون مهارت در دانشگاه و مراکز آموزشی هستند، فاجعه است.

سید حسین درویشی گفت: مدل آموزشی و مهارتی در دانشگاه و فنی و حرفه‌ای مغایرت دارد، باید مهارت نقطه ای و پایداری در دانشگاه ها تعریف شود.

وی گفت: شرکت شهرک های صنعتی در مازندران و مراکز آموزشی باید در قالب مدل مربوطه کار کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha