فعالیت‌های قرآنی در سطح اساتید و کارکنان دانشگاه تقویت شود

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم گفت: فعالیت‌های قرآنی در سطح اساتید و کارکنان را باید تکثیر و تقویت کرد؛ در برخی دانشگاه‌ها این مجموعه‌های متشکل وجود دارد که باید به همه دانشگاه‌ها تسری یابد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالحسین کلانتری در آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان اظهار داشت: هدف اصلی این جشنواره، تقویت انس و تدبر در قرآن در دانشگاه ها است؛ انتظار اینکه دانشگاه در این مسیر پیشتاز باشد، انتظار ویژه ای نیست. قرآن باید وارد زندگی شود و زندگی ابعاد مختلفی دارد که متناسب با این تنوع ابعاد باید بخش‌های جشنواره را تدارک دید.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: باید سبک زندگی قرآنی را تثبیت و تکثیر کرد. نظامات گرایشی و بینشی را باید در دانشگاه بر این مبنا سامان داد و مسلمان زیستن ممکن نیست؛ جز به قرآن زیستن ؛ در این مسیر یکی از اقدامات اساسی تقویت مجموعه ها، تشکل‌ها و کانون های قرآنی دانشجویی و هدایت تمامی مجموعه های دانشجویی به سمت انس با قرآن است.

فعالیت‌های قرآنی در سطح اساتید و کارکنان دانشگاه تقویت شود

فعالیت‌های قرآنی در سطح اساتید و کارکنان را نیز باید تکثیر و تقویت کرد؛ در برخی دانشگاهها این مجموعه های متشکل وجود دارد، باید آن را به همه دانشگاه‌ها تسری داد و تقویت کرد.

کلانتری بیان کرد: راه اندازی سامانه تعاملی فرنما در مجموعه وزارت علوم و اتصال دانشگاه‌ها به آن امکان و فرصت مناسبی را برای ارائه تصویر دقیق از فعالیت‌های قرآنی و راهبری، حمایت و تقویت فعالیت‌های قرآنی به دست می دهد. این سامانه امکان ارائه رزومه قرآنی دانشجویان را دارد. سامانه جشنواره قرآن و عترت و سامانه پایان نامه های قرآنی، سامانه کانون‌ها، امکان و فرصت بی‌نظیری برای سیاست‌گذاری و حمایت هدفمند و دقیق از مجموعه ها و فعالیت‌های قرآنی فراهم کرده است.

فعالیت‌های قرآنی در سطح اساتید و کارکنان دانشگاه تقویت شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به آیین اختتامیه این جشنواره اعلام کرد: جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور برگ‌ زرین و پرافتخار فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور است. اکنون که بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد، این جشنواره به مثابه شجره طیبه ای شده که ثمرات و برکات آن در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی نورانشانی می کند. جشنواره مشتمل بر مجموعه ای از فعالیت های قرآنی و عترت است که بر پایه ایمان، اخلاق و باورهای دینی بنا نهاده شده و از پس فراز و نشیب سال های پر بار حیات طیبه خود، اکنون به یک رویداد بزرگ و مستحکم برای ارتقای معنویت و ارزشهای الهی در مجموعه آموزش عالی کشور تبدیل شده است.

محمدعلی زلفی‌گل افزود: همچنین در زمانه ای که مدعیان دروغین آزادی ادیان و مذاهب در غرب با سوزاندن کتاب آسمانی قرآن، کم فروغ کردن انوار روح بخش آن را در سر می پرورانند، نقش آفرینی مؤثر دانشجویان قرآنی در صحنه های فرهنگی و اجتماعی کشور، جلوه های پر طراواتی از طنین روح افزای تلاوت و انس با قرآن و عترت را در فضای فرهنگی دانشگاه ها خلق می کند. این نور الهی در دوران سخت هجمه برای تحریف، استوار مانده و تا ابد به سنت خداوندی حفظ خواهد شد: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ.

وی در این پیام نوشت: تقویت باور و نشاط معنوی می تواند، موجبات تحقق اهداف سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ویژه راهبردهای تاکیده شده مقام معظم رهبری با محوریت معنویت و اخلاق را فراهم کند. تقویت و ارتقای فعالیت های دینی و قرآنی در محیط های علمی و دانشگاهی علاوه بر شکوفایی و بالندگی استعدادهای فردی دانشگاهیان، به تربیت انسان هایی در طراز دانشگاه مطلوب انقلاب اسلامی منجر می شود.

وزیر علوم تاکید کرد: ظرفیت های موجود در دانشگاه‌ها شامل؛ کانون های قرآن و عترت، هیئت های مذهبی و مجموعه های فعال دانشجویی در حوزه های مختلف دینی و قرآنی، با توکل، اراده و عزمی که دارند، قطعا افق های روشنی برای تقویت و اعتلای معنوی دانشگاه‌ها و نیز اعتلای توان علمی، بصیرتی و معرفتی کشور در رسیدن به قله های کمال را نمایان خواهند کرد.

فعالیت‌های قرآنی در سطح اساتید و کارکنان دانشگاه تقویت شود

نگاهی به سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور

سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور در رشته‌های مختلف قرآن با حضور هزار و ۳۸۰ نفر از دانشجویان از ۱۶ مرداد در دانشگاه فرهنگیان استان ارومیه برگزار شد. شرکت کنندگان در ۹ بخش (آوایی، فناوری، معارف، پژوهشی، هنری، ادبی، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و نوآفرینی) در ۴٠ رشته با یکدیگر رقابت کردند و ۷٠٠ نفر در رشته آوایی به صورت حضوری و۶۸٠ نفر نیز به صورت غیر حضوری با ارسال اثر در این جشنواره شرکت کردند.

همچنین مرحله سراسری این جشنواره از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در دانشگاه لرستان برگزار شد. در روز اول این جشنواره قاریان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، مداحی، دعاخوانی صحیفه سجادیه، اذان و تواشیح (بخش آقایان) در گروه های بانوان و آقایان با یکدیگر به رقابت پرداختند. همچنین در روز دوم افراد برتر جشنواره در رشته‌های قرائت، تحقیق و ترتیل معرفی شدند. مرحله درون دانشگاهی این جشنواره نیز در ماه‌های بهمن و اسفندماه سال گذشته در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اجرا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha