به گزارش ایرنا، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست دبه ۲.۵ کیلویی، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر است که خانواده ها در دهک های اول تا سوم می توانند این اقلام را با قیمت ثابت اعلامی تا پایان امسال از طریق کالابرگ الکترونیکی خریداری کنند.
بر اساس طرح کالا برگ الکترونیکی سه دهک اول تا سوم که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد خمینی(ره) هستند و ماهانه به ازای هر یک از خانوار ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می کنند در صورتی که ۵۰ درصد این مبلغ را از طریق کالابرگ الکترونیکی کالا خرید کنند ۳۰ درصد اعتبار اضافی به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان دریافت می کنند که باید این مبلغ را نیز کالا خریداری کنند.
مبنای قیمت های اعلامی شده در طرح کالابرگ الکترونیکی بر اساس سال ۱۴۰۱ و بر ازای هر فرد است. بهعنوان مثال یک خانوار ۴ نفره در طول هر ماه میتواند ۸ کیلو برنج به قیمت ۴۰ هزار تومان دریافت کند.
همچنین اگر خانوار یک نفره در طول یک ماه یک کیلو تخممرغ خریداری کند، تا پایان سال بابت این یک کیلو ۴۲ هزار تومان پرداخت خواهد کرد و قیمت این کالا تا پایان سال ثابت خواهد ماند و اگر قیمت تخممرغ تا پایان سال ۲۰ درصد افزایش یابد، بازهم یک نفر مشمول طرح میتواند در هر ماه یک کیلو تخممرغ به همان قیمت ثابت ۴۲ هزار تومان خریداری کند.
باقی اقلام هم همین قاعده را خواهند داشت. بنابراین خرید این کالاها به میزان تعیین شده در جدول، به قیمت ثابت خواهد بود.
طبق این طرح، در صورت افزایش احتمالی قیمت کالاها، قیمت ۱۱ قلم کالای اعلام شده در سبد خرید خانوارها تا انتهای سال ثابت مانده و دستخوش نوسان و تغییرات تورمی نخواهد شد و در صورت افزایش قیمت، مابه التفاوت قیمت روز با قیمت مبنا توسط دولت ( از محل یارانه فعلی و یارانه جدید) جبران خواهد شد و خانوارها در دهک های اول تا سوم همان مبلغ اعلامی بر مبنای سال ۱۴۰۱ را پرداخت خواهند کرد.
یکی از مهمترین اهداف این طرح،سلامت تغذیه و تأمین کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامینهای مورد نیاز برای هر فرد در دهک های پایین جامعه است.
بر اساس طرح کالابرگ الکترونیک، اعتبار یارانه برای همه یارانه بگیران در دهک های اول تا سوم که ۲۹ میلیون نفر از جامعه را شامل می شوند از ۱۷ مردادماه واریز شده است و می توانند با مراجعه به ۹۳ هزار فروشگاه خرید کالاها را انجام دهند.
این خانواده ها با مراجعه به برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» می توانند فروشگاه های نزدیک محل سکونت را شناسایی کرده و برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی به این مراکز خرید مراجعه کنند و برای استعلام از مانده حساب کد دستوری # ۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره گیری کنند.
نظر شما