صنایع کوچک موتور محرک توسعه اقتصاد فارس؛ ۶۳شهرک صنعتی آماده جذب سرمایه‌گذار

شیراز-ایرنا-صنایع کوچک موتور محرک توسعه اقتصاد فارس هستند و در حال حاضر شرایط برای جذب سرمایه‌گذار در۶۳شهرک و ناحیه صنعتی در استان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنایع کوچک و متوسط بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور را به خود اختصاص داده‌اند، این کسب وکارهای کوچک و متوسط که گستره وسیعی از مشاغل نوآور و پویا و رو به‌ رشد را در برمی‌گیرند، به‌عنوان عامل توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی در پیشبرد اهداف کشور ایفا می‌کنند.

روزی برای صنایع کوچک

بر همین اساس روز ۲۱ مرداد ماه به‌ عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است.

نخستین بار سازمان نواحی صنعتی، در ۲۱ مرداددماه سال ۱۳۴۳ به منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به نواحی صنعتی کشور تأسیس شد.

پس از آن در سال ۱۳۴۷ سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه گذاران مربوط شکل گرفت که همین روز نیز به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است.

از سال ۱۳۹۳ خورشیدی به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و بنا به تصویب شورای فرهنگ عمومی، ۲۱ مرداد در تقویم رسمی کشور به‌عنوان «روز حمایت از صنایع کوچک» نامگذاری شده است.

این روز بهانه‌ای شد تا ضمن ارج نهادن به ارزش‌های معنوی، اجتماعی، تلاشگران در این عرصه اقتصادی، چالش‌ها و مشکلات این صنایع نیز شناسایی شده و فعالان و مسئولان عرصه اقتصادی کشور در جهت رفع این مشکلات بکوشند.

مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت این صنایع فرمودند آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌سازد، همین صنایع کوچک و متوسط است؛ این‌ها را تقویت کنید و پیش ببرید.

ضرورت حمایت از صنایع کوچک فارس

امام جمعه شیراز روز گذشته در خطبه‌های نمازجمعه بر ضرورت حمایت از صنایع کوچک تأکید کرد و گفت: مجموعه صنایع کوچک در فارس جزو نقاط قوت استان محسوب می‌شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صنایع استان در مجموعه شهرک‌های صنعتی فارس فعال هستند، گفت: عمده صنایع کوچک در این شهرک‌ها فعالیت دارند، در واقع انواع صنایع در این شهرک‌ها با توانمندی ویژه ای در حال فعالیت هستند.

به گفته او صنعتگران فارس محصولات خود را با کیفیت مطلوبی ارائه می‌کنند اما قیمتی که تولیدکنندگان در فارس می‌فروشند یک سوم قیمتی است که کارخانه خودرو سازی تحویل می‌دهد.

دژکام افزود: در واقع دلالان و واسطه گران اجازه نمی‌دهند سودی نصیب تولیدکنندگان شود، زحمتش را صنعتگران می‌کشند پولش را دلالان به جیب می‌زنند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: حمایت از صنایع کوچک یعنی کاری کنیم این صنایع جان بگیرند و ضرر نکنند، دلالی و واسطه‌گری نیابد باعث ظلم به تولیدکنندگان شود، این اشتباه است.

وی اظهار کرد: باید صنایع کوچک را حمایت کنیم، مدیران، وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت کار باید به صورت ویژه از این صنایع حمایت کنند.

دژکام بر لزوم حمایت بانک‌ها از صنایع کوچک تأکید کرد و گفت: متأسفانه بانک ها به غده سرطانی تبدیل شدند و به جای اینکه پول مردم را درخدمت تولید قرار دهد دارد بنگاهداری می‌کند، نه وام قرض‌الحسنه‌اش در جای خودش است و نه وام تولید آنها در جای خودش است، اینها باید تعدیل شود و چارچوب پیدا کند و درخدمت رونق تولید را شاهد باشیم تا اقتصاد مقاومتی آنطور که رهبر معظم انقلاب فرموده محقق و دشمن ناامید شود.

امام جمعه شیراز گفت: در این زمینه اگر کسی می‌تواند با زبانی، قدمی و قلمی که در اختیار دارد خدمت کند نباید کوتاه بیاید تا با این نوع حمایت‌ها تولیدکنندگان در عرصه صنایع کوچک دلگرم شوند و شاهد توسعه استان باشیم.

تلاش‌ها برای پیشرفت و توسعه صنایع کوچک در فارس

شرکت‌های کوچک و متوسط با ایجاد فرصت های شغلی، به ویژه برای گروه‌های آسیب پذیر مانند زنان، جوانان و جوامع حاشیه نشین، نقش مهمی در ارتقاء رشد اقتصادی فراگیر دارند.

به دلیل اهمیت بالای این صنایع تولیدی کوچک که بدان اشاره شد، ضرورت دارد که با روش‌های مختلف از جمله اعطای تسهیلات مالی، برگزاری دوره‌های آموزشی، اجرای تورهای صنعتی، اعزام هیات‌های تجاری و صنعتی به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در جهت پیشرفت و توسعه آن‌ها گام برداشت.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس در این روز از سهم بیش از ۹۰ درصدی صنایع کوچک در شهرک های صنعتی فارس خبر داد و گفت:صنایع کوچک نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار، رشد تولید و توسعه صنعتی برعهده دارند.

سید مصطفی هاشمی ادامه داد: اهمیت صنایع کوچک در رشد و توسعه اقتصادی و لزوم توجه همگانی به این صنایع ،سبب شد تا ۲۱مرداد در تقویم رسمی کشور به نام روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شود.

وی افزود: صنایع کوچک و متوسط آن هم باتوجه به مزایایی که دارند، محرک اصلی اشتغال و رشد اقتصادی هستند.

هاشمی با بیان اینکه صنایع کوچک به علت میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با صنایع بزرگ،در زمان کمتری به تولید و بهره برداری و اشتغال می رسند و با نوسانات اقتصادی نیز زودتر دچار مشکل می شوند، گفت: از این منظر حمایت از آنها به عنوان اولویت مهم مطرح است و سیاست گ‌های حمایتی دولت و وزارت صمت نیز بر همین محور استوار است تا صنایع کوچک بتوانند درعرصه‌های تولیدی و صنعتی نقش مهم خود را ایفا کنند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی مهمترین زیرساخت استقرار صنایع کوچک محسوب می شوند از فراهم بودن شرایط برای جذب سرمایه‌گذار در ۶۳شهرک و ناحیه صنعتی در استان خبرداد و گفت:تاکنون افزون بر هشت هزار و ۴۰۰ قرارداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با متقاضیان منعقدشده که از این تعداد سه هزار و ۳۳۲واحد با اشتغالزایی افزون بر ۳۹ هزار و ۷۰۰نفر در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

۲هزار و ۹۰۰طرح صنعتی کوچک و متوسط در مرحله ساخت و ساز

هاشمی با بیان اینکه بیش از ۲هزار و ۹۰۰طرح صنعتی کوچک و متوسط در استان در مراجل مختلف ساخت و ساز قراردارد گفت: از این تعداد ۵۴۴طرح دارای پیشرفت بالای ۶۰درصد و نصب ماشین آلات است که بخش زیادی از آن تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد:امسال با رویکرد مهار تورم و رشد تولید برنامه های ویژه ای برای تقویت و حمایت از صنایع کوچک در مرحله اجرا داریم که هدف اصلی رفع چالش‌ها و مشکلات و کمک به بهره برداری طرح های صنعتی درحال ساخت و ساز است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از برنامه‌ریزی برای تسریع در واگذاری زمین در شهرک صنعتی جدیدالتاسیس دارویی بیضا خبرداد و گفت:عملیات توسعه و تکمیل زیرساخت ها در این شهرک صنعتی درحال انجام است و بر اساس برنامه ریزی از مهرماه امسال فرآیند واگذاری را آغاز می کنیم.

شناسایی ۲۰خوشه صنعتی

هاشمی با اشاره به ارائه خدمات متنوع حمایتی به صنایع کوچک استان گفت:در بخش خوشه‌های صنعتی، ۲۰خوشه در استان شناسایی شده که مطالعات امکان‌سنجی ۱۳خوشه انجام و از این تعداد تاکنون خوشه‌های گلاب و عرقیات میمند،سنگ شمال،شوریجات و ترشیجات و رب‌گوجه ،خرمای جنوب فارس و فرش دست بافت به مرحله پیاده سازی و اجرا و توسعه یافتگی رسیده‌اند و خاتمه یافته‌اند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس بیان کرد: خوشه گیاهان دارویی نیز که امسال در روز صنعت و معدن بعنوان خوشه برتر کشور انتخاب شد در مرحله نهایی توسعه یافتگی قراردارد و خوشه مسقطی لار نیز در مرحله اجرای برنامه های خوشه ای قراردارد.

وی با اشاره به انجام مطالعات امکان سنجی خوشه های انجیر استهبان و سنگ نی ریز نیز گفت: اجرای این خوشه ها نیز در اولویت برنامه های این شرکت قرارگرفته است.

برگزاری۳۲۶تور صنعتی

هاشمی حمایت از ۵۰ پایان نامه تحصیلات تکمیلی،برگزاری۳۲۶تور صنعتی ،برگزاری ۲هزار و ۱۰۰دوره آموزشی ویژه ۷۲هزار فعال و شاغل صنعتی را از مهمترین اقدامات حمایتی انجام شده از صنایع کوچک اعلام کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی را از اولویت های امسال بیان کرد و گفت:با برگزاری کلینیک صنعت و عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و نیز پیگیری مشکلات واحد های صنعتی با سایر دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید امسال نیز احیای افزایش ظرفیت۱۶۰واحد در برنامه قراردارد.

آغاز طرح آمارگیری و به روزرسانی اطلاعات واحدهای صنعتی

وی با اشاره به آغاز طرح آمارگیری و به روزرسانی اطلاعات واحدهای صنعتی گفت:در قالب این طرح که از ابتدای تیر ماه امسال آغازشده،بصورت میدانی وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی رصد و پایش آخرین اطلاعات آنها در سامانه ثبت می شود تا با بهره‌گیری از اطلاعات موجود بتوان برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد.

دست یافتن به افق‌های صادراتی

بدون شک با توسعه اشتغال در بخش صنایع کوچک می‌توان به افق‌های صادراتی بیشتری دست یافت بویژه اینکه کارگاه‌های کوچک زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است، لذا حمایت از صنایع کوچک باید بیش از پیش در اولویت متولیان امر قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha