۳۴۰۰ سند تک برگ زراعی در استان اردبیل تحویل داده شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل گفت: ۳۴۰۰ سند کاداستر زراعی (سند تک برگ) در راستای بزرگداشت کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید این استان به کشاورزان صادر و تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر خداداد روز شنبه در آیین اهدای این تعداد سند کاداستر زراعی به بهره برداران و کشاورزان، افزود: امروز به منظور گرامیداشت کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل تعدادی از سند کاداستر زراعی به صورت نمادین به بهره برداران و کشاورزان اهدا می شود و مابقی نیز در چند روز آینده به کشاورزان اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساحت استان اردبیل حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: از این مقدار حدود ۹۸۰ هزار هکتار اراضی ملی، ۷۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و کشاورزی و مابقی نیز اراضی شهری و روستایی است.

وی با اشاره به ثبیت و صدور سند تک برگی به یک میلیون و ۱۱۵ هزار هکتار از اراضی استان، بیان کرد: با اجرای طرح کاداستر بیش از ۶۵ درصد از مجموع اراضی استان اردبیل تثبیت و دارای سند مالکیت شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل اضافه کرد: پارسال تا این موقع از ۷۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی استان فقط به ۱۰ هزار هکتار یعنی ۱/۲ درصد از اراضی زراعی و کشاورزی استان سند تک برگی صادر شده بود اما امروز به ۱۴۶ هزار هکتار اراضی زراعی استان سند کاداستر و تک برگی صادر شده است.

خداداد ادامه داد: با توجه به اینکه امسال حدنگاری زراعی یکی از اولویت های سازمان ثبت اسناد و املاک است برای همین تلاش می شود با استفاده از تمامی ظرفیت ها با اجرای این طرح تمامی اراضی زراعی استان اردبیل شناسایی، جانمایی و در اندک زمان ممکن با صدور سند تک برگی تثبیت شود.

۳۴۰۰ سند تک برگ زارعی در استان اردبیل تحویل داده شد

کشاورزان بدون پرداخت هزینه نقشه برداری سند تک برگ دریافت می کنند
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با بیان اینکه هیچ هزینه ای برای جمع آوری و تهیه نقشه از روستاییان و کشاورزان دریافت نمی‌شود، گفت: کشاورزان فقط هزینه های دولتی صدور سند برگ را پرداخت می کنند.

خداداد افزود: سنددار کردن اراضی روستایی و کشاورزی این امکان را فراهم می‌کند که روستاییان و کشاورزان از اسناد ملکی خود به عنوان وثیقه برای دریافت انواع تسهیلات بانکی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: لازم است که مزایا و آثار مثبت سنددار کردن زمین‌های کشاورزی برای کشاورزان استان تشریح و تبیین شود تا آنان با رغبت بیشتری برای سنددار شدن زمین‌هایشان اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر پرونده‌های وارده به سامانه قضایی مربوط به اختلافات در حوزه اراضی و املاک است، اضافه کرد: با اجرای کامل طرح کاداستر ضمن پیشگیری از اختلاف و تشکیل پرونده قضایی از هرگونه تجاوز به اراضی ملی و زراعی و تصرفات غیرقانونی و زمین‌خواری در اراضی ملی و دولتی جلوگیری خواهد شد.

طرح کاداستر مزایای زیادی دارد
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل گفت: اجرای طرح کاداستر و صدور سند تک برگی مزایای زیادی دارد.

خداداد اجرای طرح کاداستر را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تاکنون زمین‌ها و مکان‌هایی که در استان طرح کاداستر در آنها اجرا و سند تک برگی برای آنها صادر شده یک مورد هم اختلاف و پرونده قضایی برای آنها تشکیل نشده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تامین امنیت اجتماعی در راستای تحقق این توسعه، صدور سندتک برگی اقدامی مهم و موثر در تامین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است و برای همین سند مالکیت کاداستری به جای سند منگوله دار و دفترچه ای قدیمی صادر می شود.

وی بیان کرد: کاداستر یا یا حدنگاری نقشه‌برداری ثبتی، سیستم مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می‌کند و از مشخصات این سند غیرقابل جعل بودن آن به دلیل درج برچسب هولوگرام و همچنین تعویض سند پس از هر انتقال می‌باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل کاهش پرونده‌های زمین‌خواری و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، ارتقای امنیت و آرامش روانی در جامعه، کاهش اشتباهات و حذف نوشتارهای دستی، عدم امکان الحاق هر گونه عملیات به متن سند، حذف فرایندهای زائد اداری، صرفه‌جویی و کاهش اتلاف وقت و راحتی و آسایش مردم را از جمله مزایای اجرای طرح کاداستر ذکر کرد.

خداداد شناسایی راحت موقعیت و مختصات املاک، جلوگیری از صدور سند مالکیت معارض، کمک به مسوولان برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان شهری، شفاف‌سازی امور، ذخیره‌سازی اطلاعات در بانک املاک، اعمال شاخصه‌های سرعت ، دقت و کیفیت و حفظ و حمایت بهینه از مالکیت مالکین رسمی را از دیگر مزایای اجرای طرح کاداستر و صدور سند تک برگی عنوان کرد.

مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان اردبیل نیز در این آیین با تقدیر از زحمات و تلاش های کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، گفت: همه ما مدیون و مرهون خون شهدا هستیم و باید برای خدمت به مردم شب و روز نشناسیم.

سرهنگ رضا ندایی افزود: بسیج حقوق‌دانان استان اردبیل با هشت هزار نفر عضو تحصیل کرده بدون چشمداشت آماده همکاری با تمامی دستگاه های اجرایی از جمله اداره کل ثبت اسناد و املاک استان برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم است.

وی اظهار کرد: دست اندرکاران برگزاری کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل فردا با مقام معظم رهبری دیدار و از بیانات گهربار ایشان بهره مند خواهند شد.

وی بیان کرد: اجلاسیه نهایی کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان به منظور گرامیداشت نام و آوازه همه شهدای قبل و بعد از انقلاب اسلامی استان اردبیل روز پنجشنبه ۲۶ مردادماه به صورت باشکوه با شرکت اقشار مختلف مردم و مسئولان عالی کشور در ورزشگاه ۶ هزار نفری پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان اردبیل اضافه کرد: بعد از برگزاری کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل در ۲۶ مرداد ماه امسال، به فاصله هر پنج سال نیز یک کنگره ملی برای شهدای استان برگزار خواهد شد.

سرهنگ ندایی ادامه داد: ستاد برگزاری این رویداد ملی، تا قبل از برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره، حدود ۲ هزار پیش اجلاسیه‌ از جمله برای دانشجویان و دانش‌آموزان، کارگران، بانوان، هنرمندان، ورزشکاران، اصناف، شهدای اهل تسنن استان و سایر اقشار برگزار کرده است.

در این آیین به تعدادی از کشاورزان استان به صورت نمادین سند کاداستر زراعی (سند تک برگی) اهدا شد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha