۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبر: 85197135
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۳۰ تن کاملینا در استان مرکزی برداشت شد

۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبر: 85197135
۲۳۰ تن کاملینا در استان مرکزی برداشت شد

اراک - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۲۳۰ تن دانه‌های روغنی کاملینا امسال در دیمزارهای این استان تولید شد.

«علیرضا کیشانی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا،افزود: گیاه کاملینا در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار از دیمزارهای استان مرکزی کشت شد که به صورت میانگین در هر هکتار ۳۰۰ کیلوگرم دانه‌های روغنی این گیاه برداشت شده‌ و با توجه به استقبال کشاورزان پیش بینی می‌شود کشت این گیاه در استان در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ افزایش یابد.

وی ادامه داد: خشک سالی‌های اخیر و سرمازدگی امسال به بخشی از محصول دانه‌های روغنی کاملینا خسارت وارد کرد که از قابلیت برداشت برخوردار نبودند.

کیشانی خاطرنشان کرد: گیاه کاملینا به عنوان یک محصول برای دوره تناوب در کشت گندم در دیمزارهای استان مرکزی قابل استفاده است و اثرات مثبتی را در افزایش تولید محصول گندم در استان به همراه داشته‌ است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برداشت دانه‌های روغنی کاملینا در سال‌های خشک سالی را ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به قیمت تضمینی گندم، تولید این محصول با قیمت ۳۳۰ هزار ریال، از نظر اقتصادی برابر با تولید ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن گندم در هر هکتار از دیمزارهای استان بوده و این مهم مزیت مناسبی برای استفاده از گیاه کاملینا در دوره تناوب در کشت گندم در استان به شمار می رود.

کیشانی خاطرنشان کرد: گیاه کاملینا دارای ریشه‌های عمیق بوده و موجب می شود این گیاه بتواند از رطوبت بیشتری استفاده کند و در سال‌های خشک سالی نسبت به گندم از مقاومت بیشتری برخوردار باشد.

وی ادامه داد: گیاه کاملینا نباید جایگزین کشت گندم شود بلکه باید همانند محصولاتی از جمله نخود، عدس و حبوبات دیم در دوره تناوب کشت گندم قرار گیرد و کشاورزان از جاکار کردن کشت گندم به جای گندم و جو به جای جو در سال‌های پی در پی خودداری کنند.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha