کارشناس بین‌الملل: دولت سیزدهم در سیاست‌ منطقه‌ای موفق بوده است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سیاست منطقه ای ایران در دولت گذشته مورد غفلت واقع شده بود، گفت: اولویت بندی منطقه ای در سیاست خارجی دولت سیزدهم سبب شده تا دستاوردهای خوبی در سیاست های منطقه ای و پیرامونی داشته باشیم.

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص عملکرد دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم در دو سال اخیر، اظهار داشت: مفهوم سیاست خارجی متوازن یا فراگیر اصطلاحی است که می‌توان به واسطه آن سیاست خارجی دولت سیزدهم را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

وی گفت: قرائتی که دولت سیزدهم از مفهوم «سیاست خارجی متوازن یا فراگیر» دارد بر این مبنا است که در ابتدا وزن هر بازیگر در نظام بین الملل به درستی سنجیده شود و سپس نسبت آن بازیگر با منافع ملی ما مشخص شود و بر اساس این دو مولفه رابطه ما با آن بازیگر تنظیم می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در این چهارچوب مفهومی به نام تخصیص جغرافیایی نداریم، تصریح کرد: در واقع اینکه بخواهیم همچون سیاست خارجی دولت گذشته روابط خود را متمرکز بر یک محدوده جغرافیایی خاص کرده و اروپا و آمریکا را متغیر مستقل و دیگر کشورها را متغیر وابسته در معادلات بین‌المللی خود قرار دهیم دیگر وجود ندارد.

غفاری افزود: موضوع دیگری که در اینجا اهمیت دارد «نگاه جغرافیایی و راهبردی دولت سیزدهم»است؛ اینکه اولویت بندی منطقه‌ای در سیاست خارجی دولت سیزدهم وجود دارد و این نگاهی که از مرکز به منطقه غرب آسیا و پیرامون وجود دارد منجر به این شده است که ما در سیاست‌های منطقه‌ای و پیرامونی خود در قالب سیاست اولویت همسایگان دستاوردهای خوبی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه «سیاست منطقه‌ای» که در دولت گذشته مورد غفلت واقع شده بود در دولت سیزدهم احیا شد، گفت: نمونه بارز این موضوع را را می‌توان در مسئله قره‌باغ مشاهده کرد، به این معنا که علی رغم اینکه ایران یک بازیگر تاثیرگذار در این مسئله به حساب می‌آید، اما با بی‌توجهی‌های دولت گذشته به نوعی در این موضوع کنار گذاشته شد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: یکی دیگر از مصادیقی که می‌توان در خصوص «عدم تمرکز کافی سیاست خارجی دولت گذشته بر موضوعات منطقه‌ای» به آن اشاره کرد نبود سطح مناسب روابط رسمی با عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین همسایگان ایران در منطقه نام برد که این موضوع را هم طرف عراقی و هم طرف ایرانی مورد تاکید قرار دادند.

غفاری با بیان اینکه باز تعریف روابط با عربستان و تعریف نظم نوین منطقه‌ای که با سرعت بسیار مطلوبی در دولت سیزدهم به پیش می‌رود، عنوان کرد: به عبارتی می‌توان دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم را یک «کاتالیزور و تسریع کننده در پیشبرد نظم نوین منطقه‌ای قلمداد کرد» نظمی که برخلاف اراده و خواسته رژیم صهیونیستی و آمریکاست و به همین دلیل است که سیاست خارجی این دولت به شکلی هدفمند و بیش از پیش مورد هجمه از طرف مقابل قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسایل بین الملل خاطر نشان کرد: از منظر آمریکایی‌ها، رویکرد و سیاست خارجی متوازن در منطقه و نیز رویکرد مرکز پیرامونی ایران منجر به این می‌شود که بسیاری از اهداف میان مدت و بلند مدت دشمنان ما در منطقه مورد هجمه و آسیب قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha