انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در ایستگاه مقدماتی

تهران- ایرنا- «انتخابات مقدماتی» برای تعیین نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری آتی در آرژانتین، امروز برگزار می‌شود و مردم این کشور همزمان با دل‌آزردگی از حوادث خشونت‌آمیز روزهای اخیر، به امید باز کردن گره کور بحران اقتصادی، پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.

به گزارش ایرنا، امروز یکشنبه (۱۳ اوت/ ۲۲ مرداد)، ۳۵ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۱۳ نفر از شهروندان واجد شرایط آرژانتین برای شرکت در انتخابات مقدماتی، آزاد، همزمان و اجباری (موسوم به پاسو/ PASO) فرا خوانده شده‌اند تا نامزدهایی که برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت را مشخص کنند.

کارزارهای تبلیغاتی، از روز پنج‌شنبه و در میانه هیاهوها بر سر مرگ خشونت‌آمیز یک دختر ۱۱ ساله پایان یافت. زمانی که به نظر می رسید آرژانتین به سمت یک فرآیند انتخاباتی معمولی پیش می‌رود، اقدامات متوالی ناشی از ناامنی و خشونت نهادی باعث شد تا ائتلاف‌های پیشرو در مواجهه با این وضعیت آشوب، اقدامات تبلیغی خود را به حالت تعلیق درآورند. اختتامیه کارزارهای تبلیغاتی لغو شد و سراسر آرژانتین از طریق تلویزیون در مراسم تشییع جنازه این دختر ۱۱ ساله شرکت کردند.

کمتر از ۴۸ ساعت پس از این حادثه غم‌انگیز، مردی که در یک تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کرده بود، در میانه عملیات پلیس بوئنوس آیرس جان خود را از دست داد و صدای اعتراض سازمان‌های مختلف حقوق بشری بلند شد؛ اعتراض به حادثه‌ای که «سرکوب وحشیانه» توصیف شد.

در میانه این تحولات بحث‌برانگیز داخلی، مردم آرژانتین نامزدهای خود را در چارچوب ناشناخته‌ها انتخاب خواهند کرد؛ جریان حاکم پرونیسم (جنبش سیاسی منتسب به خوان پرون، رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین با گرایش‌های ضد سرمایه‌داری و سوسیالیستی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ظهور کرد) در بحبوحه بحران محبوبیت به انتخابات مقدماتی رسیده و طبق نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حمایت از جبهه اتحاد برای میهن (Unión por la Patria) به ریاست سرخیو ماسا (Sergio Massa) وزیر اقتصاد فعلی از ۳۰ درصد تجاوز نکند.

سال انتخاباتی آرژانتین در ایستگاه مقدماتی ریاست جمهوری

وجود یک اپوزیسیون غیر منسجم در این انتخابات از رویدادهایی است که به نفع دولت تمام شده است: ائتلاف راست میانه با هم برای تغییر (Juntos por el Cambio) انتظار دارد که ۳۳ درصد آرای تقسیم شده میان اوراسیو رودریگس لارِتا (Horacio Rodríguez Larreta) شهردار بوئنوس آیرس (۱۳.۶ درصد) و پاتریسیا بویریچ (Patricia Bullrich) وزیر امنیت سابق (۱۹ درصد) را به دست آورد.

خاویر میلِی (Javier Milei) اقتصاددان افراطی لیبرال نیز طبق نظرسنجی‌ها از حمایت ۱۹ درصدی رای‌دهندگان برخوردار است.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، ۱۰ درصد مردم هنوز مشخص نکرده‌اند که به چه کسی رای دهند. واقعیت نگران‌کننده‌ای که در ۱۵ انتخابات استانی که تاکنون برگزار شده است، شاهد بودیم، غیبت رای‌دهندگان و رشد آرای سفید است. ریزش میزان مشارکت آرژانتینی‌ها در فرآیندهای انتخاباتی اخیر را می‌توان نشان‌دهنده نارضایتی عمیق مردم از سیاست، اعم از محلی و ملی دانست.

آرژانتین در حالی در آستانه انتخابات مقدماتی قرار گرفته که این کشور با وضعیت بحران اقتصادی مواجه است. رشد چشمگیر فقر، تورم لجام‌گسیخته سالانه ۱۰۰ درصدی، سقوط ارزش پزو در برابر دلار، خشکسالی شدید و پیامدهای آن بر تولیدات کشاورزی و صادرات از جمله شاخص‌های غم‌انگیز گریبانگیر اقتصاد آرژانتین در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز این کشور آمریکای جنوبی است.

ذخایر ارزی منفی و بدهی هنگفت به صندوق بین‌المللی پول نیز از دیگر دغدغه‌های آرژانتین است که در این رقابت جدید انتخاباتی مشخص نیست که چه راهی برای اقتصاد آرژانتین و غلبه بر وضعیت رکود فعلی، در پیش گرفته خواهد شد.

دیوان انتخابات آرژانتین در مجموع از حضور ۲۲ نامزد از اتحادهای سیاسی مختلف برای شرکت در رقابت انتخاباتی مقدماتی خبر داد. این پیش‌نامزدها باید دست‌کم ۱.۵ درصد آرا را برای ادامه رقابت در انتخابات سراسری آتی به دست آورند.

هدف اصلی انتخابات پاسو، تعیین کردن نامزدهایی است که در انتخابات اکتبر و برای تعیین رئیس‌جمهوری، معاون رئیس‌جمهوری، نمایندگان مجلس و سناتورها با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نامزدهای اصلی برگزیده شده برای ۱۳۰ کرسی از ۲۵۷ کرسی مجلس نمایندگان و ۲۴ کرسی (یک سوم) از ۷۲ کرسی مجلس سنا رقابت می‌کنند.

در آرژانتین، رای دادن برای افراد بالای ۱۸ سال تا ۷۰ سال اجباری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha