۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۲۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85197738
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ریل‌گذاری برای ساماندهی تعاونی‌های مشکل دار زنجان

زنجان - ایرنا - ساماندهی تعاونی‌های مشکل دار استان زنجان از سال گذشته با تشکیل یک ستاد فرابخشی در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بخشی از مسائل آنها حل شده است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر اکثر کشورها از قابلیت و توانمندی های تعاون در توسعه اقتصادی بهره برداری می کنند چون در قالب فعالیت تعاونی این امکان وجود دارد که با تجمیع سرمایه های خرد، منابع و سرمایه های کلان برای توسعه کسب و کارهای درآمدزا فراهم شود.

فراز و نشیب در ماجرای برخی تعاونی ها در استان زنجان به ویژه تعاونی های مسکن طی چند سال گذشته موجب تجمعات اعضای آنها برای رسیدگی به مشکلاتشان شد.

در سفر استانی رییس جمهور هم شماری از اعضای همین تعاونی ها خواستار رسیدگی به مسائل تعاونی ها شدند و رییس جمهور هم برای رسیدگی به وضعیت تعاونی ها قول مساعد داد.

مدیران استانی در این راستا اقدام به تشکیل ستاد ساماندهی تعاونی ها مشکل دار استان کردند.

در این ستاد مسائل تعاونی های مشکل دار که اغلب آنها هم مربوط به حوزه مسکن است یک به یک مورد بررسی قرار می گیرد تا راه حلی مناسب برای گره گشایی از مسائل آنها به دست آید.

بنا بر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حدود هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال در استان، ۳۰ تعاونی مشکل دار شناسایی شده که ۲۲ مورد از آنها مربوط به حوزه مسکن است.

حل مسائل تعاونی های مشکل دار در مسیر حل قرار گرفته است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این باره گفت: خوشبختانه طی یک و نیم سال گذشته با تشکیل ستاد ساماندهی تعاونی های مهم و مشکل دار استان، پیگیری مشکلات این تعاونی ها به صورت فرا دستگاهی در استان در دستور کار گرفته و تاکنون نتایج خوبی در پی داشته است.

طیب جعفری افزود: برخی تعاونی ها در استان در مراجع قضایی مشکلاتی دارند یا اینکه در داخل خود تعاونی ها مسائلی به وجود آمده است که در ستاد ساماندهی تلاش ها بر این این متمرکز شده تا این مشکلات حل و فصل شود.

وی اظهار کرد: اکنون هماهنگی های خوبی در استان با دستگاه قضایی در خصوص مسائل تعاونی ها شکل گرفته و یک ادبیات واحد پیرامون این موضوع در استان به منظور حل مشکلات ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: پیش از این اعضای برخی تعاونی ها مشکل دار دست به تجمعاتی می زدند ولی اکنون مسائل این تعاونی ها در مسیر حل شدن قرار گرفته است.

جعفری تعاونی مسکن علوم پزشکی و تعاونی مسکن دارایی زنجان را از جمله این تعاونی ها نام برد و اظهار کرد: تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان هزار و ۲۰۰ عضو دارد و از تعاونی های پر چالش استان بود که مدت ها در حدود ۲۲ سال بلاتکلیف مانده بود.

وی گفت: اکنون فاز یک این پروژه تکمیل شده، فاز ۲ آن ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز سه آن نیز با حضور سه پیمانکار در دست اجراست و کار آن خوب پیش می رود و برابر برنامه ریزی ها قرار است تا یک و نیم سال آینده به بهره برداری برسد.

ریل‌گذاری برای ساماندهی تعاونی‌های مشکل دار زنجان

زمین های خارج از محدوده چالش اصلی برخی تعاونی ها مسکن در زنجان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان زمین های خارج از محدوده را چالش اصلی برخی تعاونی ها مسکن در این استان برشمرد و گفت: در این خصوص هم اراده بسیار خوبی از جانب تعاونی برای مذاکره با دولت دیده می شود و از طرفی هم مسوولان نسبت به حل این مساله نگاه دلسوزانه دارند ولی افراد انگشت شماری هم هستند که خیلی علاقه ای به این اتفاق ندارند، این افراد نه در تعاونی ها و نه در دولت هم مسئولیتی ندارند.

جعفری همچنین به تشدید نظارت بر تعاونی ها در استان اشاره کرد و گفت: طی یک و نیم سال گذشته نظارت های مستمری در این خصوص داشتیم ولی یک عده هستند که گویا منافعشان در بی نظمی و نبود شفافیت است.

طی یک و نیم سال گذشته نظارت های مستمری بر تعاونی ها داشتیم ولی یک عده هستند که گویا منافعشان در بی نظمی و نبود شفافیت است.

وی خاطرنشان کرد: یک مساله ای که قبلا در خصوص تعاونی در استان اتفاق افتاده و باعث شده مشکلات حل نشده باقی بماند، این بوده که خود مجموعه اداره تعاون در عرصه تعاونی ها دخالت کرده است.

جعفری افزود: ما درصدد هستیم بر اساس مقررات و آیین نامه هایی که وجود دارد و در گذشته نادیده گرفته شده است، حل مشکلات را به خود تعاونی ها واگذار کنیم و معتقد هستیم این رویکرد با روح قانون و مفهوم تعاون سازگاری دارد و باعث می شود استقلال تعاونی ها هم حفظ شود.

وی با بیان اینکه برخی از وظایف مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظارت مستمر بر عملیات و عملکرد شرکتهای تعاونی، جلوگیری از تخلفات احتمالی، حضور ناظران در مجامع عمومی شرکتهای تعاونی و اخذ و نظارت بر صورتهای مالی شرکتها است، خاطرنشان کرد: حسب ماده (۳۸) آیین نامه اجرایی قانون بخش تعاونی، حمایت های قانونی متعددی از قبیل تخفیف ها و معافیت های مالیاتی، بیمه ای، گمرکی، تسهیلات تکلیفی، وجوه اداره شده، تسهیلات بانکی ویژه تعاونی ها و تسهیلات بانک توسعه تعاون، تضمین ها و کمک های صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و نظایر آن از شرکتهای تعاونی انجام می شود.

وی یادآور شد: در راستای حمایت و توانمندسازی شرکتهای تعاونی، دوره های آموزشی تخصصی تعاون نیز به صورت حضوری و غیر حضوری و کاملاً رایگان برای مدیران و اعضای تعاونی ها برگزار می شود.

ریل‌گذاری برای ساماندهی تعاونی‌های مشکل دار زنجان

ضعف نظارت ها در گذشته، عامل بروز مشکلات برای مردم و تعاونی ها در زنجان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: تشکیل ستاد ساماندهی تعاونی های مهم در چارچوب رویکرد دولت و مسوولان استان مبنی بر گرهگشایی و حل مشکلات طولانی مدت مردم استان از جمله اعضای تعاونی های مسکن صورت گرفته است.

ضعف نظارت ها در گذشته، موجب بروز مشکلاتی برای مردم و تعاونی ها شده استابوالفضل رفیعی ضمن تاکید بر لزوم تقویت وظایف نظارتی توسط اداره کل تعاون، گفت: ضعف نظارت ها در گذشته، موجب بروز مشکلاتی برای مردم و تعاونی ها شد و از سویی سوء استفاده فرصت طلبان و تضییع سرمایه های مردم را در پی داشت بنابراین باید با نظارت به موقع و مستمر جلوی تخطی از قانون توسط تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های مسکن گرفته شود.

رفیعی خاطرنشان کرد : هدف تعاونی‌های مسکن، تامین مسکن و نه زمین برای اعضا است بنابراین توصیه می شود که مدیران تعاونی ها فرصت سوزی نکنند تا مشکل مسکن اعضا حل شود.

برخی تجربه های ناموفق تعاونی در زنجان به اعتماد مردم لطمه وارد کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: در مواردی تجربه های موفقی در حوزه تعاونی ها مسکن و مصرف در استان زنجان وجود نداشته و این موضوع موجب لطمه دیدن اعتماد مردم شده است.

حسین محمدی گفت: چالش جدی بر روی مساله هدفمند کردن توسعه تعاونی هاست چون تجربه های موفقی در حوزه تعاونی های مسکن و مصرف در استان زنجان وجود نداشته و این موضوع موجب لطمه دیدن اعتماد مردم شده است.

محمدی بر ضرورت اعتماد سازی جهت توسعه تعاونی ها در استان تاکید و اظهار کرد: برای این منظور باید طرح هایی داشته باشیم که واقعا بازدهی مثبتی داشته باشند و تعهدهای داده شده برای پروژه های مختلف به نتیجه برسد؛ ما درصدد هستیم برنامه های مشخصی در حوزه تعاون در استان داشته باشیم.

محمدی تصریح کرد: توسعه اقتصاد تعاونی ها از اولویت های استان در سال آینده است اما این توسعه با هدفمندی مشخصی دنبال خواهد شد.

برآیند:

از حدود هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال در استان، ۳۰ تعاونی مشکل دار شناسایی شده که ۲۲ مورد از آنها مربوط به حوزه مسکن است.

با برنامه ریزی صورت گرفته و تشکیل ستاد تعاونی های مشکل دار استان، گام های بلندی برای ساماندهی این تعاونی ها برداشته شده و بخشی از مشکلات آنها حل و فصل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha