طرح صنعتی بدون پیوست زیست محیطی در همدان افتتاح نشده است

همدان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: در دولت سیزدهم هیچ طرح صنعتی بدون پیوست و مجوز محیط زیستی در این استان به بهره برداری نرسیده است .

به گزارش خبرنگار ایرنا سیده مریم محمدی روز یکشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از منطقه حفاظت شده خانگرمز تویسرکان تاکید کرد: هیچ واحد صنعتی حق ندارد در مسیر تولید محصول، آلودگی ایجاد و آن را به طبیعت هدایت کند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست ۲ ابزار برای برخورد با واحدهای آلاینده متخلف دارد نخست واحدهای آلاینده باید نیم تا ۱.۵ درصد از درآمد خود را در قالب جریمه آلودگی به دولت دهند و در گام دوم خط تولید واحد متخلف پلمب و متصدی واحد به مرجع قضایی معرفی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: همایش صنعت سبز در همدان امسال اجرا می شود که ۲۵ واحد برای حضور در این همایش نامزد شدند و سال گذشته ۱۲ واحد نامزد شده بودند که ۲ واحد شامل شیر پگاه و بیمارستان غرضی ملایر به عنوان صنعت سبز انتخاب شدند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قشرهای مختلف با حضور در مناطق حفاظت شده با سختی کار محیط بانان از نزدیک آشنا شدند.

وی افزود: همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به وسعت ۶۲ هزار هکتار و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است که این مناطق توسط ۴۵ محیط بان حراست می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: کمبود نیروی محیط بان موجب کاهش گشت زنی در مناطق برای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی و شکار غیرمجاز نشده بلکه تنها فشار به کارکنان بیشتر شده است.

محمدی یادآوری کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲۵ قطعه پرنده و ۶۴ گونه پستاندار به صورت غیرمجاز شکار شدند که در این راستا ۴۴ قبضه سلاح جنگی و شکاری از شکارچیان متخلف کشف و تحویل مراجع قضایی شد.

وی گفت: چهار هزار ۶۳۳ نفر ساعت طرح "یکساعت با محیط بان" در مدارس برگزار شد که با توجه به محدودیت نیرو و امکانات انجام این طرح و حضور در مدارس و دانشگاه کار بزرگی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: طرح "یکساعت با مسئولان" نیز در استان اجرا و در این راستا مسئولان اجرایی و قضایی در مناطق حفاظت شده حاضر شدند و این اقدام در پیشبرد اهداف محیط زیست بسیار موثر بوده است.

محمدی اظهارداشت: خشکسالی های پی در پی موجب خشک شدن چشمه ها و رودخانه ها، تشنگی حیات وحش و تلف شدن گونه ها و تاثیر منفی بر زاد و ولد حیوان ها شده است.

وی ادامه داد: برای رفع تشنگی حیات وحش، سال گذشته طرح آبرسانی به منطقه لشگردر ملایر با هزینه کرد سه میلیارد ریال و منطقه نشر همدان با اعتبار هفت میلیارد ریال اجرا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: ۳۱۷ متخلف زیست محیطی در ۲ سال گذشته دستگیر و ۱۷۷ پرونده قضائی برای آنها تشکیل شد که در همه این پرونده ها شکارچیان متخلف محکوم شدند.

محمدی گفت: به منظور حراست از مناطق حفاظت شده، در گام نخست منطقه حفاظت شده خانگرمز هوشمند شده و ورود خودرو و شکارچی به منطقه رصد می شود.

وی تاکید کرد: گسترش سیستم های الکترونیکی ضرورت بهره گیری محیط بان از این تجهیزات و کنار گذاشتن روش های سنتی برای کنترل مناطق تحت مدیریت را بیشتر می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: بنابراین باید به سمت مانیتورینگ و هوشمند سازی مناطق حفاظت شده پیش رفت تا از داخل پاسگاه بتوان مناطق را براحتی کنترل کرد.

محمدی با بیان اینکه هزینه خرید هر دوربین حدود ۶۰۰ میلیون تومان افزود: دست کم هر منطقه حفاظت شده در استان نیازمند ۱۴ دوربین پایش تصویری است.

وی ادامه داد: هوشمند سازی لشگردر ملایر در حال انجام است و با نصب سه دوربین جدید هوشمند سازی منطقه خانگرمز تا پایان امسال تکمیل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha