۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85198184
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

محصول امسال قطب پسته کشور در استان سمنان ۴۲ هزار تن برآورد شد

سمنان- ایرنا- رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دامغان گفت: برآورد تولید امسال، با توجه به خسارت های اخیر، برداشت ۴۲ هزار تن پسته تازه از باغ‌های این شهرستان در استان سمنان است.

حسن صرفی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: خسارت های ناشی از توفان اردیبهشت امسال، سبب کاهش تولید و در نتیجه آمار برداشت پسته در شهرستان می شود و امیدواریم طبق پیش‌بینی ۴۲ هزار تن پسته تازه معادل ۱۴ هزار تن پسته خشک از باغ‌های شهرستان برداشت شود.

وی ادامه داد: در این شهرستان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف با توجه به ارقام بومی سازگار و پایه های مناسب با آرایشی بسیار نزدیک به استانداردهای باغداری، کاشته شده که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ مثمر است.

قدمت کاشت پسته در دامغان و وجود درختان هزارساله

صرفی تصریح کرد: شهرستان دامغان در استان سمنان از رویشگاه های اولیه پسته در جهان است و در این شهرستان درختان کهن سال حدود یکهزار ساله وجود دارند که این سابقه سبب شده به مرور فرهنگ و دانش باغداری ذخیره و ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت پسته در ارقام زودرس از دهه اول مرداد ماه در منطقه حومه آغازشد و تا نیمه اول مهرماه در ارقام دیررس در دیگر مناطق شهرستان ادامه خواهد داشت.

صرفی افزود: پسته های منطقه از ژنوتیپ های بومی، شاهپسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است که با توجه به شرایط سازگاری و تجاری بودن ژنوتیپ های مهاجر باغداران به توسعه و اصلاح باغ‌های پسته خود به ژنوتیپ های اکبری، احمدآقایی و کله قوچی پرداخته‌اند.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دامغان بیان کرد: جمع آوری پسته های زودرس و عرضه آن‌ها به صورت تازه در بازارهای داخلی و خارجی، از ویژگی های منطقه است که علاوه برگردش مالی سریع، موجب اشتغال بیشتری می‌شود.

به گزارش ایرنا، در شهرستان دامغان در استان سمنان به عنوان یکی از قطب‌های مهم این محصول در کشور، ۱۲۴ ترمینال فرآوری پسته در مناطق مختلف فعالیت دارد و سالانه بیش از ۵۰ درصد محصول را فرآوری و برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی، آماده می‌کند.

۳۵ درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.

پسته رونق اصلی کشاورزی در شهرستان دامغان در استان سمنان است به طوری که جشنواره ملی پسته ایران هر ساله در دامغان برگزار می شود.

مشاوره در دوره های حساس بارآوری، نظارت دقیق‌تر بر سموم، استفاده از کشاورزان و کارشناسان باتجربه، استفاده از مشاوره علمی برای کشاورزان، کمک به بهره وری بیشتر آب به ویژه با استفاده از تسهیلات به منظور تجهیز باغ های پسته به سامانه های نوین آبیاری، استفاده از ارقام مقاوم در برابر سرمای زودرس و آفات ویژه پسته، از راهبردهای مهم کمک به افزایش این محصول در دامغان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha