۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۰
کد خبر: 85198230
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونق اقتصادی با غبارزدایی دولت و دستگاه قضایی از واحدهای راکد استان یزد + فیلم

یزد- ایرنا - احیای واحدهای تولیدی راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید از سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم برای رونق هرچه بیشتر اقتصادی است که با همراهی قوه قضائیه زمینه ساز بازگشت به کار تعداد قابل توجهی از واحدهای تعطیل شده است.

به گزارش ایرنا دولت در ۲ سال اخیر با عزم جدی پیگیر احیای صنایع تولیدی، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل بوده و امیدآفرینی در حوزه تولید و اشتغال کارگری را تقویت کرده است، با توجه به اهمیت اقتصاد و معیشت مردم، امسال نیز رهبر معظم انقلاب با نامگذاری شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» هدف گذاری دقیقی برای اقتصاد کشور ترسیم کردند.

احیای واحدهای تولیدی از ابزارهای تحقق رشد اقتصادی است که این مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولت از ابتدای فعالیت در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن در استان های مختلف به ویژه استان یزد به نتایج خوبی رسیده است.

احیای کارخانه کاشی و سرامیک سهاسرام در بخش عقدا در شهرستان اردکان از اقدامات دولت در مسیر رونق صنعت، تولید و سرمایه گذاری در استان یزد مصداق تلاش جهادی دولت سیزدهم در این مسیر است، این واحد تولیدی در سال ۹۲ مورد بهربرداری قرار گرفت اما طولی نکشید پس از بهره برداری به علت اختلافات و بدهی های مالی این واحد تولیدی تعطیل شد و به مدت هفت سال به حالت رکود درآمد.

معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، مشکلات مالی و بدهکاری تنها گوشه ای از مشکلات این کارخانه بود که متولیان امر در آن زمان نتوانستند برای جلوگیری از تعطیل شدن آن، نسخه شفا بخشی ارائه کنند که به دنبال آن حدود ۲۰۰ نفر از کارگران این شرکت بیکار شده یا دست از کار کشیدند و کامشان تلخ شد.

این واحد تولیدی به مدت هفت سال خاک خورد و بسیاری از دستگاه‌های آن فرسوده شد یا به سرقت رفت و دیگری جنبشی در این کارخانه اتفاق نیفتاد، گویا اصلا تولید در این نقطه وجود نداشته است، تا اینکه با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی و با همکاری قوه قضاییه و دولت با ورود یک سرمایه گذار جدید، چراغ آن دوباره روشن شد.

سیاست های حمایتی و تشویقی دولت سیزدهم در زمینه رفع موانع تولید در واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل شامل حال این واحد تولیدی نیز شد و اکنون به عنوان یک واحد فعال در استان مشغول به فعالیت است.

تعطیل شدن کارخانه به علت فشار طلبکاران

مدیرعامل مجتمع کاشی و سرامیک سهاسرام یزد با بیان اینکه مجوز تاسیس این کارخانه در سال ۸۷ صادر شده است، گفت: ایجاد این واحد از سال ۸۹ با تامین زمین آغاز شد و در سال ۹۲ مورد بهره برداری قرار گرفت.

کمال حاجی ده‌آبادی افزود: به دلیل اختلافات شدید مدیران، سهامداران و فشار طلبکارانی که یکی از طلبکاران عمده این واحد تولیدی را بانک ها تشکیل می دادند، این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۳ تعطیل و ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت بیکار شدند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ پیرو تشکیل حدود ۳۰۰ پروندۀ مرتبط با مجتمع کاشی و سرامیک سها سرام یزد در محاکم قضایی عقدا، اردکان و میبد و بر اساس دستور رئیس قوه قضاییه در راستای حمایت دستگاه قضا از تولید و تحقق شعار سال و با دستور رئیس دادگستری استان یزد، شورای حل اختلاف عقدا جلسات متعددی با مدیران، سهامدران و طلبکاران این واحد تولیدی برگزار کرد.

مدیرعامل مجتمع کاشی سرامیک سهاسرام یزد تصریح کرد: در نهایت پس از یک سال و نیم با تلاش رئیس و اعضای شورای حل اختلاف عقدا در تمامی ۳۰۰ پرونده مرتبط با این کارخانه صلح و سازش ایجاد شد و علاوه بر آن رئیس دادگستری بخش عقدا، بدهی این شرکت تولیدی به طلبکاران را برعهده گرفته و با در نظر گرفتن شرایطی پرداخت کرد.

بازگشایی واحدهای راکد جلوگیری از توقف سرمایه‌گذاری

حاجی ده‌آبادی خاطر نشان کرد: من هم به دلیل اینکه این واحد متوقف شده، یک سرمایه ملی است، نسبت به سرمایه گذاری در آن اقدام کردم و در آبان ماه ۱۴۰۰ این واحد را تحویل گرفتم و با توجه به اینکه بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات شرکت به سرقت رفته بود، با همراهی همکاران بخش های مختلف این شرکت را احیا کردم.

رونق اقتصادی با غبارزدایی دولت و دستگاه قضایی از واحدهای راکد استان یزد + فیلم

وی گفت: راه اندازی رسمی کامل مجتمع کاشی و سرامیک سهاسرام یزد و آغاز تولید کاشی و سرامیک در این کارخانه در هفته قوه قضاییه خرداد ماه سال ۱۴۰۱ انجام شد که ۱۴۰ نفر نیروی کار به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار شدند.

حاجی ده آبادی تصریح کرد: تمامی دستگاه ها و ماشین آلات تولیدی و زمین مجتمع کاشی و سرامیک سهاسرام که در رهن بانک بود، با انجام تسویه بدهی، فک رهن شد، در صورتی که بانک این واحد را به مزایده می گذاشت، تا حالا چیزی به عنوان کارخانه کاشی وجود خارجی نداشت.

۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای راه اندازی کارخانه

حاجی ده آبادی ظرفیت نهایی تولید این کارخانه را پنج میلیون متر مربع کاشی بیان کرد و افزود: در آغاز هدف گذاری این کارخانه ، تولید کاشی با سایز ۶۰*۳۰ بود و اکنون کاشی و سرامیک در این واحد در سایز ۱۲۰*۶۰ نیز تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون این شرکت با ۲ پرس و ۲ خط لعاب و ۲ خط بسته بندی، فعال است و درصورت حمایت و مساعدت مسوولان یک کوره دیگر در طرح تکمیلی این واحد اضافه می شود و حدود ۶۰ نفر دیگر مشغول به کار می شوند.

حاجی ده آبادی وسعت این واحد تولیدی را ۱۵ هکتار با ۱۷ هزار متر سوله بیان کرد که به صورت سه شیفت فعال است و تصریح کرد: برای راه اندازی مجدد این شرکت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ماشین آلات و تجهیزات آن سرمایه گذاری شده و ظرفیت تولید این واحد روزانه حدود پنج هزار متر مربع می‌باشد که در آینده بانصب و تکمیل کوره دوم تولید این شرکت به ۲ برابر افزایش می یابد.

یکی از جلوه های احیای حقوق عامه، حمایت از تولید داخلی است

رییس‌کل دادگستری یزد در زمینه بازگشت به کار دوباره شرکت کاشی و سرامیک سهاسرام عقدا گفت: با پیگیری‌های مکرر دستگاه قضا و مسئولان امر این شرکت پس از هفت سال تعطیلی، مجدد راه اندازی شد و در حال فعالیت است.

رونق اقتصادی با غبارزدایی دولت و دستگاه قضایی از واحدهای راکد استان یزد + فیلم

غلامعلی دهشیری افزود: با توجه به بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه احیای حقوق عامه بیان شده که یکی از جلوه های احیای حقوق عامه، حمایت از تولید داخلی است.

وی ادامه داد: این کارخانه که به دلیل اختلاف شدید مدیران و سهام داران و فشار طلبکاران تعطیل شده بود با ورود سرمایه‌گذار جدید و تلاش دستگاه قضایی به چرخه تولید بازگشت و خط تولید آن آغاز به کار کرد و با وجود تشکیل ۲۰۰ پرونده در دادگستری و فشار طلبکاران که بانکها، عمده طلبکار کارخانه بوده‌اند، به همت حوزه قضائی بخش عقدا و به ویژه شواری حل اختلاف بخش، مشکلات رفع و این واحد تولیدی به چرخه اقتصاد و تولید بازگشت.

دهشیری بیان کرد: با پیگیری صورت گرفته بدهی حداقل ۱۰۰ نفر از بدهکاران پرداخت و تفاهم‌های لازم با بانک های عامل صورت گرفت و همچنین با صلح و سازش ایجاد شده از تشکیل ۱۰۰ پرونده دیگر در دستگاه قضا پیشگیری شد و با حمایت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه، خط اول تولید این کارخانه با ظرفیت اسمی سه میلیون مترمکعب کاشی و سرامیک به تولید بازگشت.

رئیس کل دادگستری استان یزد بیان اینکه دستگاه قضایی در راستای گره‌گشایی و مانع زدایی از مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی، ورود جدی داشته و مسائل و مشکلات این حوزه را به صورت میدانی مورد بررسی قرار می دهد، افزود: گرچه رسالت اصلی دستگاه قضایی فصل خصومت و احقاق حق است اما با توجه به اهمیت بحث تولید و اشتغال در کاهش برخی از جرائم و آسیب های اجتماعی، دادگستری در بحث اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مصمم است و اهتمام ویژه دارد.

احیاء واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است

استاندار یزد نیز در این خصوص گفت: یکی از رویکردهای اصلی و مورد اهتمام دولت سیزدهم، احیاء واحدهای راکد و نیمه فعال تولیدی در بخش صنعت و بازگشت آنها به چرخه تولید و اقتصاد است.

رونق اقتصادی با غبارزدایی دولت و دستگاه قضایی از واحدهای راکد استان یزد + فیلم

مهران فاطمی در جریان بازدید از یک کارخانه نساجی غیرفعال در یزد افزود: یکی از موضوعات موردتاکید رییس جمهور به بانک‌ها، تعیین تکلیف واحدهای راکد تحت تملک این مجموعه ها از طریق فعال سازی و خروج واحد از حالت رکود توسط بانک یا واگذاری به مجموعه های ذیصلاح است که این مهم به صورت مستمر در استان برای این گونه واحدها پیگیری می شود.

تعطیلی کارخانه به نفع کارگران نیست

یکی از کارگران کارخانه کاشی و سرامیک سهاسرام یزد در گفت و گو با ایرنا گفت: حدود یکسال و اندی سال است در این کارخانه مشغول به کار هستم و حقوق و مزایای کارگران به طور مرتب پرداخت می شود.

بهنام حاجی افزود: امنیت شغلی برای ما کارگران بسیار مهم است و با برگشت مجدد این کارخانه به ریل تولید ضمن ایجاد اشتغال برای بخشی کارگری، رونق اقتصادی و کمک به تولید کشور نیز صورت گرفته است.

وی ضمن قدردانی از حمایت دولت سیزدهم در احیا کارخانه های راکد تصریح کرد: مسوولان باید کمک کنند تا چراغ واحدتولیدی خاموش نشود ، زیرا کارگران در تعطیلی کارخانه ها بیشترین ضربه و آسیب را می بینند.

رونق اقتصادی با غبارزدایی دولت و دستگاه قضایی از واحدهای راکد استان یزد + فیلم

مهدی زارع نیز از دیگر کارگران این کارخانه به ایرنا گفت: رکود و تعطیل شدن واحد تولیدی به نفع هیچ یک از کارگران نیست زیرا با تعطیلی واحدهای تولیدی، کارگران خانه نشین شده و دچار آسیب های اجتماعی می شوند.

وی افزود: اقدام دولت مردمی و همراهی دستگاه قضایی در حمایت از صاحبان صنایع برای احیای واحدها تعطیلی و بازگشت سرمایه‌گذاری بلاتکیف در توسعه جای تحسین دارد.

زارع ادامه داد: این کارخانه از جمله واحدهای تولیدی در این استان یزد است که سال ۹۴ به دلیل وجود مانع در تولید تعطیل شد و امروز احیای آن توسط سرمایه گذار جدید باعث بازگشت به کار شماری از کارگران شده است.

وی خاطرنشان کرد: سخت ترین شرایط برای کارگر لحظه است که کارفرما عذر او را می خواهد، درد بیکاری شرمندگی نزد خانواده خیلی سنگین است و این قشر بیش از هر قشری در جامعه ارزش احیای واحد تولیدی را می دانند.

اکنون ۳۴۰۰ واحد صنعتی در استان یزد وجود دارد که از این تعداد ۹۰۰ واحد با کمتر از ظرفیت کامل فعالیت کرده یا نیمه فعال هستند و فعالیت ۳۰۰ واحد صنعتی نیز متوقف شده و راکد است.

استان یزد از قطب های مهم صنایع معدنی، کاشی و فولاد کشور است و حدود یکصد هزار نفر در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha