۲۷ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 2426
کد خبر: 85198705
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم درباره حکم انفصال پورعباس چه‌ نظری دارند؟

تهران- ایرنا- چالش میان دو نهاد سازمان سنجش و دیوان عدالت اداری، نتیجه اختلاف سلیقه باشد یا برداشت متفاوت از قانون، نزد افکار عمومی بازتاب های مختلفی داشته است؛ برخی از شجاعت این سازمان برای صیانت از جایگاه علمی کشور و مقابله با متقلبان تمجید می‌کنند و برخی می پرسند که چرا در گذشته در این زمینه کم کاری شده است؟

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، هجدهم مرداد سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای صدور حکم انفصال از خدمت «عبدالرسول پورعباس» رئیس این سازمان را تایید کرد؛ خبری که بسیاری را در بهت و شوک فرو برد و چرایی صدور این حکم را به پرسش بسیاری از اذهان و رسانه‌ها تبدیل کرد. به ویژه آنکه پورعباس از زمان آغاز مسئولیت خود مقابله با هرگونه فساد و تقلب در آزمون‌های مختلف را محور کار خود قرار داد.

حکم انفصال از خدمت پورعباس درپی اختلاف میان سازمان سنجش و دیوان عدالت اداری صادر شد. دیوان عدالت درپی شکایات گروهی از متقلبان کنکور سال‌های ۱۴۰۰ و پیش از آن، رئیس سازمان را به دلیل عدم اجازه ورود این افراد به دانشگاه و ادامه تحصیل، مجازات و حکم انفصال از خدمت وی را صادر کرده است.

ایرنا در خبرها و گزارش‌های مختلف به این موضوع پرداخته است اما با توجه به اینکه حساسیت موجود پیرامون مسئولیت سازمان سنجش از یک سو و موضوع کنکور از سوی دیگر، واکنش‌های گسترده‌ای به این حکم را درپی داشت و با هر خبر، گزارش و مصاحبه‌ای در این زمینه، سیلی از پیام‌ها در پایان آنها روانه می‌شد، در این گزارش با هدف روشن‌گری درباره دیدگاه مردم، بخشی از نظرات آنها، با رعایت اصول خبری و بدون تغییر در ادبیات و نگارش منتشر می‌شود. بدیهی است این نظرات تنها بخشی از دیدگاه‌های مردمی در این زمینه است که در سه محور دسته‌بندی شده است.

درورد به شرفت پورعباس!

بخش عمده‌ای از کامنت‌های مردمی نوشته شده، پیرامون حمایت از پورعباس و اقداماتش در سازمان سنجش به‌ویژه ایستادگی او در برابر ورود متقلبان به دانشگاه بوده که بدون دخل و تصرف نگارشی، منتشر می‌شود.

یکی از کاربران با تاکید بر این نکته که «وقتی افشاکننده فساد با حکم انفصال از خدمت رو برو شود دیگر عدالت معنی ندارد» این وضعیت را محصول مافیای کنکور دانسته و نوشته است: این افراد چه کسانی بودند که با گستاخی ادامه تحصیل می دهند و چه کسانی از آن‌ها حمایت می‌کنند و چه نسبتی با آنها دارند؟

شهروند دیگری می گوید «باید در مقابل متخلفان ایستاد، حتی به بهای انفصال از خدمت» و دیگری تاکید دارد که «دفاع از حق کار هر کسی نیست و تبعات زیادی دارد» همانطور که کاربری یادآور می شود که «ماه زیر ابر نمی ماند و صداقت مدیران پاکدست مثل آفتاب آشکار است».

یکی از مخاطبان بر این نکته تاکید دارد که «پورعباس می‌خواست بساط دزدی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها را جمع کند» و کاربر دیگری می گوید: «او باید به کار برگردد و مورد تشویق هم قرار بگیرد؛ حکم دیوان باید لغو شود».
مخاطب دیگری با بیان اینکه «جای بسی تاسف است که آقای پورعباس که مردانه با متقلبان برخورد و از حق و عدالت دفاع نموده انفصال خدمت شود»، اعتقاد دارد که چنین ظلمی برای هیچکس قابل تحمل نیست.
در میان انبوه پیام های حمایتی مردم از مقاومت پورعباس در برابر متخلفان و قدردانی از زحماتی که در این مسیر به جان خریده است، اینکه کاربری نوشته « جامعه قدرشناس این چنین مدیران با وجدانی است» و یا دیگری گوشزد کرده که «انفصال از خدمت این مرد متعهد موجب عدم اعتماد می‌شود» قابل تأمل است زیرا نشان از وجدان بیدار جامعه دارد.

«تجدید نظر در حکم صادره» محور بخش دیگری از پیام های حمایتی مردم است؛ آنان معتقدند «برکناری و برخورد با مدیران متعهد سبب می شود افرادی که جایگزین می‌شوند جرأت ایستادگی در برابر تخلف و تقلب رو نداشته باشند».

در این میان یکی از کاربران در پیام کوتاهی نوشته «درود بر شرفت آقای پور عباس!» و شهروند دیگری می گوید «نان پدر و شیر مادر حلالت آقای پورعباس! شجاعت وتعهدت را هرگز فراموش نمی‌کنیم هرجا هستی سلامت باشی».

یک شهروند در این باره نوشته است:‌ «درود بر پور عباس شجاع و انسان؛ نام و یادش را از یاد نمی‌بریم ... ملت و همه کنکوری‌ها و مجلس پشت پورعباس است و از او حمایت می‌کنیم مرگ بر مافیای کنکور».

اعلام حمایت از پورعباس و آنچه در برخورد با متخلفان انجام داده، در اغلب پیام های ارسالی بارز است؛ او را مدیر فسادستیز و با وجدان می‌نامند زیرا می دانند با هزاران مشکل، بخاطر مردم جلوی متخلفین ایستاده است.

عملکرد دیوان عادلانه است؟

بخش دیگری از دیدگاه‌های ثبت شده مردمی به انتقاد از رأی دیوان اختصاص داشت؛ این افراد پرسش هایی پیرامون این موضوع و حوزه وظایف و عملکرد دیوان عدالت اداری و همچنین چرایی صدور حکم و اجرایی شدن سریع آن نسبت به بسیاری از احکام دیگر را مطرح کردند.

کاربری در این زمینه این سوال را مطرح کرد که «دستور موقت را اکثر مدیر کل‌ها اجرا نمی‌کنند چه شد یک‌باره دیوان فعال شد؟» و شهروند دیگر با تاکید بر اینکه باید عملکرد دیوان عدالت نیز از نظر عدالت مداری بررسی شود، نوشت: پورعباس در مقابل تقلب ایستادگی کرد و دیوان رای انفصال داده یعنی دیوان خیلی راحت به ضرر جامعه رأی داده است.

یکی دیگر از مخاطبان با بیان اینکه صدور این حکم یعنی قانون هم از افراد متقلب حمایت می کند، از این نکته انتقاد کرد که قضاوت‌های اینچنینی عدالت را زیر سوال می برد. کسی که علیه فساد در کنکور ایستاده به جای تشکر، انفصال می‌گیرد.

کاربری با ضرب المثل «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مس‌گری» متذکر شد: با این کار دیگر مسئولان جرأت و انگیزه‌ای برای برقراری عدالت نخواهند داشت.

فرد دیگری صدور چنین احکامی را مایه ناراحتی مردم دانست و نوشت: بچه‌های مردم زحمت می کشند و درس می خوانند اما عده می‌خواهند با تقلب وارد دانشگاه بشوند؛ این دور از عدالت است و کاربر دیگری حرف او را اینگونه کامل کرد: «این قابل درک نیست که به خاطر شکایت یک دانشجو، پورعباس برکنار شود؛ چه طور دیوان عدالت اداری به این سرعت به این شکایت رسیدگی کرده است.

یکی دیگر از کاربران با بیان این نکته که باید مراقب باشیم که بی قانونی در کشور ترویج نشود، تاکید کرد: ضروری است با هدف پاسداشت صداقت و پاکدستی در کشور، حکم صادره برای رئیس سازمان سنجش مورد بازبینی قرار گیرد.

با افکارعمومی جامعه چکار می‌کنید؟

بخش دیگری از دیدگاه‌های مردم درباره اقدام دیوان عدالت اداری، پیرامون زیرسؤال رفتن عدالت آموزشی و اعتبار آزمون‌های برگزار شده در کشور بود؛ در این بخش مردم اعتقاد داشتند که باید اسامی افراد متقلب در کنکور منتشر شود تا احساس مصونیت برای کسی ایجاد نشود. یکی از کاربران در این زمینه نوشته است: اسامی متقلبان کنکور را اعلام عمومی کنید تا عدالت حاکم شود و حق ملت تضعیف نشود.

مخاطب دیگری با تاکید بر اینکه متقلبان کنکور برای جان مردم اهمیت قائل نیستند و صندلی‌هایی را که حق افراد تحصیل کرده و باسواد است، رو اشغال می‌کنند، تاکید کرد: این افراد حق بازگشت به تحصیل ندارند و باید آنها را اخراج کرد.

یکی از کاربران در این زمینه یادآور شد که مافیای کنکور باعث هدر رفتن زحمات بچه‌هایی می‌شود که سالها پشت کنکور هستند، ولی کسی کاری به آنها ندارد.

کاربر دیگری که خود را پدر دو فرزند معرفی کرد، با بیان اینکه « کاملا مشخص است وقتی فاصله تراز سوابق خیلی کمتر از تراز کنکور باشد مشخص است تقلبی در کار بوده و نباید کوتاهی شود» به این نکته اشاره داشت که فرزندان بنده با وجود استعداد بالا و قبول نشدن در رشته موردعلاقه و شرایط سخت زندگی کار می‌کنند و قید دانشگاه را زدند.

همچنین یکی از مخاطبان ایرنا تأکید داشت که «این پرونده ورود رئیس قوه قضائیه و سران سه قوا را لازم دارد وگرنه در چند سال آینده شاهد ورود تعداد زیادی از پزشکان و مهندسان بی‌سواد که جان و امکانات مردم در اختیارشان هست، به بازار کار می‌شویم».

یک کاربر دیگر با تأیید این موضوع و تأکید بر اینکه پایمال شدن حقوق مردم در قضیه تقلب در کنکور بارز و مشخص است، گفت: واقعاً نیاز است سران سه قوه وارد موضوع شوند.

نظرات متفاوت

در میانه اعتراضات انتقادی به رای دیوان عدالت اداری، در میان دیدگاه‌های ثبت شده، برخی هم به حمایت از تصمیم دیوان پرداختند و معتقد بودند که این انصاف نیست داوطلبی که بعد دو سال تلاش و زحمت وگذراندن کلاس‌های مختلف کنکور و با رعایت تمام قوانین و مقررات سر جلسه کنکور حاضر می شود و بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته می کند ولی دو سه روز مانده به اعلام نتایج انتخاب رشته شبهه‌دار اعلام شود آن هم به‌ دلیل تشابه پاسخ‌نامه با افراد دیگر.

یا کاربر دیگری نوشته که «کدام عدالت و قانون این را قبول می‌کند داوطلبی که نمره کمتر از ۱۵ در امتحان نهایی نداشته از دوران ابتدایی تا دیپلم معدلی کمتر از ۱۹ نداشته، آینده اش با این احکام نابود شود. بسیاری از اینها بی گناه متهم شده اند و نباید به همت تهمت تقلب زد».

یکی از مخاطبان گرفتن آزمون مجدد از کسانی که نتایج آزمون کنکور آنها شبهه دار بوده است را محل سوال قرار داده و می گوید که اگر در جلسه آزمون تقلب گرفید باید با متقلب برخورد کنید نه اینکه بگویید ما به نمره شما شک داریم.

حکم انفصال رئیس سازمان سنجش، گرچه قطعی نیست و با گمانه‌زنی‌های موجود احتمال تجدیدنظر در آن وجود دارد اما همه تصمیم‌گیران در این زمینه باید پیش از هر نظری درباره دیدگاه‌های مردم در این زمینه آگاه شوند و تصمیمی متناسب با خواسته‌های عموم جامعه اتخاذ کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha