نبود بالگرد اورژانس روزانه مرگ یک مادر باردار را در کهگیلویه و بویراحمد بدنبال دارد

یاسوج- ایرنا- طبق اعلام رئیس اورژانس کشور حوالی ظهر دوشنبه ۲۶ تیر ماه امسال، بالگرد اورژانس کهگیلویه وبویراحمد در هنگام نشستن ‌با بروز نقص فنی شد سقوط کرد و آسیب جدی دید و قابلیت پرواز را از دست داد،مسئولان استانی دغدغه ورود بالگردی جدید به استان را دارند زیرا ا۸۵ درصد این منطقه کوهستانی است و بیشتر مردم شهرها و روستاهای آن در مناطق سخت گذر زندگی می کنند.

به گزارش ایرنا، بالگرد بخت برگشته استان کهگیلویه و بویراحمد که حدود ۶۰ سال از عمرش می گذشت عازم امدادرسانی به کودکی ۱۲ ساله با سطح هوشیاری پایین در یکی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بود اما بالگرد در موقع نشستن ‌دچار نقص فنی می‌شود و ‌سقوط می‌کند.

اورژانس هوایی یاسوج در اسفند ماه ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان های استان را هم پوشش می داد.

در مناطق دورافتاده و صعب العبور این استان، نجات جان یک بیمار به ثانیه ها و دقیقه ها بند است و تنها پرنده آهنین ،این هفت سال نجات جان صدها نفر بخصوص زنان باردار را دربخش های محروم کهگیلویه و بویراحمد کار خود را به خوبی انجام می داد اما حالا دیگر خبری از این فرشته نجات بخش نیست.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، مرگ و میر مادران باردار در استان با ورود بالگرد اورژانس در سال ۹۵ به صفر رسید اما حالا ساز مرگ مادران باردار در مناطق صعب العبور استان کوک شده است.

ماهانه بین ۱۸ تا ۲۰ پرواز توسط این فرشته آهنین در استان صورت می گرفت و بیشتر ماموریت های اورژانس هوایی استان حاد و اولیه بودند.

طبق اعلام مجمود شهامت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، هم اکنون اورژانس هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد بدلیل سقوط در حین ماموریت، بالگرد ندارد و این مسأله یعنی مرگ روزانه یک مادر و از بین رفتن سرپرست یک خانواده است.

وی از رسانه های استان خواسته است که این موضوع را به جد از متولیان امر پیگیری و مطالبه کنند زیرا جان مادران باردار زیادی در خطر است.

پیگیر جایگزین بالگرد سقوط کرده هستیم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سقوط بالگرد اورژانس در جریان سفر رئیس جمهور گفت: همان روز به رئیس جمهور اعلام شد که هلی کوپتر اورژانس سقوط کرده و خوشبختانه تلفاتی نداشتیم.

سید علی احمدزاده افزود: این بالگرد تنها بالگرد استان بود ضمن اینکه برای تامین بالگرد جدید با مشکلات مواجه هستیم اما پیگیر هستیم که اورژانس کشور بالگرد جایگزین به استان بدهد.

به گفته وی، افزون بر ۸۵ درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است و به عبارتی محورهای ارتباطی صعب العبور در جای جای آن ،خدمات رسانی اورژانس به وِیژه هوایی را با سختی رو به رو کرده است و استان به دلیل شرایط خاص توپوگرافی اش نیاز مبرم به یک فروند هلی کوپتر دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: جاده های دسترسی مردم به مراکز درمانی سخت و صعب العبور است و بیشتر ماموریت های اورژانس به صورت هوایی صورت می گیرد.

توپوگرافی خاص استان کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده و این استان کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه دارد و دارای شرایط خاص توپوگرافی (پستی و بلندی )و کوهستانی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

با توجه به وضعیت توپوگرافی خاص استان، قرار داشتن نقاط حادثه خیز در مناطق کوهستانی آن و صعب العبور بودن منطقه اورژانس هوایی یاسوج در اسفند ماه ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان ها را هم پوشش می‌دهد.

براساس آمار موجود ،کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۲پایگاه اورژانس است و ۳۶۰نفر نیرو در این پایگاه ها کار می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha