۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۶:۰۳
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85199277
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کودتاچیان نیجر سفیر ساحل عاج را احضار کردند

۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۶:۰۳
کد خبر: 85199277
کودتاچیان نیجر سفیر ساحل عاج را احضار کردند

تهران-ایرنا-شورای نظامی نیجر که حکومت را به دنبال کودتا به دست گرفته است، سفیر ساحل عاج را به دنبال اظهارات العاجی الحسن واتارا رئیس جمهوری این کشور احضار کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "فرانسه"، کودتاچیان نیجر سخنان واتارا را در مقام تمجید از اقدام نظامی علیه دولت نظامی نیامی دانستند.

وتارا روز پنجشنبه به هنگام بازگشت از نشست مجموعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس که در ابوجا مرکز نیجریه برگزار شد، گفت که رهبران اعضا موافقت کردند که عملیات نظامی هرچه زودتر در نیجر آغاز شود.

وی افزود که این کار باید برای بازگرداندن محمد بازوم رئیس جمهوری قانونی نیجر به مقام خود انجام شود، پس از آن که کودتاچیان وی را ۲۶ جولای (۴ مردادماه) سرنگون کردند.

واتارا گفت که ساحل عاجل یک گردان متشکل از ۸۵۰ تا یکهزار و ۱۰۰ نظامی را [برای حمله نظامی به نیجر] آماده خواهد کرد.

رئیس جمهوری ساحل عاج افزود که کودتاچیان می توانند تصمیم بگیرند که فردا صبح (جمعه) نیجر را ترک کنند و در آن صورت هیچ اقدام نظامی انجام نخواهد شد؛ همه چیز به آنان بستگی دارد.

وی همچنین تصریح کرد: ما مصمم به بازگرداندن رئیس جمهور بازوم به مقام خود هستیم.

"شورای ملی حمایت از کشور" که قدرت را در نیجر به دست گرفته نیز در واکنش به سخنان واتارا آن را شتابزدگی و نشانه نقش برخی کشورهای خارجی در نیجر دانست.

این شورا و حکومت نیجر در بیانیه‌ای اظهارات واتارا را محکوم کرده و همین امر موجب احضار سفیر ساحل عاجل در نیامی شده است.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری با بازداشت رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی و نخستین تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده نقطه پایان گذاشتند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومتر مربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما بزرگ ‌ترین ذخایر اورانیوم را نیز دارد. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha