۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۷
کد خبر: 85199371
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آرامش قبل از ترافیک در خیابان‌های یزد؛لزوم چاره‌اندیشی برای مهرماه

۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۷
کد خبر: 85199371
محمد حسین فلاح
آرامش قبل از ترافیک در خیابان‌های یزد؛لزوم چاره‌اندیشی برای مهرماه
بلوار پاکنژاد یزد؛ حدفاصل باهنر تا معلم

یزد- ایرنا- خیابانهای شهر یزد این روزها در ۲ وقت صبح و ظهر، آرامش نسبی خوبی را سپری می کند؛ نه از ترافیک سنگین خبری هست و نه شبکه‌های اجتماعی از معضل شلوغی خیابان‌ها می‌نویسند.

به گزارش ایرنا، همه ساله با شروع امتحانات و تعطیلی مدارس در خردادماه، خیابان‌های یزد بطور کاملا محسوس، خلوت می‌شود و شهر می‌تواند نفسی تازه کند و این وضعیت تا نخستین روز ماه مهر ادامه دارد.

دانش آموزان در حال گذراندن اوقات فراغت و استراحت تابستانی در منازل یا اردوها هستند و خبری از سرویس های مدارس و بویژه انبوه خودروهای شخصی در کف خیابان نیست.

اما این آرامش در نخستین روز ماه مهر، به یکباره به هم می خورد و اوضاع در خیابان‌های شهر تغییر می کند، خیابانهایی که با بافت سنتی و عرض کم، تحمل این حجم خودرو را ندارد.

بعد از فروکش کردن کرونا، اوضاع خیابانهای یزد بحرانی‌تر شد زیرا بسیاری از سرویس هایی عمومی مدارس که در طول سه سال تاخت و تاز کرونا بیکار شده بودند خودروهای خود را واگذار کردند و به شغل های دیگر رو آوردند و لذا پس از فروکش کردن کرونا خانواده ها برای ایاب و ذهاب فرزندان خود رو به خودروهای شخصی اوردند.

بسیاری از خانواده ها برای فرزندان خود سرویس شخصی گرفتند و برخی هم خودشان زحمت رساندن و بازگرداندن فرزندانشان را عهده دار شدند و همین امر موجب ایجاد ترافیک و شلوغی خیابانهای شهر یزد شد.

همه ساله با بازگشایی مدارس، میدان های امام علی(ع)، امام حسین(ع)، معلم، اطلسی، ریاضی، صنعت و بلوارهای طالقانی، پاکنژاد، دانشجو و باهنر از جمله مکان های پر ترافیک شهر یزد بویژه در ساعات اول صبح، ظهر و اوایل شب هستند.

خودروهای حامل دانش آموزان و دانشجویان، متهمان ردیف اول شلوغی خیابان‌ها همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی هستند؛ مبلمان و بافت سنتی خیابان های کم عرض یزد توان حمل این تعداد خودرو را ندارد و نباید از نظر دور داشت که فرهنگ ترافیکی برخی شهروندان نیز در شهری مثل یزد بسیار ضعیف است که بحث در مورد آن فرصتی دیگر را طلب می کند.

با وجود آنکه برخی مسوولان، توصیه به استفاده از خودروهای جمعی مثل اتوبوس و استفاده نکردن از خودروهای شخصی را یکی از راه حل های مناسب حل معضل ترافیک می دانند اما برخی از کارشناسان معتقدند خود همین اتوبوس‌ها در کف خیابان های کوچک و کم عرض شهر یزد، یکی از عوامل ایجاد ترافیک است.

نکته دیگر اینکه متولیان این حوزه یکی و دو تا نیستند و نمی توان یک دستگاه را خطاب قرار داد و درخواست شهروندان را از آنها مطالبه کرد.

تا چشم بر هم بزنیم اول مهرماه رسیده و باز خیابان های شهر مملو از خودروهای شخصی می شود خودروهایی که حامل دانش اموزان هستند و در کنار آنها خودروهای تک سرنشین هم مزید بر علت شده و خیابان های یزد را به دریایی از خودرو تبدیل می کند.

لازم است از اکنون دستگاه‌های متولی از جمله پلیس راهور، آموزش و پرورش، شورای شهر، استانداری، شورای ترافیک و شهرداری برای مهرماه و بویژه هفته نخست آن چاره اندیشی کنند، هفته ای که هنوز مدارس، رونق نگرفته و سرویس های ایاب و ذهاب سامان نیافته است.

استاندار یزد به تازگی در نشست شورای آموزش و پرورش بر لزوم برنامه ریزی‌های دقیقی به منظور ساماندهی مسائل مربوط به سرویس مدارس و تهیه برنامه ترافیکی هفته اول مهرماه تاکید کرده است.

مهران فاطمی با اشاره به قرارگیری در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: به منظور کاهش حداکثری مسائل و چالش‌های احتمالی در نخستین روزهای بازگشایی مدارس، برنامه ریزی‌های لازم و به موقع انجام گیرد.

وی افزود: مسئله ساماندهی سرویس مدارس و برنامه ترافیکی هفته اول مهرماه کاملا به یکدیگر مرتبط بوده و مدیران آموزش و پرورش استان در این خصوص برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

استاندار با تاکید بر پایان انجام تغییرات در سطح مدیران مدارس و ادارات و نواحی آموزش و پرورش استان تا هفته اول شهریور اظهار داشت: طولانی شدن جابجایی‌های مدیران سبب ایجاد مشکلات و چالش‌های فراوانی در این حوزه خواهد شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha