احیای صنایع راکد خراسان رضوی، گام موثر دولت در مسیر رشد اقتصادی

مشهد- ایرنا- یکی از راهبردهای اقتصادی دولت سیزدهم، احیای واحدهای راکد تولیدی و به فعالیت بازگرداندن این بنگاه‌ها به منظور رشد اقتصادی و شکوفا کردن بخش تولید و اشتغال در کشور است.

به گزارش ایرنا، همین رویکرد باعث شده است تا چرخ زنگ زده بسیاری از واحدهای تولیدی که به دلایل مختلف از مدار تولید خارج شده بودند، دوباره به گردش درآید و علاوه بر بخش تولید، بازار اشتغال نیز رونق گرفته و پشت بند آن معیشت بسیاری از خانواده های فعالان این حوزه، که با تعطیلی این واحدها به سردی گراییده بود، گرمی بگیرد.

این نگاه در خراسان رضوی نیز با جدّیت بسیار پیگیری شد، به گونه ای که نماینده عالی دولت در این استان یکی از برنامه‌های خود را حفظ شرایط موجود و جلوگیری از تعطیل شدن کارخانه ها اعلام کرد تا بعد از جلوگیری از تعطیلی این بنگاه های اقتصادی، راهبرد حرکت به سمت بهره وری و ارتقای شرایط دیگر واحدهای اقتصادی را مورد توجه قرار دهد تا برخی از خطوط تولید غیرفعال و یا تعطیل شده، به ریل تولید بازگردند.

با افزایش میزان تولید، شاهد به گردش درآمدن اقتصاد استان خواهیم بود و در ادامه این روند باید با کمک خود صنایع در حوزه های مختلف، مشکل واحدهای تعطیل مانده مورد بررسی واقع شده و برای احیای آنها تدبیری شود، زیرا این واحدها دارای زیرساخت و ابنیه و حتی خطوط تولیدی هستند که به دلایل مختلف از جمله بدهی به بانک ها، نتوانسته اند خود را از محاق رکود بیرون بکشند.

استاندار خراسان رضوی با نگاه به فعال شدن این واحدها تا کنون از چندین واحد تولیدی بازدید و در نشست های مختلف مدیران حوزه اقتصادی استان، ضمن پیگیری رفع مشکل برخی از این واحدها از سایر مسوولان استانی، دستورهای لازم را در این خصوص صادر کرده است.

احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه راکد در استان

براساس آمارهای اعلام شده مراجع رسمی خراسان رضوی، تا سال ۱۳۹۹ شمار واحدهای راکد در این استان حدود ۷۰۰ واحد بود که اکنون با احیای ۳۱۰ کارخانه، این عدد به ۳۹۰ واحد رسیده است و این نشان از عزم مسوولان برای احیای مجدد واحدهای تولیدی دارد.

چرخ یکی از کارخانه های واقع در شهرک صنعتی مشهد که در زمینه تولید بخاری و کولرآبی فعال بود، بیش از ۱۰ سال قبل از حرکت ایستاد و تعداد کارکنان آن به ۳۰ نفر رسید، اما پس از اینکه یک سرمایه گذار استان با خرید این مجموعه از اول دیماه سال ۱۴۰۰ در مسیر به حرکت درآوردن این مجموعه پای گذاشت، این مجموعه با بردن بخشی از توان خود به سمت تولید سایر لوازم خانگی، ضمن ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر سعی در ایفا کردن نقش اقتصادی خود در سطح استان و کشور کرد.

مدیرعامل شرکت جهان افروز با بیان اینکه از فضای رها شده این کارخانه تنها سه کامیون ۱۰ تنی فضولات کبوتر جمع آوری کرده است،‌ گفت:‌ ما با سعی و تلاش گروهی توانستیم وضعیت را سامان دهیم و در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به عنوان واحد نمونه کشور شناخته شویم.

احیای صنایع راکد خراسان رضوی، گام موثر دولت در مسیر رشد اقتصادی

سعید کریم نژاد با اشاره به اینکه فرزندان مدیر قبلی این کارخانه به خارج از کشور کوچیده اند و با کهولت سن مدیر سابق، عملاً چرخ این کارخانه از گردش ایستاده و طی ۱۲ سال، هیچ تولیدی نداشته است،‌ افزود: جوانان، سرمایه های اصلی کشور ما هستند و نباید شرایطی ایجاد شود تا آنها رفتن از کشور را بر ماندن ترجیح دهند.

وی ادامه داد: با ۱۸ ماه تلاش نیروهای این مجموعه سعی کردیم با یکی از شرکت‌های خارجی تولید کننده لوازم خانگی ارتباط برقرار کرده و خط تولید آن شرکت را در این کارخانه راه اندازی کنیم و با این اقدام ضمن رشد کیفیت دیگر محصولات تولیدی و رساندن آن به استانداردهای بالاتر، همت خود را بر این متمرکز کردیم تا در کنار وارد کردن دانش فنی، تولیدات داخلی نیز با کیفیت بالاتری تولید و روانه بازار شود.

این فعال اقتصادی خراسان رضوی بیان کرد: واحدهای تولیدی اگر می‌خوهند به ورطه ورشکستگی نیفتند باید دانش روز دنیا را کسب کنند و با توجه به نیازهای جدید بازار، واحدهای توسعه‌ای خود را نیز ایجاد کنند.

کریم نژاد گفت: در گذشته تنها تولید کولر آبی و بخاری در دستور کار این کارخانه بود ولی اکنون تولیدات متنوعی شامل تلویزیون، کولر گازی، ماشین ظرفشویی و لباسشویی را نیز در دست تولید داریم و برای ایجاد خط تولید هواپز برای پخت غذا نیز پیگیر هستیم.

وی افزود: با توجه به تولید مناسب فولاد و مواد شیمیایی در کشور، ما می‌توانیم دیگر صنایع از جمله در بخش تولید لوازم خانگی را توسعه داده و بخش عمده ای از بازار منطقه را تصاحب کنیم.

واحدهای تولیدی اگر می‌خوهند به فنا نروند، باید دانش روز دنیا را کسب کنند و با توجه به نیازهای جدید بازار واحدهای توسعه‌ای خود را ایجاد کنند.مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه خاموش ماندن هر خط تولید به معنای وارد آمدن خسارت اقتصادی به کشور است، ادامه داد: بر این اساس ما سعی کردیم تا جایی که امکان دارد انواع قطعات مورد نیاز این کارخانه را بومی سازی کنیم.

او با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی باید به فکر صدور بخشی از تولیدات خود به دیگر کشورها باشند،‌ افزود: موقعیت مطلوب جغرافیایی استان خراسان رضوی و همسایگی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان، امتیازی درخور است که می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

کریم نژاد گفت: کمک‌های مرتبط با سرمایه در گردش نیز می‌تواند موجب رونق واحدهای صنعتی شود ولی متاسفانه حمایت نکردن بانک‌ها از تولید موجب رکود صنایع می شود که باید برای آن تدبیری اندیشید.

وی اختلافات بین بخشی را نیز چالشی بر سر راه تولید دانست و گفت:‌ اکنون وجود اختلاف بین وزارت صمت و گمرک، منجر به توقف تعدادی از کانتینرهای این شرکت در گمرک شده است و بیش از ۲ هفته است که خطوط تولیدی یکی از لوازم خانگی این کارخانه، متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

۳۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حفظ واحدهای صنعتی خراسان رضوی پرداخت شد

احیای واحدهای صنعتی در خراسان رضوی نتیجه داد/ بازگشت ۳۲۷ واحد به مدار تولید

مهتاتوس در راه پیشرفت

یکی دیگر از واحدهایی که از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به چرخه تولید باز گشته است شرکت نساجی مهتاتوس است که قصد دارد با تولید نخ های منحصر به فرد در زمینه تولید لباس کار صنعتی گام بردارد.

غلامعلی رخساره که ۴۴ سال است در صنعت نساجی استان خراسان رضوی فعالیت دارد، با خرید این کارخانه، که به علت بدهی به بانک حدود ۱۸ سال در رکود کامل بود، برای حل مشکل این واحد و گسترش صنعت نساجی در استان تلاش کرد.

وی گفت: اکنون ۱۲۰ نیروی کار فعال در این کارخانه در حال کار و تلاش هستند و با طرح توسعه این بنگاه اقتصادی امکان ایجاد ۵۰۰ اشتغال مستقیم دیگر در این کارخانه فراهم می‌شود.

این سرمایه گذار افزود: در حال حاضر سه خط تولید نخ و ۲ خط تولید پارچه به صورت گردباف و تخت باف در این شرکت فعال است.

صنعتگری که ۴۴ سال است در صنعت نساجی خراسان رضوی فعال بود با خرید یک واحد راکد که به علت بدهی بانکی حدود ۱۸ سال تعطیل بود،‌ آنرا مجدد احیا کرد.او با اشاره به اینکه نخ تولیدی این شرکت بسیار باکیفیت است به طوری که شرکت‌های خارجی قدرت رقابت با آن را ندارند،‌ اظهار کرد: از کنار هم قرار گرفتن ۱۴۴ نخ ریز به هم پیوسته، اکنون به نخ لطیف و نازکی دست پیدا کرده ایم که در عین لطافت دارای مقاومت بسیار بالایی است.

احیای صنایع راکد خراسان رضوی، گام موثر دولت در مسیر رشد اقتصادی

رخساره بیان کرد: باید برای تولید مواد اولیه که اکنون از خارج کشور وارد می‌شود، تلاش بسیاری صورت گیرد تا دیگر نیاز به واردات نداشته باشیم. از سوی دیگر با کمک شرکتهای دانش بنیان بیش از ۶۰ درصد قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز خود را تامین کرده ایم و این نشان از توان دانشی نخبگان کشور است.

وی گفت: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه نساجی کشور وجود دارد که در کنار تامین نیاز بیش از ۸۰ میلیون مصرف کننده داخلی، می تواند به صدور بخشی از تولیدات به کشورهای همسایه اندیشید و بازار مطمئنی برای کالای ایرانی را به وجود آورد.

مدیرعامل این شرکت بیان کرد: رسالت یک صنعتگر ایجاد اشتغال است و باید با حمایتی که از صنایع صورت می‌پذیرد، اشتغال گسترش یابد و از سوی دیگر با توسعه واحدهای صنعتی، قیمت تمام شده محصول نیز کاهش پیدا می‌کند بر همین اساس رویکرد ما آن است که تعداد ماشین های تولیدی خودمان را که اکنون ۵۰ دستگاه است به سه برابر رقم کنونی برسانیم.

رخساره با اشاره به موضوع کارآموزی دانشجویان و ارتباط دانشگاه با صنعت ادامه داد: حضور دانشجویان در صنایع اگر اجرایی شود و آنها در کنار تحصیل بتوانند تجربه حضور در واحدهای تولیدی را هم به دست آورند، می توانند بعد از پایان تحصیلات خود بیشتر برای کشور مفید باشند.

وی اظهار کرد: این واحد صنعتی با کمک دولت و مسوولان اقتصادی استان به چرخه تولید بازگشت و امیدوارم با تسهیل‌گیری که در این نگاه وجود دارد، شاهد رونق گرفتن سایر واحدهای صنعتی راکد در استان خراسان رضوی باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha