۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۲۳
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85199997
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمتر از ۱۵ درصد گوشت مرغ مصرفی البرز در داخل استان تولید می شود

کرج – ایرنا – سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه بخش زیادی از گوشت مرغ مورد نیاز از خارج استان تامین می شود، گفت: ضریب خوداتکایی گوشت مرغ در استان زیر ۱۵ درصد است.

«داریوش یوسفی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به میزان مصرف گوشت مرغ در استان البرز اشاره کرد و افزود: مصرف سرانه مرغ در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ کیلوگرم بوده که این سرانه در سال گذشته به ۲۶ کیلوگرم رسید.

وی اظهار کرد: در سال جاری با روند کاهشی تولید مرغ و تورم سالانه این مصرف پایین تر آمد و آمار رسمی از آن نداریم ولی برآیند ما بین ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه برآورد سرانه استانی حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ تن مصرف خانوار، صنعتی و قطعه بندی است، گفت: از این میزان ۸۰ تا ۱۰۰ تت مصرف خانوار است که بیشترین دغدغه ما در این بخش است بنابراین سعی کردیم در جهاد کشاورزی این رقم را حدود ۴۰ تا ۵۰ تن در روز مدیریت و نظارت کنیم.

یوسفی تامین و توزیع هر کالایی همچون گوشت مرغ را توسط بخش خصوصی دانست و افزود: دولت تامین کننده نیست بلکه زنجیره از تولید تا مصرف را مدیریت می کند تا با قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار در خرداد ۱۴۰۰ عرضه طیور نسبت به مشابه سال قبل آن ۲۰ درصد کاهش یافت که این موضوع طبیعی است.

وی اظهار کرد: در هر سال فاصله بین اسفند تا انتهای فروردین کاهش جوجه ریزی و تولید را داشتیم ولی از سال گذشته اتفاقاتی که به دلیل افزایش نرخ تورم و تامین ارز برای خرید نهاده ها افتاد این وقفه و خلل بیشتر شد.

وی اضافه کرد: به طوریکه کاهش تولید ۳۰ تا ۴۰ درصدی از اسفند ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ را شاهد بودیم و سعی کردیم این خلاء را با توزیع مرغ منجمد تنظیم بازار جبران کنیم که دولت برنامه ذخیره سازی و تامین را اجرا و در استان ها توزیع کرد.

توزیع سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت منجمد مرغ در البرز

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: در همین راستا سه هزار و ۷۵۳ تن گوشت منجمد مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون با قیمت مصوب تنظیم بازاری هر کیلوگرم ۴۳۵ هزار ریال توزیع شد.

وی افزود: اگر توزیع این فراورده اتفاق نمی افتاد شاهد بالاتر رفتن قیمت از آنچه که بود می شدیم به طوریکه تا چند روزی گوشت گرم مرغ تا یک میلیون ریال هم رسیده بود.

یوسفی تصریح کرد: از اواسط خرداد ماه سال جاری به بعد جوجه ریزی افزایش یافت به طوریکه برای دوره ۴۵ روزه بعدی تولید و عرضه افزایش یافت بطوریکه از هفته گذشته شاهد کاهش قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریالی در قیمت مرغ گرم بودیم.

وی با بیان اینکه با این روند عرضه بالاتر از ۲۰ تا ۳۰ تن در بازار را شاهد بودیم، گفت: تولیدکنندگان استانی کمتر از ۱۵ درصد نیاز داخلی را تامین می کنند و ۸۵ درصد آن توسط استان های همجوار به خصوص گیلان، تهران، قزوین و زنجان تامین می شود.

یوسفی افزود: در پنج ماه گذشته ۶ درصد مرغ تامین شده از داخل و ۶ درصد وارداتی از کشور ترکیه بود که کیفیت خوبی داشت ضمن اینکه ۳۸ درصد نیاز استان با مرغ منجمد و ۲۳ درصد از استان های همجوار و ۲۷ درصد هم با هماهنگی عاملان کشتار و عمده فروشان با نرخ مناسب تامین کردیم.

سیاست برخورد شدید و جدی با عاملان توزیع بازدارنده نبود

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: در استان کمیته اقدام مشترک با همکاری استانداری و صنعت و معدن و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و اصناف فعال است ضمن اینکه یک قرارگاه امنیت غذایی و کارگروه تنظیم بازار داریم که با نگاه جمعی تصمیماتی برای بازار استان اتخاذ می شود.

وی اضافه کرد: در این جلسات در مورد اتخاذ ۲ سیاست و تدبیر تصمیم گیری شد که یکی برخورد شدید و جدی با عاملان که وارد کننده بودند یا گرانفروشان و دیگری مذاکره با توزیع کنندگان و تولیدکنندگان بزرگ برای وفور کالا بود.

یوسفی گفت: جهاد کشاورزی موظف بر نظارت بر تولیدکنندگان و عمده فروشان هستند و توزیع کنندگان خُرد را باید اصناف نظارت کند زیرا می گوید مسوولیت و نظارت صنف با من است که باید با گرانفروشان برخورد کند.

وی با بیان اینکه ما مبادی ورودی و تولیدکننده را نظارت می کنیم، افزود: سیاست دوم هم این بود که با عاملان و توزیع کنندگان و تولیدکنندگان عمده با هدف وفور کالا مذاکره جدی داشته باشیم که در فروردین ماه چند روزی سیاست اول را اجرا کردیم و در کشتارگاه ها مامور گذاشتیم تا قیمت مصوب رعایت شود.

وی بیان کرد: در آن چند روز با کمبود شدید مرغ مواجه شدیم ضمن اینکه مرغ با قیمت خیلی بالا و بدون هویت از مبادی غیررسمی وارد می شد و بعد ازآن سیاست دوم را پیاده کردیم که بخشی از نیاز استان را تا ۳۵ درصد با قیمت دو نرخی مصوب و تعادلی تامین کردیم.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: تا ۲ هفته پیش قیمت گوشت گرم مرغ به صورت عمده بین ۷۳۰ تا ۷۸۰ هزار ریال بوده که در بازار روزهای شهرداری و فروشگاه های منتخب با قیمت ۷۶۰ تا ۷۸۰ هزار ریال عرضه شده است.

وی افزود: گوشت گرم مرغ در واحدهای صنفی نمی بایست بیش از ۸۵۰ تا ۸۶۰ هزار ریال باشد در غیراینصورت گرانفروشی است و مردم البرز می توانند با اطلاع رسانی به سامانه ۱۲۴ گزارش گرانفروشی را اعلام کنند.

یوسفی اضافه کرد: همچنین بیشترین گرانفروشی مربوط به خرده فروشی سطح شهر است که بازرسی اتاق اصناف موظف به نظارت بر اصناف خرده فروش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha