تصویب ۲۰۰ میلیارد ریال برای تابش یاورانه خورشید در سرزمین آفتاب

ساوه - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: براساس مصوبه شورای برنامه ریزی امسال ۲۰۰ میلیارد ریال به ادارات این استان برای نصب پنل های خورشیدی پشت بام آنها به منظور بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر تخصیص یافته است.

به گزارش ایرنا، «علی اکبر اسدی» روز سه شنبه در جلسه ایجاد انرژی‌های تجدیدپذیر که در سالن جلسات فرمانداری ساوه با حضور مدیر کل دفتر پژوهش و فناوری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) تشکیل شد، اظهار کرد: این استان در بحث استفاده و توسعه از انرژی های پاک و تجدید پذیر پیشرو بوده و در این راستا به زودی یک مجموعه ۱۰۰ مگاواتی پنل های خورشیدی ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: همچنین توسعه ایجاد نیروگاه های کوچک مقیاس بر اساس برنامه های وزارت نیرو در تامین انرژی برق در نقاط مختلف استان از جمله روستاها و صنایع از دیگر اولویت های این استان برای بهره گیری از انرژی های پاک و تجدید پذیر است.

اسدی یادآور شد: برای اینکه اداره و دستگاه های اجرایی در این زمینه بتوانند بخشی از انرژی مورد نیاز خود را تامین و یاور وزارت نیرو در اصلاح ناترازی تولید و مصرف انرژی برق باشند امسال اعتبار ویژه ای برای این منظور تخصیص داده است.

وی در این راستا امسال ۲۰۰ میلیارد ریال با موافقت شورای برنامه ریزی استان برای نصب پنل های خورشیدی مصوب شده است افزود: هرچند این اعتبار به نسبت پتانسیل استان از لحاظ میزان تابش خورشید و تعدد ساختمان های اداری ناچیز است اما گامی رو به جلو به نسبت سایر استان های کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی یادآور شد: اقدامات خوبی که در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در استان مرکزی انجام اما این اقدامات تحت تاثیر نیروگاه حرارتی شازند است و انتظار می‌رود وزارت نیرو با ورود جدی براساس پیشنهادهای استان این مشکل را برطرف کند.

وی با بیان اینکه روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه حرارتی شازند مصرف می‌شود، افزود: توسعه نیروگاه های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز و اختصاص گاز به مجموعه‌های پتروشیمی موجب خواهد شد که مصرف بهینه انرژی صورت گیرد.

اسدی سوق دادن صنایع به سمت نصب پنل های خورشیدی یا سایر روش های تولید انرژی پاک را از دیگر اولویت های استان اعلام و اضافه کرد: در مناطق صنعتی همچون ساوه نصب پنل‌های خورشیدی و بکارگیری آن در حوزه تولید موجب تامین بخشی از نیاز صنایع و جلوگیری از خاموشی در ایام پیک مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ساوه و دفتر پژوهش و فناوری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) طی تفاهم نامه ای به دنبال تبدیل این شهر به شهری سبز هستند افزود: یکی از مفاد این تفاهم نامه مدیریت پسماند و تولید انرژی از طریق زباله سوزی است که معتقدم مدیریت پسماند در فضای زباله سوز بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه دارد و در ساوه توجیه ندارد و باید از سایر ظرفیت‌ها با نظر کارشناسی و علمی، پسماند را مدیریت کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: اراده جمعی و تعامل بین بخشی لازمه اجرای مفاد این تفاهم‌نامه برای تحقق اهداف در سه حوزه پسماند، روشنایی معابر و آموزش است.

ساوه به دلیل موقعیت جغرافیایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دارای مزیت‌است

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: این شهرستان ساوه به دلیل شرایط و مختصاتی که دارد در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ساوه پیشتاز بوده و دارای مزیت‌های خاص بوده در کنار آن رشد شاخص صنعت، کشاورزی و افزایش نرخ جمعیت نیازمند تامین زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر انرژی‌های تجدید پذیر است.

«مهدی الیاسی» یادآور شد: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) و شهرداری ساوه تلاش برای بهره‌گیری از مزیت انرژی‌های تجدیدپذیر در شهر مستعد ساوه و رسیدن در زمره شهر سبز یکی از ضروریات شهرهای مزیت دار است.

امام جمعه ساوه نیز آبادانی زمین و زمینه را مورد تاکید قرار داد و افزود: آبادانی زمین و زمینه از ضروریات تحقق اهداف توسعه ای است.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی همچنین بر تامین زیرساخت های مورد نیاز در راستای تحقق اهداف توسعه ای تاکید کرد و گفت: در حوزه تولید باید حریص بود و لازمه آن تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه در حوزه انرژی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha