۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۴۴
کد خبر: 85200159
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضور ۱۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی شانگهای

شیراز - ایرنا - رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت:  نتایج رتبه بندی بین المللی شانگهای در سال ۲۰۲۳ منتشر شد که ۱۰ دانشگاه ایران نیز موفق شدند به این نظام رتبه بندی راه یابند.

دکتر سید احمد فاضل زاده روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در رتبه بندی منتشر شده ۲۰۲۳ شانگهای، یکهزار دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده‌اند که در آن دانشگاههای هاروارد و استنفورد و موسسه MIT به ترتیب رتبههای اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند.

وی بیان کرد: در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه های ایران را از آن خود کند.

رئیس ISC در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در بازه رتبهای ۶۰۰-۵۰۱ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بازه رتبهای ۷۰۰-۶۰۱ به ترتیب رتبه دوم و سوم ایران را کسب کردهاند.

وی عنوان کرد: به ترتیب دانشگاه‌های امیرکبیر، شهید بهشتی، صنعتی شریف، تربیت مدرس، فردوسی، علم و صنعت و علوم پزشکی شیراز از دیگر دانشگاه های راه یافته به این رتبه بندی هستند.

فاضل زاده گفت: : در رتبه بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۲۳، تعداد ۱۱ کشور اسلامی حضور دارند. که عربستان، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، مصر و پاکستان به ترتیب با ۱۲، ۱۰، ، هشت، هفت و ۶ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را داشته اند.

وی ادامه داد: به لحاظ بهترین رتبه، کشور عربستان سعودی با رتبهی ۱۵۰-۱۰۱ در رتبه اول، مصر با رتبه ۳۰۱-۴۰۰ در رتبه دوم و جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و مالزی با رتبه ۵۰۰-۴۰۱ به صورت مشترک در رتبه سوم قرار گرفتند.

رئیس موسسه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: رتبه بندی شانگهای برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

وی درباره روش شناسی این نظام رتبه بندی توضیح داد: در رتبه بندی شانگهای، دانشگاههایی مورد ارزیابی و رتبهبندی قرار میگیرند که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان مدال فیلدز ، محققان پراستناد و یا مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس باشند. علاوه بر این، دانشگاههایی که تعداد قابل قبولی از مقالات نمایه شده در نمایه استنادی توسعه یافته علوم[۱] و نمایه استنادی علوم اجتماعی داشته باشند را نیز شامل می شوند.

فاضل زاده اضافه کرد: در مجموع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه در واقع رتبه بندی شده اند و یکهزار دانشگاه برتر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha