۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۳۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85200351
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت آمریکا از طرح ژاپن برای رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما

نیویورک – ایرنا- ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه از  طرح ژاپن برای رهاسازی پساب ( آب رادیواکتیو تصفیه شده) نیروگاه اتمی فوکوشیما که بیش از یک دهه پیش در اثر زلزله و سونامی ویران شده بود، حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در وزارت امور خارجه این کشور گفت که واشنگتن با طرح توکیو برای رهاسازی مواد رادیو اکتیو در اواخر ماه اوت، که او آن را «ایمن و مطابق با استانداردهای بین‌المللی، از جمله استانداردهای ایمنی هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» توصیف کرد، «موافق» است.

بلینکن با اشاره به نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «ژاپن در خصوص این طرح به طور فعال با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هماهنگ بوده است و آنها یک فرآیند مبتنی بر علم و شفافیت را انجام داده‌اند و ما از آن راضی هستیم.»

ژاپن مدعی است پساب تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، هیچ گونه تهدید زیست محیطی برای آب اقیانوس و اکوسیستم دریایی نخواهد داشت.

آژانس بین المللی انرژی اتمی مجوز ریختن پساب نیروگاه فوکوشیما به دریا را صادر کرده است اما چین، روسیه و جناح مخالف دولت در کره جنوبی بشدت مخالف تصمیم ژاپن برای ریختن بیش از یک میلیون تن پساب نیروگاه فوکوشیما به دریا هستند.

حزب دموکراتیک که حزب اصلی مخالف دولت کره جنوبی برنامه توکیو را نقض توافقنامه‌های بین‌المللی بسیاری خواند و از یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی خواست تا مخالفت خود با این برنامه را ابراز کند.

وو ون شیک نماینده مجلس کره جنوبی که مدیریت کمیته حزب دموکراتیک برای مخالفت با برنامه رهاسازی پساب فوکوشیما را به عهده دارد گفت: با عقل سلیم جامعه بین‌الملل و روند حرفه‌ای یک سازمان بین‌المللی، ما مخالفت خود را با آلوده کردن اقیانوس که نه تنها در آینده کشورمان بلکه در پایه و اساس زندگی‌هایمان نقش دارد اعلام می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha