۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۱
کد خبر: 85200558
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیشنهاد بحث‌برانگیز مقام ناتو در مورد عضویت اوکراین
استیان ینسن رئیس دفتر ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در نشست هم اندیشی در شهر آرندال نروژ

تهران- ایرنا- یک مقام ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اظهارنظری که انتقاد اوکراینی‌ها را به همراه داشت،پیشنهاد کرد که اگر کی‌یف بخشی از قلمرو خود را به مسکو واگذار کند، می‌تواند به عضویت ناتو در آید.

به گزارش ایرنا، نشریه نیوزویک گزارش داد که رئیس دفتر ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو مقام‌های کی‌یف را به خاطر طرح این پیشنهاد که اوکراین در صورت واگذاری بخشی از خاک خود به روسیه می‌تواند عضوی از این بلوک شود، عصبانی کرده است.

استیان ینسن که عنوان مدیر دفتر شخصی دبیر کل ناتو را از سال ۲۰۱۷ در اختیار دارد، بر اساس گزارش‌ها این پیشنهاد را در جریان یک هم اندیشی در شهر آرندال نروژ مطرح کرده است.

بخشی از خاک اوکراین یکی از نیروهای محرک شروع جنگ بین مسکو و کی‌یف بود. در جریان جنگ، نیروهای روسیه بخش‌های مختلفی در سراسر اوکراین را به تصرف در آوردند گرچه اوکراین از آن زمان چندین منطقه را آزاد کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سپتامبر گذشته ۴ منطقه از خاک اوکراین را به خاک روسیه منضم کرد اما ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی او خواستار بازپس‌گیری این مناطق و همچنین شبه جزیره کریمه شده است.

روزنامه نروژی وی‌جی گزارش داد که در جریان گفتگو در مورد خواسته‌های اوکراین برای پیوستن به ناتو در نشست هم‌اندیشی آرندال، ینسن گفته است که یک راه حل برای اوکراین می‌تواند واگذار کردن خاک و دریافت عضویت ناتو در قبال آن باشد.

به نوشته این روزنامه، ینسن تاکید کرد که تصمیم گیری در این مورد و اینکه تحت چه شرایطی مذاکره انجام شود به اوکراین بستگی دارد. این مقام ناتو در پاسخ به سوال روزنامه وی‌جی درباره اینکه آیا این دیدگاه ناتو است که اوکراین باید در قبال عضویت در ناتو بخشی از خاکش را بدهد؟ پاسخ داد که دیگران درباره طرح‌هایی برای اوکراین پس از جنگ صحبت کرده‌اند.

میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد زلنسکی، پیشنهاد ینسن را محکوم کرد و در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: تبادل قلمرو در قبال چتر ناتو؟ این مضحک است. این به معنی انتخاب عامدانه شکست دموکراسی، ترغیب یک جنایتکار جهانی، حفاظت از رژیم روسیه، نابودی قانون بین‌الملل و انتقال دادن جنگ به نسل‌های دیگر است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین همچنین به صورت علنی این پیشنهاد را رد کرد و طی بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی فیس بوک پیشنهاد مقام ارشد ناتو را «کاملا غیرقابل قبول» خواند.

اوله نیکولنکو در صفحه خود در فیس بوک نوشت: ما همیشه فرض می‌کردیم که ناتو مانند اوکراین قلمرو را تبادل نمی‌کند. مشارکت آگاهانه یا غیرآگاهانه مقام‌های ناتو در شکل دهی به این روایت که اوکراین احتمالا بخشی از خاک خود را واگذار می‌کند بازی در زمین روسیه است.

یک مقام ناتو پس از اظهارات تنش زای ینسن، بر حمایت قاطع و تزلزل ناپذیر این ائتلاف نظامی از اوکراین تاکید دوباره کرد.

رسانه اوکراینی پراوادا به نقل از یک مقام ناتو نوشت: ما به صورت کامل از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم درحالیکه سران ناتو در نشست ویلنیوس در ماه ژوئیه بر آن تاکید مجدد کردند. ما به حمایت از اوکراین تا جای لازم ادامه می‌دهیم و متعهد به دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار هستیم.

استولتنبرگ دبیر کل ناتو هیچ اظهار نظری در مورد سخنان رئیس دفتر خود نکرده گرچه او نیز بارها صرفا وعده پیوستن اوکراین به ناتو را داده و هیچ زمان مشخصی را برای آن ارائه نکرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha