چین: افغانستان صحنه شکست آمریکا بود/ مداخله خارجی همیشه مخرب است

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت امورخارجه چین با اشاره به دومین سالگرد خروج اشغالگران آمریکایی از افغانستان گفت: افغانستان، صحنه شکست نظامی، سیاسی و مبارزه با تروریسم آمریکا بود و بار دیگر ثابت شد مداخله نظامی و نفوذ سیاسی کارساز نخواهد بود و فقط آشفتگی و فاجعه ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا از روزنامه چاینا دیلی ،«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان این مطلب، افزود: آمریکا در طول دو سال گذشته کمک‌های بشر دوستانه خود را قطع کرده ، دارایی‌های دولت افغانستان را مسدود کرده و تحریم های علیه مردم این کشور افزایش داده است .

بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد، تعداد مردم افغانستان که نیاز مبرم به کمک های بشردوستانه دارند،از ۱۴.۴ میلیون به ۲۹.۲ میلیون نفر افزایش یافته است.

این سخنگو به مطالبات بین المللی از حکومت طالبان نیز اشاره کرد و افزود: جامعه جهانی خواستار اقدامات حکومت طالبان برای ایجاد یک چارچوب دولتی فراگیر و حفظ حقوق و منافع همه شهروندان خود از جمله حقوق زنان و اقلیت های قومی است و پکن امیدوار است که این حکومت موقت اقدامات موثر با هدف پاسخگویی به انتظارات مردم افغانستان و کشورهای منطقه انجام دهد.سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت:

وانگ تایید کرد : کابل برای دستیابی به امنیت پایدار،باید قبل از هر چیز به وضعیت نگران کننده بشردوستانه رسیدگی کند و کاخ سفید نیز علاوه بر ارسال وعده های کمک بشر دوستانه خود ،دارایی های مسدود شده این کشور برای رفع نیازهای معیشتی فوری مردم این کشور استفاده خواهد شد، آزاد کنند.

وی با اشاره به نگرانی ها در خصوص اوضاع امنیتی افغانستان گفت: نیروی های ترویستی در افغانستان یک تهدید امنیتی جدی برای این کشور، منطقه و جهان به شمار می روند.

وانگ گفت : جامعه جهانی از حکومت طالبان می خواهد که به تعهداتش پایبند باشد و اجازه ندهد که هیچ گروه ترویستی از خاک این کشور برای اقدام علیه دیگر کشور ها استفاده کنند و برای از بین بردن گروه های تروریستی از هیچ تلاشی دریغ نکند.

وی افزود در خصوص انتطارات از جامعه جهانی در قبال افغانستان و حکومت طالبان هم، خواستار افزایش همکاری های دو جانبه و چند جانبه کشورهای با افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت با چالش های موجود در این کشور با هدف کمک به ایجاد امنیت و ثبات در آن شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha