حفاظت از جنگل‌های ملی با هوشمندسازی و ایجاد حساسیت اجتماعی میسر است

سمنان- ایرنا- جانشین فرماندهی یگان حفاظت در حوزه جنگل‌های شمال کشور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: هوشمندسازی با بهره‌گیری از نظارت دوربین‌ها و تقویت حساسیت اجتماعی، راهبردهای این سازمان در حفاظت و حراست از عرصه‌های جنگلی است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه سفر به استان سمنان، ابراز کرد: ترویج فرهنگ نگهداری منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امر حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی به منظور تقویت حساسیت اجتماعی و برای هوشمندسازی حفاظت از عرصه‌های ملی، نصب دوربین‌های پایش تصویری و استفاده از ظرفیت پهپادها دنبال می‌شود.

جانشین فرماندهی یگان حفاظت در حوزه جنگل‌های شمال کشور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: ۶ دستگاه دوربین پایش تصویری عرصه‌های جنگلی در استان گلستان نصب شده است و توسعه پایش تصویری نیازمند تقویت زیرساخت‌ها مانند توسعه فیبر نوری برای تامین بستر اینترنت پرسرعت به منظور پایش تصویری است.

وی تاکید کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم نقشی مؤثر در کاهش آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی دارد و رسانه ها نقشی موثر در تحقق این رویکرد دارند.

وی ادامه داد: رسانه ها نقش اثرگذار در آگاهسازی و فرهنگسازی در بین آحاد جامعه برای حفظ عرصه های منابع طبیعی دارد و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کرد.

حساسیت اجتماعی نسبت به حیات جنگل‌ها

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه حساسیت اجتماعی در بین آحاد جامعه، دهیاران، اعضای شورای اسلامی، و اهالی بومی، در پیشگیری از خسارت به عرصه‌های ملی ملموس است، اظهار کرد: ضرورت حفاظت از منابع طبیعی در جامعه نهادینه شده است و فقط به منظور پیشگیری از خسارت به عرصه‌های ملی مانند آتش‌سوزی در عرصه‌ها باید این ضرورت یادآوری شود.

وی تصریح کرد: قبل از آغاز فصل تابستان طبق تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع با دستگاه‌های اجرایی نشست هماهنگی برای اقدام در شرایط بحرانی مانند آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی برگزار شد و طبق قانون، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام وظیفه و مشارکت در حفاظت از عرصه‌های ملی و همراهی در مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی هستند.

راهکارهای جبران کمبود نیروی حفاظت از جنگل‌ها

جانشین فرماندهی یگان حفاظت در حوزه جنگل‌های شمال کشور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: کمبود نیرو در یگان حفاظت این سازمان مانند بخش‌های دیگر وجود دارد، اما افزایش مشارکت مردمی و تقویت حساسیت اجتماعی کمک‌کننده در جبران کمبود نیروی انسانی است..

وی با اشاره به ضرورت مقابله با جنگل‌خواری به ویژه در بخش پیشگیری و توجه مضاعف به مساله جنگل‌کاری، افزود: طبق بررسی‌ها با اعمال قانون و تلاش یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و افزایش حساسیت اجتماعی، جنگل‌خواری تا حدودی می‌توان گفت تحت کنترل است ولی باز هم تا شرایط مطلوب فاصله هست.

جانشین فرماندهی یگان حفاظت در حوزه جنگل‌های شمال کشور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: طبق قانون جنگل کاری یکی از وظیفه‌های این سازمان است و حفاظت و احیای جنگل با نهال‌کاری با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود.

تلفن شبانه‌روزی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع است که شهروندان به محض وقوع هر حادثه‌ای از جمله تخریب منابع طبیعی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را گزارش کنند تا نیروهای یگان حفاظت که به صورت شبانه‌روزی در حال گشت‌زنی در تمامی نقاط استان هستند، در اسرع وقت نسبت به اطفاء حریق و کنترل بحران وارد عمل شوند.

از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸ و نیم درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha