همه نامزدها نقش مثبتی در میزان مشارکت مردم در انتخابات دارند

تربت‌حیدریه- ایرنا- کارشناس سیاسی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: از بین گروه‌های مختلف شرکت‌کننده در انتخابات، حتی نامزدهایی که شانسی برای پیروزی ندارند در افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات نفش مثبت دارند.

محمدابراهیم داوودیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در معرفی تیپ‌شناسی فکری نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات سیاسی ایران افزود: به طور غالب در هر انتخاباتی پنج گروه کاندیدایی شامل "شاخص، سیاسی، تکلیفی، پوششی و توهمی" شرکت دارند که هر کدام از این افراد صرف نظر از پیروزی یا شکست در انتخابات، در افزایش شور و شوق انتخابات، نقش بسیار ارزنده و مثبتی از خود ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد:کاندیداهای شاخص افرادی هستند که دارای عقبه سیاسی و مردمی و به تعبیر بهتر "وزنه محکمی" در انتخابات محسوب می‌شوند.

کارشناس سیاسی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: کاندیداهای سیاسی افرادی هستند که از طرف حزب یا تشکل سیاسی و فکری خاصی به عنوان نماینده در انتخابات شرکت می‌کنند.

داوودیان افزود:نامزدهای تکلیفی افرادی هستند که به اذعان خودشان به آنها تکلیف شده که در قبال مردم و جامعه مسوولیتی قبول کنند و لذا پا به عرصه مبارزات انتخاباتی می‌گذارند.

وی ادامه داد:به طور غالب کاندیداهای اصلی و شاخص از برخی آشنایان، دوستان و هواداران خود دعوت به مشارکت در انتخابات می‌کنند تا ضمن تهییج و تشویق مردم به انتخابات، به ظاهر و به عنوان رقیب با کاندیداهای اصلی و شاخص، به رقابت برخیزند که به آنها کاندیداهای پوششی می گویند.

معاون اسبق سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت:وظیفه اصلی کاندیداهای پوششی آن است تا در لحظه پایانی و اوج مبارزات انتخاباتی به نفع کاندیدای شاخص، کنار کشیده و یک موج جدید انتخاباتی به نفع نامزد شاخص ایجاد کنند.

داوودیان در ادامه به معرفی کاندیداهای توهمی پرداخت و افزود: اینها افرادی هستند که با ادبیات اغراق‌آمیزی چون "تو بهترین گزینه هستی یا شانس قبولی بالایی داری" و موارد مشابه توسط اطرافیان خود تحریک و تشویق شده و پا به عرصه مبارزات انتخاباتی می‌گذارند.

وی اضافه کرد: هر چند این افراد فاقد هر گونه درک و تحلیل درست از انتخابات هستند و لذا میزان آرای آنها به هزار برگه نیز نمی‌رسد، اما در افزایش میزان مشارکت مردم نقش بسیار مثبتی ایفا می‌کنند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha